فرهنگ و هنر

ترویج گردشگری کتاب در جشنواره اقوام گلستان

به گزارش کا 118، راهروهای تو در تو و غرفه‌های رنگارنگ، پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین را به گلستانی تماشایی تبدیل کرده و پای مردم را از هر سن و قشری به این نمایشگاه کشانده است.

در گوشه‌ای از نمایشگاه روبروی یک غرفه تولید صنایع دستی، میزی مملو از کتاب و کتابچه است و بنرهای متعدد از یک خانه قدیمی توجهم را به خود جلب می کند.

“کتابخانه عمومی مستقل فرهنگ روستای بالاجاده” نام نگاشته شده بر سر در این غرفه است که باعث می شود ناخوداگاه پا به درون آن بگذارم و با پیرمرد خوش‌رویی که با گرمی از مراجعان استقبال می‌کند به گفت و گو بنشینم.

جشنواره‌هایی مانند اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین در کنار ایجاد جاذبه گردشگری، از قابلیت فراوان برای ترویج فرهنگ مطالعه برخوردار است و جذابیت‌های پیدا و پنهان پیرامون این رویداد می‌تواند محرک توسعه و رونق اقتصادی و فرهنگی گردشگری کتاب شود.

از کودکی کتاب هدیه می‌دادم

محمد رایجی معلم بازنشسته‌ای است که عمر خود را وقف نشر و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کرده است.

وی به کا 118گفت: از دوره دانش‌آموزی در حد بضاعت کتاب‌هایی تهیه کرده و به دوستانم هدیه می‌دادم. این عادت را تا الان هم حفظ کردم و به فراخور موقعیت، به افراد کتاب هدیه می دهم تا به رونق و تروجی فرهنگ مطالعه کمک کنم.

ترویج گردشگری کتاب در جشنواره اقوام گلستان

رایجی ادامه داد: در دهه ۵۰ خانه پدری خود را در روستای بالاجاده با ۱۰۰ جلد کتاب به کتابخانه روستا تبدیل کردم و کتاب‌هایم را رایگان به دوستداران کتاب امانت می‌دادم تا در نشر و توسعه آگاهی جامعه نقش آفرینی کنم.

وی افزود: از دوران نوجوانی علاقه فراوانی به نشر فرهنگ و مطالعه کتاب داشتم و پس از اینکه وارد حرفه معلمی شدم رسالت خود را بر آگاهی مردم گذاشتم.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ «کتابخانه عمومی مستقل فرهنگ» را در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاسیس کرده و خوشحالم که پس از عمری خادمی فرهنگ، کتاب و مردم روستای بالاجاده در بین ۲ هزار و ۵۰۰ روستا جزو ۱۰ روستای برتر دوستدار کتاب کشور است.

جمع‌آوری ۳۰ هزار عنوان کتاب

رایجی افزود: بیش از ۳۰ هزار عنوان کتاب، ۶ هزار نشریه، ۳ هزار نرم افزار صوتی و تصویری، پنج اتاق مجزای مخزن کتاب، ۲ سالن مطالعه و یک اتاق آموزش از جمله امکانات “کتابخانه عمومی مستقل فرهنگ” روستای بالاجاده است.

این فعال فرهنگی گفت: همیشه آیه “لَنْ‌ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّی‌ تُنْفِقُوا” محور فعالیت‌های من بود چرا که اعتقاد دارم فرد هرگز به نیکوکاری نمی‌رسد مگر اینکه از آنچه دوست دارد، در راه خدا انفاق کند.

رایجی افزود: شعار دیگر من در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی آن است که باید به افراد مختلف به هر طریقی که می‌توانم کمک کنم.

وی اظهار داشت: در راستای خدمات بهتر به علاقه‌مندان کتاب، هیات امنایی متشکل از اعضای هیات علمی‌ بازنشسته دانشگاه‌ها، روحانیون و فعالان فرهنگی در کتابخانه فرهنگ روستای بالاجاده تشکیل دادم تا فعالیت‌های ترویجی این کتابخانه در مسیری مشخص به سامان برسد.

وی بیان کرد: نویسندگان مشهور کشور بیش از ۲ هزار جلد از آثار خود را با امضای شخصی به این کتابخانه هدیه کردند که نشانه توجه فعالان فرهنگی به این مرکز است.

ترویج گردشگری کتاب در جشنواره اقوام گلستان
برگزاری نشست‌های فرهنگی در کتابخانه بالاجاده کردکوی

این معلم بازنشسته گفت: برگزاری نشست فرهنگی از جمله برای پاسداشت مفاخر و مشاهیر، خاطره‌گویی رزمندگان، شب شعر، تجلیل از فعالان دانش‌آموزی، برگزاری آیین‌های بومی و محلی مانند نوروزخوانی و نقالی، معرفی و رونمایی از ۱۰۰ کتاب، برگزاری کلاس‌های آموزشی مانند کارآفرینی و هنری و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب از جمله برنامه‌های جانبی این کتابخانه است.

رایجی گفت: مسوولان و متولیان نباید چوب لای چرخ فعالیت خیران ترویج کتاب و کتابخوانی بگذارند که در آن صورت انگیزه آنان برای ماندن در این عرصه کاهش یافته و به فعالیت خود در بخش های دیگر ادامه خواهند داد.

رایجی، پدر دوستدار کتاب گلستان است

عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی  گلستان و عضو هیات امنای کتابخانه عمومی مستقل فرهنگ روستای بالاجاده هم گفت: این کتابخانه در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کند و بیشترین دغدغه آن آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ کتابخوانی است.

سیدیعقوب جعفری افزود: برای علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتاب، تجلیل‌های مختلفی از دانش‌آموزان دوستدار کتاب انجام می‌شود که به واسطه انجام آن روز به روز بر تعداد کتابخوانان بلاجاده و روستاهای اطراف افزوده می‌گردد.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: برگزاری اردوهای کتابخوانی به صورت گروهی از محورهای دیگر برنامه ها برای جذب دانش‌آموزان است تا از این طریق به کتابخوانی ترغیب شوند.

وی بیان کرد: اگر فرزندان در جشنواره‌های مختلف از نزدیک با غرفه‌های کتاب گردشگری کتاب داشته باشند بی شک در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاثیرات ویژه‌ای خواهد داشت.

ترویج گردشگری کتاب در جشنواره اقوام گلستان
تصویری از سالن مطالعه کتابخانه بالاجاده کردکوی

جعفری گفت: آقای رایجی مانند پدر، دوستدار کتاب بوده و همه زندگی خود را وقف نشر، توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کرده و اموال خود را خرج کتاب و کتابخوانی می‌کند.

افخم غروی یکی از بازدیدکنندگان غرفه کتابخانه فرهنگ روستای بالاجاده در جشنواره اقوام گلستان گفت: در بازدید از جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین، غرفه کتابخانه روستای بالاجاده نظرم را جلب کرد که پس از آشنایی با آن، متوجه عمق فعالیت‌های فرهنگی آن شدم.

وی افزود: در شرایطی که همه به دنبال پول و ثروت اندوزی هستند، آشنایی به کسی که خانه و سرمایه خود را وقف ترویج کتابخوانی کند، جالب توجه است.

پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین تا ۲۲ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی گلستان در گرگان دایر است.

هنرمندان صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور و همچنین ۲۱ گروه موسیقی سنتی و آیینی از ۹ استان در این جشنواره حضور دارند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا