فرهنگ و هنر

استان فارس زیر چتر وحدت میلاد رسول مهربانی‌ها

روزهای ۱۲ تا ۱۷ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کرده اند، ‌آرمانی بزرگ و قابل ستایش که در صورت تحقق پیامدها و نتایج مطلوبی را به دنبال خواهد داشت. منشأ این اقدام برپایه روایاتی است که در خصوص زادروز نبی مکرم اسلام(ص) مطرح شده و به سبب آن پیروان مذاهب اسلامی با اعتقاد به یکی از این ۲ روز با برپایی جشن و سرور و شادمانی، ارادت خود را به ساحت مقدس و متعالی پیامبر اعظم(ص) ابراز می دارند.

استان فارس با کثرت جمعیت شیعه و سنی هر سال شاهد برگزاری جشن های میلاد پیامبر (ص) همزمان با آغاز هفته وحدت است ، شهرستان های جنوبی این استان جشن های هفته وحدت را از ۱۲ ماه ربیع الاول آغاز می کنند و سایر مناطق نیز این جشن ها را تا ۱۷ این ماه ادامه می دهند.

نگاه هفته وحدت، نگاهی وحدت آفرین در همه مشترکات موجود در جهان اسلام و مسلمانان است، نگاهی که به تعبیر امام علی(ع) موجب می شود تا دست قدرت و توانای پروردگار در جمعیت و جماعت اسلام تجلی کند. نگاهی که اختلاف و تشتت و تک روی را در جهان اسلام و نقشه استکبارگران زمانه بر کاروان اسلام را معرفی می کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه قرآن کریم، متن مقدسی است که همه مسلمانان جهان در پیروی از آن مشترک هستند، حفظ عظمت و عزت مسلمانان را با تبعیت کامل از دستورات قرآن امکان‌پذیر دانست.

استان فارس زیر چتر وحدت میلاد رسول مهربانی‌ها

اسلام بار دیگر عظمت و شکوه خود را به دست می‌آورد

آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در مراسم جشن میلاد پیامبر اسلام در مسجد اهل سنت شیراز، با تبریک میلاد پیامبر رحمت، خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص) و سبط گرامی آن حضرت وجود مقدس حضرت امام صادق (ع)، گفت: الحمدالله حرکت اسلامی مردم ایران با همراهی و هماهنگی همه فرق اسلامی نوید بخش آنست که اسلام بار دیگر عظمت و شکوه خود را به دست می‌آورد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه، سالیان درازیست که کفار بر برخی بلاد مسلمانان حکومت یا نفوذ دارند، فلسطین را نماد اصلی این وضعیت اسف بار دانت و گفت: طی بیش از ۷۰ سالی که فلسطین غصب شده، علمای شیعه در کنار علمای اهل سنت این غصب را محکوم کرده اند و بنده به یاد دارم روزهایی که در کشور ما حاکمانی حضور داشتند که با اسرائیل ساخته بودند، علمای ما زندان می‌رفتند اما با غصب فلسطین مخالفت می‌کردند.

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: این نشانه آن است که امت اسلامی از غرب بلاد اسلام در آفریقا تا شرق کشورهای اسلامی در اندونزی، یک امت هستند و همه عزت مسلمانان را می‌خواهند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد: طبیعتا اگر بنا هست این عزت و عظمت هر روز اضافه شود، من و شما باید بیش از همیشه اهل تبعیت از قرآن کریم باشیم. چیزی که بدون هیچ کم و زیادی همه در آن مشترک هستیم، قرآن کریم متن مقدس دینی همه مسلمانان است.

آیت‌الله دژکام ضمن قرائت آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح، به مرور وظایفی که قرآن برای مسلمانان معین کرده است، پرداخت و گفت: قرآن می فرماید کسانی که با رسول گرامی اسلام هستند ویژگی‌هایی دارند که اولین آنها “أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ” است. ما باید در مقابل کفار یهود که همه رنج های جهان اسلام از آنها ناشی می شود محکم بایستیم. در روایات ما آمده است که طغیانی که یهود در آخر الزمان می کند به دست ایرانی ها فرو می نشیند. این وظیفه ایست که گویی پیامبر اکرم گردن ما ایرانی‌ها تعیین فرموده.

او با بیان اینکه این حرکت آغاز شده است، لزوم مراقبت در خصوص اختلاف انگیزی دشمنان اسلام را یادآور شد و ضمن اشاره به اینکه اختلاف افکنی کار یهود است، متذکر شد: دیدید در آذربایجان از نظر مذهبی شیعه هستند، آنجا را بر علیه ایران تحریک می کند. در کردستان تحریف می کند. در شرق و غرب کشور تلاش دشمن اینست که فضا را شلوغ کند و آتش اختلاف را روشن کند؛ چون کم آورده‌اند و می دانند ایرانیان قدرتمند شده‌اند و اگر ایران محور این حرکت باشد، اسرائیل باید جمع کند و برود.

او با اشاره به اینکه دشمن قصد دارد با اختلاف افکنی بین مسلمانان، اسرائیل را حفظ کند، اما کورخوانده است گفت: رژیم اشغالگر قدس باید از نقشه جهان محو و فلسطین اسلامی دوباره احیاء و در اولین قبله مسلمین جهان نماز اقامه شود.”أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ”  را همه با هم باید محکم نشان دهیم و ان‌شاالله ایرانی ها همان طور که پیامبر اکرم و اهل بیت (ع) وعده داده اند این موضوع را محقق خواهند کرد.

امام جمعه شیراز، دومین ویژگی مد نظر خداوند در قرآن کریم را “رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ”، ذکر و ضمن بیان اینکه مسلمان با مسلمان رحمت دارد، خاطرنشان کرد: امت اسلامی اگر عظمت دارد به خاطر این است که با هم رحمت دارند و این باید در عرصه اقتصاد و معشیت کشورمان خود را نشان دهد. ما از همین بنادر جنوب کشورمان رفته ایم تا زنگبار، تا کلکته و اندونزی، تا بابل المندب و به سوی دریای مدیترانه و همه این موارد محل تجارت مسلمانان بوده است.

او با بیان اینکه امروز هم این ذوق کار بازرگانی و تجارت در مجموعه جنوب فارس قویست و امیدوار این امر تقویت شود، گفت: ان‌شاالله تجارت مقدمه ایجاد مودت و رحمت باشد و باید همه تلاش کنند تا درهای جدیدی را بگشاییم تا این درها تاثیرش را در زندگی مردم ما نشان دهد. در این زمینه تلاش های ارزشمند علمای محترم اهل سنت در جنوب فارس قابل قدردانی بوده است.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به فرازی دیگر از آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح با این مضمون ” ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ “.گفت: بزرگان یک لحظه فکر کنید ببینید ۴۰ سال پیش ما در چه وضعی بوده ایم؟ گاهی اوقات ما فراموش می کنیم که خدای متعال نعمت هایی به امت اسلامی و ملت ایران داده است. الحمدالله این آگاهی هایی که ایجاد شده و باز هم ایجاد می شود که یکی از قطب های مهم اقتصادی کشور در جنوب فارس قرار می گیرد. در ابتدا یک نهال است ولی خدا لطف می کند و رشد می کند و به جایی می رسد که قوی و محکم می شود ” فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ “.بر پای خود می ایستد.

او ضمن یادآوری این نکته که تصمیم گیری سفیر آمریکا برای ایران در دوران رژیم گذشته، امری بسیار ناراحت کننده بود، گفت: گاهی حتی یکی از کارکنان سفارت آمریکا برای دربار تعیین تکلیف می کرد. اما امروز کار به جایی رسیده است که عزت مندانه در مقابل دنیا ایستاده ایم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این قدرت مندی که خدای متعال به ما داده است اگر تکمیل شود و کشور در زمینه معیشت و اقتصاد روی پای خود بایستد، طمع دشمن بریده خواهد شد، گفت: از این هدف زیاد دور نیستیم.

او ادامه داد: روزی که ترامپ رسما قرارداد برجام را زیر پا گذاشت گفته بودند ایران شش ماه تا یکسال بیشتر دوام نمی آورد و به طور کل نابود می شود و این نظام در اثر تحریم فلج کننده ویران خواهد شد، آنها خدا را نمی دیدند. حفظ این نظام کار خداست و خدا دین، قرآن، مکتب و کشورتان را حفظ کرد. امروز ۶ سال می گذرد و رییس جمهور ما می گوید تحریم ها را بی اثر و کاری می‌کنیم که همه متوجه شوند تحریم ها دیگر کاری با کشور ما نمی تواند انجام دهد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه اگر عزت اسلامی ایران تثبیت شود بقیه جهان اسلام همراه ایران حرکت خواهد کرد، گفت: دید و بازدید مستمر و مکرر بین علما، مسئولان و مدیران تسنن و شیعه باید انجام شده و این الگویی باشد برای همان رحمتی که به همه دنیا می خواهیم نشان دهیم که “رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ” تحقق پیدا کرده است.

استان فارس زیر چتر وحدت میلاد رسول مهربانی‌ها

هفته وحدت ، نماد وجود پویایی فرهنگی در کشور

استاندار فارس نیز با اشاره به در پیش رو بودن هفته وحدت، این هفته را نماد وجود پویایی فرهنگی در کشورمان دانست و خواستار برگزاری برنامه‌های باشکوه و خودجوش در این هفته شد.

  محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس با گرامیداشت مناسبت‌های تبریک هفته وحدت و هفته نیروی انتظامی ادامه داد: مناسبت‌هایی همچون هفته وحدت و … نماد وجود پویایی فرهنگی در کشور ماست که باید به صورت خودجوش و با شکوه آن‌ها را گرامی داریم.

 استاندار فارس با بیان اینکه دشمن شمشیر را برای مسلمانان از رو بسته و باید با وحدت به جنگ دشمن‌های ایران رفت در جشن هفته وحدت بیان کرد: یکی از وظایفی که بر عهده جامعه است آن بوده که با بصیرت و آگاهی ببینیم که دشمنان ایران و اسلام چه نیت‌هایی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران دارند و با موشکافی و درایت این توطئه‌ها را خنثی کنیم.

وی بیان کرد: می‌توان با وحدت به مقابله بر علیه دشمنان اقدام کرد، تنها برای دستیابی به این هدف باید بصیرت و دشمن شناسی داشت تا بتوان مشکلات تحمیلی به کشور را که توسط دشمنان ایجاد می‌شود شناخت و آن را خنثی کرد.

ایمانیه عنوان کرد: برای دشمن فرقی نمی‌کند که شما مسلمان شیعه باشید یا مسلمان سنی، دشمن شمشیر را از رو برای مسلمانان جهان بسته و در تلاش است تا به همه جامعه آسیب بزند زیرا آنان به دنبال خسارت زدن به جهان اسلام اند.

به گفته استاندار فارس با توجه به اینکه خواست و اراده خداوند این بوده که مردم مسلمان جهان از گزند دشمنان در امان باشند تاکنون تمامی برنامه‌های دشمن برای آسیب رسانی به مردم ایران و جهان اسلام خنثی شده و امنیتی در ایران وجود داشته که در کمتر کشور جهان شاهد وجود این امنیت هستیم.

به گفته او طی دو هفته اخیر شاهد بودیم که دشمنان برنامه‌های ویژه ای برای کنترل جامعه داشتند اما هیچ دستاوردی در این حوزه و اغتشاشات نداشته و مأیوس شدند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا