اقتصاد

تشکیل کارگروه تخصصی بورس تهران و سازمان انرژی اتمی ایران

تشکیل کارگروه تخصصی بورس تهران و سازمان انرژی اتمی ایران

به گزارش کا 118، محمد اسلامی در جریان این بازدید اظهار کرد: به منظور همکاری بیشتر این سازمان و بورس تهران و نیز سهیم کردن مردم در اقتصاد هسته‌ای، کارگروه تخصصی بورس تهران و سازمان انرژی اتمی ایران تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به پتانسیل‌های فراوان بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه باید بتواند در ابعاد واقعی خود ظهور کرده و اعتماد مردم را جلب کند.همچنین باید تلاش کرد تا با جلوگیری از هیجان‌زدگی و حفظ تعادل و ثبات، بازار سرمایه‌ای پویا داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، اقتصاد هسته‌ای را مقوله‌ای بسیار ارزشمند و شکوفا دانست و تصریح کرد: در این مقطع زمانی در سازمان انرژی اتمی ایران، مبنا را بر استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه گذاشتیم؛ زیرا اقتصادهای شکوفا در جهان از فرصت‌های بازار سرمایه بهره می‌برند. ما نیز قصد داریم در افق ۲۰ ساله، سرمایه‌گذاری فراوانی در توسعه فناوری هسته‌ای داشته باشیم.

وی تاکید کرد: همه زیر فصل‌های صنعت هسته‌ای دارای بازدهی و ارزش افزوده است.

وی گفت: ما به این موضوع به عنوان تصمیم راهبردی معتقدیم و مقدمات آن را فراهم کرده‌ایم تا شرکت‌های زیر مجموعه سازمان انرژی اتمی وارد بورس شوند. همچنین در بُعد دیگر برای ایجاد پروژه‌ها از تامین مالی بازار سرمایه استفاده می‌کنیم. این شرکت‌ها در قالب «شرکت – پروژه» طراحی، تاسیس و سازماندهی شده‌اند و از بازار سرمایه تامین مالی می‌شوند.

اسلامی افزود: این شرکت‌ها از نظر ظرفیت تولید رشد کرده‌اند و فعالیت‌هایی در تراز بین‌المللی انجام می‌دهند و با این اقدامات ارزش‌آفرین قادرند در بورس مطرح باشند که این مساله می‌تواند منجر به اعتماد مردم به آن‌ها شود.

وی ادامه داد: ما به حضور و وجود بازار سرمایه معتقدیم و مقدمات را برای شروع کار در این بازار فراهم کرده‌ایم. همچنین در حال تنظیم زمان آغاز فعالیت هستیم تا بتوانیم شروع خوبی داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر مردمی‌سازی اقتصاد هسته‌ای گفت: مهم این است که مردم بدانند که برنامه هسته‌ای جنبه‌های موفق اقتصادی دارد که در این مسیر سیاست «درهای باز» را برای مردم مبنا قرار دادیم تا حس نزدیکی بیشتری نسبت به برنامه هسته‌ای داشته باشند.

اسلامی اضافه کرد: شبکه‌سازی شرکت‌ها و موسسات سرمایه‌گذار در صنعت هسته‌ای که به لحاظ فنی رتبه‌بندی می‌شوند با ایجاد اعتماد دو طرفه، می‌توانند در بخش‌های مجاز هسته‌ای حضور داشته باشند و از منافع و ارزش افزوده آن بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ورود صنعت هسته‌ای در بازار سرمایه و شبکه‌سازی شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند این صنعت را هر چه بیشتر مردمی کند.

توجه ویژه سازمان بورس به اقتصاد دیجیتال محور

در این بازدید محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران ضمن خوشامدگویی به معاون رییس جمهور با توضیح فرایندهای مالی و پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران اظهار کرد: بورس تهران رویکرد جدیدی را با حمایت سازمان بورس در پیش گرفته است و در یک سال گذشته دنبال ورود صنایع جدید مانند شرکت های اقتصاد دیجیتال محور بوده است. هم اکنون بورس تهران قصد دارد پذیرش شرکت‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای را آغاز کند و در این راه گام بردارد.

مدیرعامل بورس تهران افزود: این صنعت به دانشمندان داخلی متکی است و با آغاز فعالیت‌های شرکت‌های مرتبط با اقتصاد هسته‌ای در بورس تهران، می‌توانند به روند تعادلی و ثبات بازار سرمایه کمک کنند.

وی افزود: باید از تجربه کشورهای دیگر درس بگیریم ، چراکه توسعه برخی از این کشورها از مسیر سرمایه‌گذاری گذشته است.

وی بیان کرد: در بازار سرمایه زیرساخت‌های بسیار جذاب و مدرنی داریم ولی به نظر می رسد در سال‌های گذشته زیر ساخت‌ها و برخی ابزارهای مالی مانند صندوق خصوصی نادیده گرفته شده این در حالی است که کشور آلمان رشد و توسعه خود را بر پایه صندوق‌های خصوصی بنا گذاشته است.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به شروع فعالیت ابزار جدید «سهام عام پروژه» گفت: به زودی تامین مالی ۷۰ میلیون دلاری یعنی حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای یکی از شرکت‌های دانش بنیان استان کرمانشاه  که در حوزه سوخت سبز فعالیت دارد را خواهیم داشت و به نظر می‌رسد این تامین مالی یک آغاز درست است.

گودرزی گفت: ما در بورس تهران و با توجه به راهبری و سیاست‌گذاری که از سوی سازمان بورس انجام می‌شود، آمادگی کامل داریم تا به صنعت هسته‌ای و پذیرش شرکت‌های این صنعت کمک کنیم تا ما هم مانند سایر بورس‌های دنیا که سهام شرکت‌های صنعت هسته‌ای در آن‌ها معامله می‌شود شاهد این نوع معاملات باشیم.

امکان بهره‌مندی صنعت هسته‌ای از پتانسیل‌های بازار

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه این جلسه گفت: بازار سرمایه در کشور ما در سالیان اخیر مظلوم واقع شده است.  ولی با این وجود، کارکرد آن حفظ شده و در بازه بلند مدت اتفاق‌های مهمی روی داده و حضور فعال بازار سرمایه به توسعه صنایع در دو دهه اخیر کمک کرده است.

رئیس سازمان بورس با اشاره به انتفاع معادن و پتروشیمی از بازار سرمایه اظهار کرد: یکی از ایرادات، گاهی اوقات سیاست‌های کلان اقتصادی است که سبب هدایت ناهمگون سرمایه در کشور می‌شود.

عشقی همچنین به سیاست‌های سازمان بورس اشاره کرد و افزود: آشنایی بخش‌های اقتصادی و صنعتی با ابزارهای مالی از سیاست‌های راهبردی سازمان بورس است.

وی افزود: شاهد چالش‌های مختلفی در بازار هستیم، ولی به‌حتم در بلند مدت بازار سرمایه می‌تواند وارد صنایع گوناگون شود و صنعت هسته‌ای نیز می‌تواند از پتانسیل‌های بازار سرمایه بهره‌مند شده و به منظور تزریق منابع مالی و توسعه شرکت‌های زیر مجموعه انرژی اتمی نیز گام بردارد.

شایان ذکر است در پایان این جلسه، مقرر شد کارگروه مشترک بورس تهران و سازمان انرژی اتمی ایران تشکیل شود تا فرآیندها و اقدامات لازم به منظور مردمی کردن هر چه بیشتر اقتصاد هسته‌ای با حضور کارشناسان مربوطه تداوم یابد.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا