کارگری

دلایل میانجی‌گری «مصر» میان گروه‌های فلسطینی/ دیدگاه مقاومت فلسطین در خصوص عملکرد هماهنگِ محمود عباس با اسرائیل

دلایل میانجی‌گری «مصر» میان گروه‌های فلسطینی/ دیدگاه مقاومت فلسطین در خصوص عملکرد هماهنگِ محمود عباس با اسرائیل

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل فعال شدن مصر برای میانجیگری میان گروه‌های فلسطینی در گفت‌وگو با خبرنگار کا 118 عنوان کرد: «نشست ملی» که با حضور جریان‌های مقاومت فلسطین در غزه برگزار شد، اساساً ذیل سایه حضور اخیر محمود عباس در جنین تشکیل شد؛ چراکه باید این اقدام را یک بحث مهم در حوزه سیاسی و میدانی دانست. باید توجه داشت که اقدامات اخیر اسرائیل در جنین را به نوعی باید بی‌سابقه بدانیم؛ به گونه‌ای که ارتش اسرائیل با بلدوزر وارد این منطقه شده بود و از جنایات جدید خود رونمایی کرد، ولی در نهایت قرار بر این شده است که گروه‌های فلسطینی جلسه مشترکی را با محوریت و پیشنهاد محمود عباس در مصر برگزار کنند تا راهکارهای برونرفت از وضعیت فعلی در فلسطین مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که جریان‌های فلسطینی به دنبال برگزاری چنین نشستی در قاهره هستند رفتار کابینه راستگرای اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو است. آنها معتقدند یک جریان فوق افراطی در تل‌آویو اقداماتی را انجام می‌دهد که هیچکس نمی‌تواند آن را کنترل کند و حتی ایالات متحده هم از این روند ناراضی است؛ تا جایی که اخیراً جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم خطاب به نتانیاهو و تیم او هشدارهای جدی در مورد رفتار و عملکرد ایشان داده بود. باید متوجه باشیم که اساساً مصر به عنوان یک میانجی از گذشته و حتی در زمان حکومت حسنی مبارک در خصوص فلسطین ایفای نقش کرده است. مصری‌ها از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون تمام آتش‌بس‌ها را میان اسرائیل و جریان‌های فلسطینی اجرایی و مدیریت کردند و به نوعی این نقش تاکنون هم ادامه دارد. مساله مهمتر این است که داده‌ها نشان می‌دهد محمود عباس به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وارد یک سناریوی جدید شده و خواهان همفکری جریان‌های فلسطینی با یکدیگر در حوزه سیاسی و میدانی شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: محمود عباس معتقد است که جلسات قبل در مورد حل و فصل مشکلات میان اسرائیل و فلسطین نتوانسته خروجی مثبتی را رقم بزند و او حالا به دنبال یک جلسه همفکری جدید با مشارکت تمام جریان‌های فلسطینی است که البته وی اعلام کرده محوریت این جلسه ایفای نقش مقاومت است. در این میان جریان‌هایی مانند جنبش حماس معتقدند که تشکیلات خودگردان فلسطین به پلیس اسرائیل تبدیل شده و در این میان بسیاری از عناصر کلیدی گروه‌های فلسطینی را بازداشت کرده است. جریان‌های مقابلِ تشکیلات خودگردان فلسطین یکی از شروط حضور در نشست قاهره را آزادی عناصر گروه‌های فلسطینی اعلام کرد که توسط محمود عباس و تیم وی بازداشت شده بودند. در این میان باید متوجه بود که مصر به نوعی همچنان تعمیق و تقویت هژمونی خود در فلسطین را دنبال می‌کند و اصولاً معتقد است که اولین و تنها مقابله کننده با اسرائیل را باید قاهره دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث اینجاست که بسیاری از تحلیلگران به نقش قاهره در این چند سال اخیر با دید تردید نگاه می‌کنند. آنها معتقدند باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی از سوی مصر با اسرائیل باعث شده تا دولت حاکم بر قاهره که عموماً توسط نظامی‌ها اداره می‌شود، همکاری‌های امنیتی را با موساد تشدید کنند و همین همکاری باعث شده تا برخی از فرماندهان مقاومت فلسطین توسط مصری‌ها به سمت اسرائیل هدایت شوند و در نهایت دستگاه امنیتی تل‌آویو آنها را از بین ببرد. این در حالیست که مردم مصر برخلاف دولت این کشور همچنان حمایت از فلسطین را دنبال کرده و مسائل را به صورت دیگر تحلیل می‌کنند. بر این اساس مصری‌ها به دنبال آن هستند که نقش خود را مجدداً در پرونده فلسطین و اسرائیل برجسته کنند که تل‌آویو هم با این موضوع چندان مخالف نیست.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا