فرهنگ و هنر

افتتاح «دیدی نو» در شبکه نسیم با موضوع کتابخوانی/ تهیه‌کننده: جایگزین برنامه دیگری نیستیم

مهران میرصالحی، تهیه کننده دیدی نو ضمن اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون کا 118درباره شباهت این برنامه با یک برنامه قدیمی گفت: حوزه کتاب و مطالعه، مثل اقیانوسی است که انتهایی ندارد و به دلیل همین گستردگی، جا برای کار زیاد است. پس هیچ برنامه و برنامه سازی نمی تواند، جای گروه و برنامه دیگری را تنگ کند. برنامه دیدی نو هم هیچ وقت در پی جایگزینی نبوده و نیست و در حد بضاعت خودش تلاش می کند در این اقیانوس سهمی داشته باشد.

وی با بیان این که سازندگان هر برنامه‌ای دیدگاه‌های خاص خودشان را درباره موضوع دارند توضیح داد: بنابراین فکر می کنم این حوزه برای همکاری و همدلی کردن جای بسیار دارد و هیچ فردی در پی جایگزینی هیچ فردی نیست و اساسا در نگاه مدیران شبکه یا من به عنوان تهیه کننده و دیگر عوامل سازنده این برنامه، اصلا چنین چیزی نبوده است.

برنامه به صورت مسابقه طراحی شده است

میرصالحی مهمترین ویژگی ساختار برنامه دیدی‌ نو را ترویج موضوع کتابخوانی بر اساس روش­‌های تاثیرگذار و همسو با ذائقه مخاطب خواند و ادامه داد: برنامه به صورت مسابقه طراحی شده و خانواده ها در گروه های مختلف با توجه به آیتم‌های طراحی شده در این مسابقه شرکت می‌کنند. این فصل از برنامه در قالب ۳۸ قسمت ۵۵ دقیقهد ­ای پخش و به صورت آیتم­‌های مسابقه­‌ای و رقابتی طراحی شده است. عمده شرکت­ کنندگان، افراد و اشخاصی هستند که از فضای مطالعه و کتاب تقریبا دور بوده و یا به زبان ساده اهل کتاب نیستند.

سه قسمت برای گروه سنی نوجوان

وی تاکید کرد: در این فصل از برنامه، سه قسمت به طور ویژه برای گروه سنی کودک، سه قسمت گروه سنی نوجوان و ۳۲ قسمت برای گروه سنی بزرگسال، طراحی شده تولید خواهد شد. مجری کار حمید گلی است که انتخاب ایشان برای مجری­‌گری با توجه به سابقه شان، در حوزه کودک، شاید برای بعضی ها عجیب باشد. من ترجیحم این است که صبر کنیم و پس از پخش برنامه درباره این انتخاب حرف بزنیم.

میرصالحی درباره انگیزه ساخت برنامه در حوزه کتاب و مطالعه توضیح داد: دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره مطالعه و ترویج آن در جامعه می­تواند الگو و انگیزه بسیاری از ما در این راه باشد. من هم مثل خیلی از ایرانی‌هایی که با دیدن سرانه مطالعه در کشور متعجب و متاسف می‌شوند، از این شرایط گلایه‌ داشتم. بسیاری از دلسوزان رسانه و شخص رهبر انقلاب هم شدیدا پیگیر این موضوع بوده و هستند. اینکه بیاییم و مخاطب را به صورت صرفا شعاری، دعوت به مطالعه‌های تکراری کنیم یا ارائه آمار و ارقام مطالعه در کشورهای دیگر را به رخش بکشیم، زیاد برایش جذاب نخواهد بود به ویژه که با انواع پلتفرم ها سروکار دارد. برای همین شناخت مخاطب و نیازهایش، مهمترین پیش‌نیاز ساخت هر برنامه تلویزیونی، به ویژه در حوزه‌هایی مثل کتاب و مطالعه است.

بین مطالعه و خانواده پل می‌زنیم

وی افزود: تمام تلاش برنامه سازان دیدی نو این است که بتوانند بین مطالعه و خانواده پل بزنند و مطالعه را از حالت فردی بودنش خارج کنند و نشان بدهند که کتاب می تواند عامل نزدیکی فکری اعضای خانواده در دوره­ ای باشد که موبایل و شبکه های اجتماعی می خواهند این نزدیکی را از بین ببرند. سرفصل مهمترین اهداف معرفی کتاب های خوب و تلنگر به افرادی است که چندان برای مطالعه این کتاب­های خوب وقت نمی­‌گذارند.

تهیه کننده دیدی نو در پاسخ به این سوال که موضوع کتاب از چه دوره ای به دغدغه برنامه سازی شما تبدیل شد اظهار داشت: سعی کردم در هربرنامه ای که در آن حضور داشتم؛ گریزی هم به کتاب و معرفی کتاب های خوب داشته باشم، ما بین سال­های ۹۷ تا ۹۹ هزار و ۱۲۸ عنوان کتاب در ۹ موضوع را از سه شبکه رادیویی، در قالب آیتم­ های صدثانیه معرفی کردیم. در جمع­مون جمعه که سال گذشته روی آنتن رفت، علیرغم اینکه محوریت و موضوع دیگری داشت، بخشی را برای معرفی کتاب اختصاص دادیم و آیتمی با عنوان من یار مهربانم در نظر گرفتیم که از جذاب‌ترین بخش ­های مجموعه پخش شده بود. بنابراین کتاب و مطالعه موضوع تازه‌ای برای بنده و تیم همراهم نیست و همیشه این دغدغه را طی سال های گذشته داشتیم و خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برنامه دیدی­ نو تلاش کرده است که مخاطب هدف خود را گروهی تعریف کند که به زبان ساده، چندان اهل مطالعات عمیق نیستند و با این فضا تا حدودی غریبه هستند. تمام تلاش ما این است که افراد و گروه هایی از این نوع رو تشویق و ترغیب به مطالعه کنیم و این مهمترین ویژگی برنامه ما در مقایسه با برنامه های دیگر در حوزه کتاب و مطالعه است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا