اقتصاد

چراغ سبز عربستان در سیاست به مثابه همراهی اقتصادی نیست

چراغ سبز عربستان در سیاست به مثابه همراهی اقتصادی نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی کا 118، محمد خزاعی دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی، در نشست همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان، گفت: موضوع مناسبات ایران و عربستان باید بادقت مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی ما نسبت به برخی اتفاقات ذوق زده می‌شویم و به قولی از هول حلیم در دیگ‌ می‌افتیم. یکی از مقامات چین به من گفت زمانی که بحث برجام پیش‌آمد شما به سمت اروپا و آمریکاییان رفتید و به ما پشت کردید و امروز انتظار دارید که همراه شما باشیم این داستان درباره عربستان هم ممکن است تکرار شود.

وی با تاکید بر اینکه مناسبات با عربستان در سه بعد سیاسی، امنیتی و افتصادی حائز اهمیت است، تصریح کرد: واقعیت این است که ما مناسبات اقتصادی با عربستان نداریم و به نوعی با عربستان از صفر شروع می‌کنیم و بحث حج از مناسبات اقتصادی متفاوت است.

خزاعی مذاکرات اقتصادی ایران و عربستان محدود به آی دی بی دانست و اضافه کرد: مناسبات اقتصادی که با عربستان تنظیم می‌کنیم باید واقع‌گرایانه و متناسب با ظرفیت‌های داخلی باشد. چراغ سبز عربستان در حوزه سیاست را نباید به مثابه همراهی اقتصادی تلقی کنیم به این معنا که عربستان به دنبال توسعه اقتصادی وسیع است و برنامه آنها این است که به قول اقتصادی منطقه تبدیل شوند.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی تاکید کرد: نمی‌توان چشم بسته وارد شد و بخش‌های مختلف مورد ارزیابی قرار بگیرد و باید زیرساخت‌ها در حوزه تجاری و سرمایه‌گذاری بررسی شود و من یک موافقتنامه جدی با عربستان را نمی‌توانم به یاد بیاورم. تاجرهای ایرانی علاوه بر نقشه راه نیازمند یکسری موافقت‌نامه‌های‌ تجاری است.

وی با اشاره به ۳ نوع موافقت‌نامه مهم در حوزه تجارت، گفت: موافقت‌نامه تشویق  سرمایه گذاری دوجانبه که از حقوق سرمایه‌گذار ایرانی حمایت می‌کند. دوم موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات‌های مضاعف است و سوم موافقت‌نامه گمرکی است که این موافقت‌نامه‌ها را نداریم و لازم است که این زیرساخت‌ها فراهم شود.

همچنین حمیدزادبوم رایزن بازرگانی اسبق ایران در عربستان گفت: اتاق بازرگانی عربستان با سایر اتاق‌های بازرگانی در جهان متفاوت است و نگاه آنها معطوف به دستور مقامات ارشد کشور است و اگر مناسبات سیاسی مناسب باشد آنها اجازه می‌دهند که با وارد مذاکرات اقتصادی شوند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا