فرهنگ و هنر

راه‌اندازی زودهنگام موکب‌های اربعین

به دنبال افزایش تعداد زائران در مرزهای ایران و عراق، معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از راه‌اندازی زودهنگام موکب‌ها در مبادی مرزی خبر داد.

به گزارش کا 118 به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، یوسف افضلی اظهار کرد: اگرچه براساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین، قرار بود فعالیت موکب‌های ایرانی در مبادی مرزی از ۸ صفر (چهارشنبه ۱۷ شهریورماه) و موکب‌های مستقر در عراق از ۱۰ صفر (نوزدهم شهریورماه) ‌ آغاز شود، اما به‌دلیل حضور چشمگیر زائران، فعالیت موکب‌های مرزی عملا از چند روز پیش آغاز شده و هم‌اکنون به ۱۰۰ درصد ظرفیت رسیده است.

او افزود: موکب‌های مستقر در مرزهای شرقی و شمالی کشور که پذیرای زائران ورودی از پاکستان و آسیای میانه هستند زودتر از سایر مواکب، خدمات‌رسانی به زائران را آغاز ‌کرده‌اند.

افضلی گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، یک‌هزار و ۸۰۰ موکب ایرانی مستقر در عراق روزانه برای یک میلیون و ۵۵۰ هزار زائر امکان اسکان فراهم خواهند کرد.

او با بیان این‌که تمرکز موکب‌های ایرانی مستقر در عراق امسال بر ایجاد ظرفیت اسکان و بیتوته موقت است، اظهار کرد: این موکب‌ها در هر وعده غذایی دو میلیون و ۵۵۰ هزار پرس غذا نیز طبخ و توزیع خواهند کرد.

آغاز پذیرش زائران در عراق از چهارشنبه

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات همچنین گفت: موکب‌های مستقر در دو طرح بزرگ توسعه حرم امام علی (ع) مزین به نام صحن حضرت زهرا (س) و طرح توسعه حرم امام حسین (ع) مزین به نام صحن حضرت زینب (س) نیز از فردا (۱۶ شهریورماه) پذیرای زائران خواهند بود.

او با تاکید بر این‌که میزبان اصلی گردهمایی میلیونی اربعین مردم، دولت و عشایر عراق هستند، گفت: حضور موکب‌های ایرانی تنها با هدف مشارکت در ثواب و اجر میزبانی از زائران حسینی و کمک به موکب‌های عراقی است.

افضلی با عذرخواهی از رانندگان کامیون‌های حامل تجهیزات موکب‌ها که در مرز معطل مانده بودند، اظهار کرد: وجود برخی نواقص در زیرساخت‌های مرزی و گمرک عراق در مرزهای شلمچه و مهران، سبب معطلی و تأخیر در ارسال برخی اقلام و تجهیزات موکب‌ها در روزهای اخیر شد که این مشکل با هماهنگی مسؤولان عراقی برطرف شد.

چند توصیه مهم به زائران اربعین

وی با بیان اینکه فضیلت زیارت اربعین در پیاده‌روی و تأسی به اهل بیت (ع) در تحمل سختی است، گفت: هموطنان عزیز اعزامی به این نکته اخلاقی و آموزه دینی توجه داشته باشند که قبول شرایط دشوار راه و بیتوته از آداب این زیارت است، لذا نباید توقع ارائه خدماتی همانند هتل‌ها را از موکب‌های ایرانی و عراقی داشته باشند.

افضلی افزود: امسال نیز همچون سنوات قبل با هماهنگی صورت گرفته با نیروهای حشدالشعبی، طرح «لواءالخدمه» اجرا می‌شود که براساس این طرح، خانواده‌های عراقی که قصد داشتند خانه‌های خود را در اختیار زائران ایرانی قرار دهند، شناسایی و و زیر نظر نیروهای حشدالشعبی از زوار پذیرایی خواهند کرد.

او با تاکید بر این‌که زیارت اربعین یک زیارت کوتاه و عبوری است، گفت: از هموطنان عزیز می‌خواهیم برای رعایت عدالت و امکان توزیع خدمات موکب‌ها به همه زائران، از اسکان بلند مدت و اقامت بیش از ۴۸ ساعت در شهرهای زیارتی خودداری کنند تا سایر زائران نیز امکان تشرف به حرم‌ها و اقامت کوتاه مدت را داشته باشند.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین با بیان این‌که هموطنان سفر خود را به روزهای آخر نیندازند، گفت: تجارب سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بسیاری از موکب‌های عراقی از بعدازظهر روز اربعین جمع می‌شود. برنامه‌ریزی شده است موکب‌های توانمند ایرانی تا سه روز پس از اربعین همچنان فعال باشند.

او با بیان این‌که حرم امام علی (ع) در نجف مبداء حرکت میلیون‌ها زائر اربعین است، گفت: پیش‌بینی شده تا طرح توسعه حرم علوی مزین به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) که به تعبیر شهید سلیمانی، ماندگارترین یادگار ایران در عتبات است، پذیرای اسکان ۷۰ هزار زائر باشد.

افضلی اضافه کرد: برنامه‌ریزی شده تا موکب‌های مستقر در طرح توسعه حرم امام حسین (ع) مزین به نام صحن حضرت زینب (س)، پذیرای بیش از ۳۵ هزار زائر اربعین باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا