فرهنگ و هنر

کانون پرورش فکری، بنگاه اقتصادی نیست

کا 118/بوشهر مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در خصوص جمع‌آوری کتابخانه‌های این نهاد گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک بنگاه اقتصادی نیست که مطالبه سوددهی از آن داشته باشیم بلکه یک نهاد خبره، زبده، کار آمد و باتجربه در حوزه تربیت است.

سمیه رسولی در گفت‌وگو با کا 118 در خصوص پیشنهاد واگذاری کتابخانه‌های کانون به نهاد کتابخانه‌ها اظهار کرد: باید بگویم این خبر ضربه سهمگینی بر پیکره حوزه فعالیتی ما وارد کرد و باعث ایجاد واکنش در بین همه علاقمندان به کانون و رسالت آن شده است.

وی ادامه داد: همه آنان که کانون پرورش فکری را می‌شناسند و با فعالیت‌های آن آشنایی دارند از شنیدن این خبر که مشخص است از قبل اندیشه‌ی ژرفی در مورد آن شکل نگرفته  در بهت و ناراحتی فرو رفته‌اند. این موضوع باعث شد افراد اندیشمند آگاهی که دغدغه‌مند فردایی روشن برای این کشور هستند واکنش نشان دهند، از کانون بنویسند و در رد این پیشنهاد اندیشه نشده قلم فرسایی و از استقلال کانون دفاع کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر افزود: این نهاد در همه دوران با تکیه بر رسالت عظیم خویش خوش درخشیده. کتابخانه‌های کانون پرورش فکری میعادگاه کودکان و نوجوانان با فرهنگ، هنر و ادبیات بوده است و خروجی عظیم این دستگاه متولی فرهنگ و هنر، هنرمندان و شاعران و اندیشمندان بزرگی بوده است که تعداد آن‌ها بیشمار است.

رسولی ادامه داد: وقتی درباره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صحبت می‌کنیم باید یادمان باشد مخاطب ما طیف گسترده‌ی کودکان کوچکی است که فردای این مرز و بوم را می‌سازند و اگر ما فردای بهتری را برای این کشور عزیز برای این خاک گهربار خواستاریم باید بیشتر بکوشیم و امکانات بهتری را در اختیار آن‌ها بگذاریم نه که همین امکانات موجود را هم از آن‌ها بگیریم.

بسته شدن درهای کانون و یاد ادغام آن به نفع هیچ کس نیست

وی بیان کرد: بسته شدن درهای کانون پرورش فکری و یا ادغام آن با هر نهاد دیگری به نفع هیچ کس نیست که به طور مستقیم ضرر آن متوجه فرهنگ گسترده جامعه ایرانی است. به طور کلی عرض کنم که این پیشنهاد دارای ضعف دیدگاه کارشناسانه است و کانون در حال پیگیری از سوی مدیرعامل محترم جناب آقای دکتر علامتی جهت منتفی شدن این پیشنهاد است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر تاکید کرد: برکسی پوشیده نیست که وقتی از مقوله فرهنگ و تربیت صحبت می‌کنیم آنقدر این مقوله در  مورد کودکان و نوجوانان مهم و قابل توجه است که بیان  سود و زیان آن، آن هم با رویکرد اقتصادی مبحثی رد شده و غیر قابل قبول است.

رسولی تصریح کرد:‌ در کمال ادب و احترام باید به صراحت عرض کنم کانون پرورش فکری یک بنگاه اقتصادی نیست که مطالبه سوددهی از آن داشته باشیم. کانون پرورش فکری یک نهاد خبره، زبده، کار آمد و باتجربه در حوزه تربیتی کودکان و نوجوانان است که بازده آن تربیت نسل انسان‌های خلاق، متفکر و متعهد است، جامعه‌ی ما چه بازدهی از این بالاتر می‌خواهد؟

امسال استقبال بی‌نظیری را از کلاس‌های تابستانه شاهد بوده‌ایم

وی عنوان کرد: همیشه و هر سال ما شاهد استقبال و حضور پر رنگ کودکان و نوجوانان در مراکز کانون پرورش فکری در سراسر استان بوشهر بوده‌ایم به جز دو سال کرونا که به خاطر شرایط موجود و لزوم فاصله گذاری اجتماعی به جهت حفظ سلامت نسل نوپای جامعه از ظرفیت دنیای مجازی برای برگزاری کلاس‌ها استفاده شد و به جای اینکه بچه‌ها به کانون بیایند، کانون نزد کودکان رفت و کارگاه‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر افزورد: پس از طی آن دوران، تابستان امسال فرصت مناسبی برای تجدید دیدارهای حضوری و حضور کودکان و نوجوانان در کارگاه‌ها و کلاس‌های تابستانه بود که استقبال بی نظیری را شاهد بودیم. در پی این حضور و استقبال فعالیت‌های کتاب محور مثل امانت دهی کتاب‌های مخصوص رده‌های سنی کودک، روخوانی کتاب، معرفی‌های خلاق کتاب، بحث کتاب، جمع خوانی‌ها و بلندخوانی ها،  نمایش خلاق از متن کتاب‌ها، … در کانون اجرا شده است که همگی زمینه ساز ارتباط موثر کودکان و نوجوانان با کتاب است و منتج به نتایج خوبی در این حوزه خواهد شد.

رسولی اظهار کرد: در طول تابستان در اجرای طرح «خوانش دقیق؛ یادگیری عمیق» با اداره کل آموزش و پرورش همکاری داشتیم که سطح مطالعه آزاد دانش آموزان را ارتقاء می‌داد و البته طرح‌های ویژه کتابخوانی را هم در ادامه خواهیم داشت که به زودی با همکاری آموزش و پرورش اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا