فرهنگ و هنر

سینمای کهگیلویه و بویراحمد، بی نماست . . . !

کا 118/کهگیلویه و بویراحمد پس از گذشت ۱۵ سال از وعده های مسئولان استانی و کشوری برای صاحب سینما شدن شهر یاسوج، هیچ کاری در این خصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد صورت نگرفته است.

نبود سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد حلقه مفقوده از کارهای فرهنگی در این استان تبدیل شده که محقق شدن این مطالبه مردم برای داشتن سینما نیازمند توجه مسئولان کشوری و استانی است.

سینمای یاسوج نیز جهت نوسازی تخریب شد که مدتی به پارکینگ خودروها تبدیل و هم اکنون نیز در حال ساخت مجتمع تجاری در زمین آن هستند و گفتند که قرار است در طبقه چهارم این مجتمع سینما ساخته شود اما این کار منطقی و استاندارد نیست.

استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود کلنگ زنی های گاه و بی گاه جهت ساخت سینما در برخی از نقاط استان همچنان از نبود سینمایی رنج می برد و می توان گفت مرکز ۹ شهرستان این استان از هزار شهر فاقد سینمایی کشور هستند. در صورت داشتن سینما خانواده ها بجای دور دور کردن در خیابان‌ها و جوانان خیابان متر کردن با آرامش برای تماشای فیلم به سینما می روند علاوه براینکه اوقات فراغت خود را پر می کنند به داشته های خود نیز چیزی افزوده می کنند اما نداشتن سینما محصولی جز افسردگی، سردرگمی و افزایش آسیب‌های اجتماعی برای مردم ندارد.

ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی تاثیربسزایی در رشد ابعاد فکری، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی و تجاری جامعه خواهد گذاشت اما استان کهگیلویه و بویراحمد از این شاخصه مهم فرهنگی برخوردار نیست و در تمام شهرستان‌های این استان و مرکز آن سینمایی وجود ندارد تا با ترویج افکار، رفتار، ارزش‌ها و باورها در بین مخاطبان خود نقش آفرینی کند.

شهری که خیابان سینما دارد اما سینما ندارد!

اگر در یاسوج مرکز این استان سراغ خیابان سینما را بگیریم خیلی زود در مرکز این شهر پیدایش می‌کنیم اما اگر به دنبال سینمایی در شهر بگردی هرگز آن را پیدا نخواهیم کرد چون یاسوج بیش از یک دهه است که سینما ندارد و از تنها سینمای این شهر حدود ۲۵۰هزار نفری، اسکلت ساختمانی باقی مانده است.

سینمایی که به نام “دنا” بلندترین کوه زاگرس نام گرفت و در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میزبان خیل عظیم مشتاقانی بود که برای دیدن فیلم‌های آن روزها سر و دست می‌شکستند، اما این سینما چون نامش دنا استوار نماند و در اواسط دهه ۸۰ شهرداری یاسوج متولی این سینما ترجیح داد تا به دلیل فرسودگی، دیوارهای کلنگی آن را به تیغ لودر و بیل و کلنگ بسپارد و سینمایی نو متناسب با جمعیت کنونی شهر بسازد.اینگونه بود که در عصر گرم مرداد روزی در سال ۸۶، ساختمان سینما دنای یاسوج نقش بر زمین شد و آوارهای آن به خارج از شهر انتقال یافت تا به گفته مسئولین شورا و شهرداری، سینمایی مدرن در پنج طبقه ساخته شود. یکی دو سال نه بلکه حدود ۱۵ سال گذشت اما نه تنها وعده دوساله مسئولان تحقق نیافت و هیچ سالن سینمایی در آن زمین ساخته نشد و همچنان این شهر بدون سینماست.

اماکن اداری مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد

در طول سال های گذشته، جوانان و نوجوانان یاسوجی اوقات فراغت خود در فصول مختلف بخصوص در فصل تابستان را بدون سینما گذرانده اند تا همچنان پیمودن و متر کردن خیابان‌های مرکزی شهر تنها برنامه فراغت‌شان باشد. پس از گذشت ۱۵ سال از وعده های مسئولان استانی و کشوری برای صاحب سینما شدن شهر یاسوج، کاری آنچنانی در این خصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد صورت نگرفته است و در حال حاضر هیچ سینمای فعالی نه تنها در شهر یاسوج بلکه در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد و تنها از یکی دو مکان اداری و سالن‌های چند منظوره برای اکران برخی فیلم‌ها استفاده می شود که سینمای واقعی نیستند و مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد.

هم اکنون سینما در گچساران نداریم و سینمای دهدشت داستان با افت و خیز مواجه است. در سایر شهرستانهای استان نه تنها خبری از سینما نیست بلکه سالن آمفی تئاتر هم ندارند.

سینمای کهگیلویه و بویراحمد، بی نماست
ساختمان جایگزین سینما دنا یاسوج

 نگرانی و دغدغه مردم از نبود سالن مستقل سینما

“امین درخشان”، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار کا 118 ضمن تبریک روز سینما گفت: با وجود اینکه مخاطب و مردم این نگرانی و دغدغه را از نبود سالن مستقل سینما در استان دارند که بجا و قابل درک است اما چشم انداز خوبی را برای سینمای استان پیش بینی می کنم.

در یاسوج مرکز استان با وجود اینکه دوتا سینما داریم، سینما هنر فرهنگ و ارشاد اسلامی هر روز در تایم عصر و شب فعال است و فیلم های خوبی اکران دارد اما این دغدغه وجود دارد که باید سینمای مستقل داشته باشیم، در این خصوص در شهر یاسوج حداقل سه سالن سینما توسط بخش خصوصی در حال ساخت و آماده شدن است که پیشرفت فیزیکی خوبی هم دارند که در یکی دوسال  آینده و حتی پایان امسال افتتاح و به بهره برداری می رسند. این سالن ها مستقل هستند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سینمای های خصوصی در زمینه تجهیزات تخصصی حمایت خواهد کرد. در سفر معاون سینمایی وزارت ارشاد مورد توجه قرار گرفت.

لیکک و سی سخت صاحب سینما می شوند

با توجه به زیرساخت‌های دو شهرستان دنا و بهمئی و توافق استاندار و رئیس سازمان سینمایی کشور قرار است که در آینده نزدیک سینمای شهرهای لیکک و سی سخت ایجاد و راه اندازی شود.

سه سالن سینما از سوی بخش خصوصی که یکی از این سالن ها در تالار مرکزی یاسوج است در حال سخت است و در آینده نه چندان دور راه اندازی خواهند شد، یک سالن سینما در گچساران در حال ساخت است و در شهر دهدشت نیز سالن سینما دهناد را داریم که تقریبا فعال است اما نگرانی هایی از نظم اکرانها وجود دارد و بعضی مواقع تعطیل است و اکران ندارد که مکاتباتی صورت گرفت تا این سالن نیز منظم تر شود و اکران به روز داشته باشد.

مشکل استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با سالن سینما مستقل در آینده نچندان دور حل خواهد شد اما بطور کلی یک سالن سینما هنر اداره کل فرهنگ و ارشال اسلامی که گفته می شود در محیط اداری است و مستقل نیست، داریم. یکی از منظم ترین سالن های سینمای کشور است و مرتبط و به روز اکران دارد و سیستم بلیط فروشی‌اش طبق استانداردهاست اما این دغدغه بجاست که سالن سینمای مستقل داشته باشیم.

سینمای کهگیلویه و بویراحمد، بی نماست
نمایی از سینما دنا یاسوج که در سال ۸۶ برای بازسازی تخریب شد

آماده احداث پردیس سینمایی در یاسوج

همچنین “شریف اسلامی”، رئیس حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به خبرنگار کا 118 گفت: حوزه هنری استان این آمادگی را دارد به شرط حمایت و همکاری مسئولان استان، اولین پردیس سینمایی شهر یاسوج را احداث کند.

وی افزود: این نهاد فرهنگی در ساخت و احداث سینما، تولید فیلم، اکران فیلم و سینما داری در کشور فعالیت دارد که اگر شرایط فراهم باشد این اتفاق در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز خواهد افتاد. گرچه گامهایی با شهرداری یاسوج در این زمینه برداشته شده و در صورت همکاری و کمک مسئولان استان شهر یاسوج طی یک تا دو سال آینده صاحب پردیس سینمایی خواهد شد.

حوزه هنری اما این همه قصه سینما در یاسوج نیست و دو دهه پیش کار احداث یک سینما در حاشیه پارک چشمه نباتی توسط بخش خصوصی آغاز شد اما پس از آن سالها این ساختمان به صورت نیمه کاره رها شده است که تصویر آن به شرح زیر است؛

سینمای کهگیلویه و بویراحمد، بی نماست
ساختمانی که به نام سینما ساخته و رها شده است

لازم به ذکر است در حالی که شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و  معروف به “پایتخت طبیعت ایران” به یکی از بزرگترین مقاصد شهری در جنوب ایران تبدل شده که این شهر برخلاف طبعیت گردی و گردشگر ی اما از اماکن تفریحی و سرگرمی در درون شهر تهی است و بعلت مهاجرپذیری روز به روز از ساختمان‌های چند طبقه و جمعیت بیشتر می شوند. از سوی دیگر جوانان این شهر از خیابان سینما و کنار بقایای سینما که می گذرند، حسرت یک روز رفتن به سینما را در بی توجهی مسئولان می خورند و اکنون همچنان باید آرزوی داشتن سینما را فراموش کنند.

گفتنی است که امروز دوشنبه ۲۱ شهریور ماه مصادف با روز ملی سینماست.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا