فرهنگ و هنر

بزرگترین فرصت جمهوری اسلامی در اختیار طلاب جامعه‌المصطفی است

کا 118/خراسان رضوی رئیس نمایندگی جامعه‌المصطفی در خراسان گفت: طلاب جامعه‌المصطفی به عنوان سفیران علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی و دانش‌آموختگان حوزه علمیه توانسته‌اند نقش بسیار موثری در تحقق عملی جهاد تبیین و آگاهی بخشی، رشد و هدایت مردم کشورهای خود ایفا کنند. همواره بزرگترین فرصت جمهوری اسلامی در سطح جهان همین دانش‌آموختگان هستند.

حجت‌الاسلام محمدرضا صالح امروز، ۱۶ شهریور ماه، در مراسم آیین آغاز سال تحصیلی جدید جامعه‌المصطفی که در محل این نمایندگی برگزار شد، اظهار کرد: جامعه‌المصطفی نهادی است که همزمان با آغاز جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و امروز شجره طیبه‌ای است که میوه‌های شیرین آن جهان اسلام و بشریت را بهره‌مند کرده است.

وی عنوان کرد: جامعه‌المصطفی با وجود تنگناها، مشکلات اقتصادی و… خوشبختانه در حد توان خود با بهره‌مندی از ظرفیت و هدایت‌های مقام معظم رهبری و بهره‌گیری از حمایت‌های ویژه تولیت آستان قدس رضوی شرایط پیشرفت طلاب از ملیت‌های مختلف در ابعاد علمی، معرفتی و بصیرتی را فراهم کرده است.

رئیس نمایندگی جامعه‌المصطفی در خراسان این نمایندگی را بزرگترین نمایندگی جامعه‌المصطفی در داخل و خارج از کشور توصیف کرد و گفت: این نمایندگی امروز با بیش از ۲۵۰۰ طلبه از ۵۰ کشور جهان توانسته در بیش از ۳۰ رشته و گرایش در قالب ۱۴ مدرسه که هفت مدرسه، مدارس تابعه و هفت مدرسه هم مدارس پیوسته به ماست، نیرو جذب کند. البته از تعداد ۲۵۰۰ طلبه فعلی بالغ بر ۸۰۰ نفر از طلاب بانوان طلبه از ۳۰ کشور جهان هستند.

صالح عنوان کرد: در واقع طلاب جامعه‌المصطفی به عنوان سفیران علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی و دانش‌آموختگان حوزه علمیه توانسته‌اند نقش بسیار موثری در تحقق عملی جهاد تبیین و آگاهی بخشی و رشد و هدایت مردم کشورهای خود ایفا کنند. 

وی خاطرنشان کرد: امروز طلاب جامعه‌المصطفی در قالب شبکه‌های عظیمی از روحانیون دینی با تاسیس حوزه‌های علمیه در سراسر جهان در قالب مبلغان مذهبی، ائمه جمعه و جماعات، اساتید و مدرسان، نویسندگان و مترجمان، مدیران حوزه‌های علمیه و فعالان عرصه اجتماعی در سراسر جهان نقش‌آفرین بوده‌اند.

رئیس نمایندگی جامعه‌المصطفی در خراسان بیان کرد: بازتولید میراث عظیم اسلام ناب و تعالیم و آموزه‌های نجات بخش اهل‌ بیت(ع) به زبان‌های مختلف و انتقال این مفاهیم به مناطق مختلف جهان یکی از اتفاقات بزرگ در طول تاریخ تشیع بوده است.

صالح بیان کرد: امروز به برکت فضلای جامعه‌المصطفی و هدایت‌های رهبری معظم انقلاب بیش از ۴۰۰۰ عنوان کتاب به ۳۰ زبان دنیا ترجمه و منتشر شده که از زمان ائمه اطهار(ع) تاکنون این انتقال میراث تمدنی به زبان‌های مختلف در فضای مجازی سابقه نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: طلاب جامعه‌المصطفی به عنوان یک ظرفیت بی‌بدیل علمی، فرهنگی و تبلیغی خود را در خدمت تحقق اهداف بلند اهل بیت(ع) و در خدمت آرمان‌ها و سیاست‌های آستان قدس رضوی قرار داده‌اند تا پیام‌رسان و ابلاغ کننده کلام اهل بیت(ع) به جهانی که آماده شنیدن معارف زلال دینی و پیام رسای اسلام ناب محمدی(ص) و گفتمان انقلاب اسلامی است، برسانند.

رئیس نمایندگی جامعه‌المصطفی در خراسان گفت: زمانی‌که جبهه کفر و استکبار جهانی با عوامل منطقه‌ای خود به صورت یکپارچه و به فرموده مقام رهبری آرایش جنگی برای هجوم فکری، فرهنگی، اقتصادی و نظامی به کیان جمهوری اسلامی ایران و عقاید تشیع گرفته‌اند، این جمع فرهیخته و بین‌المللی سد محکمی در مقابل این هجمه فرهنگی است.

آموزش باید پژوهش‌محور و تربیت‌مدار باشد

حجت‌الاسلام عباس جوانشیر، معاون آموزشی نمایندگی جامعه‌المصطفی در خراسان، با بیان اینکه سال تحصیلی امسال را در حالی آغاز می‌کنیم که رنگ‌ و بوی اربعین بر آن حکمفرماست، اظهار کرد: شروع سال تحصیلی جدید نه یک شروع صرفا آموزشی بلکه یک شروع فرهنگی، تربیتی، اخلاقی و پژوهشی است و اصلا آموزش بدون فرهنگ، تربیت، پژوهش و روحیه جستجوگرانه، یک آموزش ناقص بوده و از این‌ رو شعار ما این است که آموزش باید پژوهش‌محور و تربیت‌مدار باشد.

وی عنوان کرد: در واقع برای کسب علم باید ارتباط با خداوند متعال محقق شود و توسل و توکل نیز صورت گیرد؛ لذا حرکت عظیم اربعینی و این ابراز عشق و علاقه نسبت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) یعنی فعال‌سازی و عملی‌سازی دانش‌ها، باورها و اعتقاداتی است که در کلاس‌های درس پیرامون آن‌ها به فراوان گفت‌وگو کرده‌ایم.

معاون آموزشی نمایندگی جامعه‌المصطفی در خراسان با بیان اینکه فراگیری، عمل و تعلیم از اهداف جامعه‌المصطفی است، خاطرنشان کرد: از این‌ رو شما طلاب عزیز باید در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه جامعه‌المصطفی یک نهاد حوزوی مدرن است، بر همین اساس اقتضائات حوزوی نیز باید در آن حفظ شود.

جوانشیر بیان کرد: ما در جامعه‌المصطفی از لحظه ورود دانشجویان به این سیستم علمی و معنوی، تلاش داریم که تمام مولفه‌های اخلاقی تربیتی رعایت شود. انگیزه بالا و روحیه جست‌جوگرانه و پژوهش طلاب برای ما اهمیت دارد. این در حالی است که افراد دارای هوش و استعداد بالا و افرادی که مرتبط با منبع عظیم وحیانی قرآن کریم هستند در اولویت جذب ما قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اقدامات جامعه‌المصطفی در خراسان خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵۰ نفر حافظ قرآن از ملیت‌های مختلف شناسایی شدند و در فرایند جذب جامعه‌المصطفی قرار گرفتند، به گونه‌ای که در سال گذشته بیش از ۳۰۰ نفر از ۲۰ کشور در این نمایندگی پذیرش شدند و تلاش کردیم که این افراد از بهترین‌ها باشند.

معاون آموزشی نمایندگی جامعه‌المصطفی در خراسان گفت: همچنین تلاش کردیم به توان‌افزایی طلاب و برگزاری کارگاه‌هایی که بتواند در تحصیلات تکمیلی به این افراد کمک کند برگزار کردیم و همین برگزاری‌ها باعث شد آمار پذیرفته‌شدگان در سال جاری متفاوت از سال‌های قبل باشد.

جوانشیر عنوان کرد: به نظر من ورودی‌های حوزه علمیه باید از حداقل هوش، استعداد و انگیزه کافی و همچنین سلامت روان برخوردار باشند، به همین جهت طرح غربالگری روانشناختی در برنامه‌های جامعه‌المصطفی قرار گرفت که اقدام مشترک معاونت فرهنگی تربیتی با مرکز مشاوره جامعه‌المصطفی و معاونت آموزش بود.

وی اظهار کرد: در واقع جامعه‌المصطفی در خراسان بهترین، فعال‌ترین و بزرگ‌ترین نمایندگی در ایران است و ما به کسب این توفیق افتخار می‌کنیم. بر اساس رتبه‌بندی پژوهشی نمایندگی خراسان در ارزیابی سال ۱۴۰۰ داشته جامعه‌المصطفی در هشت سال گذشته صدرنشین بوده و در نمایشگاه‌های پژوهش نیز به عنوان غرفه برتر انتخاب شده است.

معاون آموزشی نمایندگی جامعه‌المصطفی در خراسان گفت: برگزاری ۲۰ همایش ملی و بین‌المللی، حضور ۱۲۰۰ محقق از ۳۰ ملیت، ۱۲۰ عنوان کتاب چاپ شده، ۳۰ ترجمه، ۸۰ کتاب اختصاصی طلاب، برگزاری بیش از ۳۰۰ کارگاه دانش‌افزایی، ۱۸ کرسی علمی و…. از جمله افتخارات این نمایندگی در خراسان است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا