فرهنگ و هنر

ادای احترام «اسکورسیزی» به گُدار

مارتین اسکورسیزی فیلم‌های «ژان لوک گدار» را بیش از هر زمان دیگری ضروری و زنده توصیف کرد.

به گزارش کا 118 به نقل از گاردین، «مارتین اسکورسیزی» در تمجید «ژان لوک گدار» سینماگر بزرگ فرانسوی که اخیرا در سن ۹۱ سالگی درگذشت، نوشت: ”از فیلم «از نفس افتاده» به بعد، «گدار» تعریف جدیدی از این ایده اصلی که یک فیلم چیست و به کجا می‌تواند برود ارائه داد. هیچکس به اندازه گدار جسور نبود. وقتی  «گذران زندگی»،  «تحقیر» و  «ساخت آمریکا» را تماشا می‌کنید، این احساس به شما دست می‌دهد که او در واقع فیلم خود را جدا می‌کند و آن را در مقابل چشمان شما بازسازی می‌کند. شما هرگز نمی‌دانستید که لحظه به لحظه یا حتی فریم به فریم چه چیزی در انتظار شماست و به همین میزان درگیری او با سینما عمیق بود. او هرگز فیلمی نساخته است که در یک ریتم، حال و هوا یا دیدگاه قرار گیرد و فیلم‌های او هرگز شما را به حالت رویایی فرو نمی‌برد، بلکه شما را بیدار می‌کنند، هنوز هم این چنین هستم و همیشه خواهند بود.

سخت است فکر کنیم که او رفته است. اما اگر بتوان گفت هنرمندی آثاری از حضور خود در هنرش به جا گذاشته است، او گدار است. و باید بگویم در حال حاضر، زمانی که بسیاری از مردم عادت کرده اند خود را به عنوان مصرف کننده منفعل تعریف کنند، فیلم های او بیش از هر زمان دیگری ضروری و زنده احساس می‌شوند“. 

«ژان لوک گدار» سینماگر سرشناس و از چهره‌های مطرح و پیشگام موج نوی سینمای فرانسه، دو روز در سن ۹۱ سالگی درگذشت و وکیل این سینماگر اعلام کرده او به دلیل ابتلا به چندین بیماری جدی، از طریق اوتانازی به زندگی خود پایان داده است. 

در این باره بیشتر بخوانید:

«ژان لوک گدار» خودکشی خودخواسته کرده است

این فیلمساز طی چهار دهه فعالیت سینمایی‌اش موفق به کسب جوایز معتبری شد که دو خرس نقره‌ای و یک خرس طلای جشنواره برلین، شیر طلا، جایزه هیأت داوران و شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز از مهم‌ترین آنها هستند.

وی که پنج‌بار نامزد جایزه نخل طلای کن بوده است، در سال ۱۹۷۸ جایزه افتخاری سزار فرانسه را دریافت کرد، در سال ۲۰۰۷ جایزه یک عمر دستاورد سینمایی آکادمی فیلم اروپا را گرفت و در سال ۱۹۹۵ یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو به وی اعطا شد.

فیلم سه‌بعدی او با نام «خداحافظی با زبان»، در سال ۲۰۱۴ توانست در جشنواره کن جایزه هیات داوران را کسب کند و آخرین ساخته او در سال ۲۰۱۸ با عنوان  «کتاب تصویر» رونمایی شد و موفق شد اولین نخل طلای ویژه تاریخ جشنواره کن را از آن خود کند.

«از نفس افتاده»، «آلفویل»، «پی‌یرو خُله»، «تعطیلات آخر هفته»، «تحقیر» و «زن زن است»، تنهای بخشی از آثار مهم این کارگردان تاثیرگذار سینمای جهان محسوب می‌شود.

انتهای پیام 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا