فرهنگ و هنر

چرا عاشورا ماندگار است؟

کا 118/خراسان رضوی مراسم عزاداری عاشورا در دهم محرم، اولین ماه از تقویم قمری اسلامی برگزار می‌شود. از این روز به عنوان یکی از غم‌انگیزترین وقایع تاریخ اسلام یاد می‌کنیم که نوه گرامی حضرت محمد (ص)، امام حسین (ع) به همراه خانواده‌اش در قیام علیه ظلم به شهادت رسیدند.

در این روز و طی برگزاری مراسم عاشورای حسینی برخی از افراد به دنبال ادامه این مصیبت به خود ضربه می‌زنند و از این طریق برای شهادت ناله سر می‌دهند. تعداد بی‌شماری از علماء از این خودزنی جلوگیری  و در عوض مردم را به اهدای خون در این روز تشویق می‌کنند.

بر اساس احادیث، روز عاشورا، روز مقدسی است که از زمان هبوط حضرت آدم به زمین، رویدادهای تاریخی و مذهبی بسیاری را رقم زده است. از نظر اهل سنت، عاشورا روزی است که حضرت موسی (ع) برای قدردانی خود از آزادی بنی‌اسرائیل روزه گرفت و در حال حاضر نیز روز عزای امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان است که مراسم این روز عمدتا توسط مسلمانان شیعه برگزار می‌شود.

مسلمانان بر این باورند که خداوند توبه آدم را به خاطر گناهی که در بهشت مرتکب  و به خاطر آن به زمین تبعید شده بود، در ۱۰ محرم پذیرفت. آنان همچنین معتقدند که خداوند حضرت نوح (ع) و یارانش را در کشتی طی طوفان بزرگ در ۱۰ محرم نجات داد.

این وقایع باعث تقدس و تکریم روز دهم محرم شده و آن را به روزی خاص در تقویم اسلامی تبدیل کرده است. پیامبر اکرم (ص) به دلیل اهمیت ویژه‌ این روز، پیروان خود را در این روز به انجام اعمال صالح و نیکو سفارش می‌کرد.

البته در برخی از آئین و سنن، افراد برای نشان دادن غم و اندوه خود به خودزنی روی می‌آورند و خون خود را بر زمین می‌ریزند تا از این طریق بتوانند عزاداری کنند.

بر اساس مطالعه‌ای درباره مراسم و مناسک تاریخی و معاصر عزاداری در اسلام شیعی مشخص شده است که اجرای مراسم عزاداری از زمان امویان وجود داشته و اعتقاد بر این است که زینب (س)، خواهر امام حسین (ع)، برای اولین بار مراسم عزاداری را برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهادت برادرش آغاز کرده است. برخی دیگر، عمدتا در میان علمای شیعه، شروع این عمل را بعدا توسط مردان دانسته‌اند.

از دیگر وقایع مذهبی که مسلمانان معتقدند در دهم محرم رخ داده است نجات حضرت ابراهیم (ع) از آتشی است که نمرود بر آن حضرت افکند همچنین پیوند حضرت یوسف (ع) با پدر و برادرانش، نجات حضرت یونس (ع) و بیرون آوردن حضرت از شکم ماهی، اعاده سلطنت حضرت سلیمان و شهادت نوه حضرت محمد (ص) امام حسین بن علی در کربلاست.

روز عاشورا را یهودیان نیز گرامی می‌دارند و معتقدند این روزی بود که موسی بنی‌اسرائیل را از مصر بیرون کرد.

در کشورهای اهل تسنن مانند مراکش، عاشورا اهمیتی محلی پیدا کرده و با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود. در این روز، ثروتمندان معمولا به فقراء صدقه می‌دهند و برای کودکان هدیه خریداری می‌کنند.

منابع

insidearabia.com

nationaltoday.com

cambridge.org

islamicity.org

 انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا