کارگری

نصب بالابر بدون مهار ایمنی علت اصلی حوادث کار ساختمانی

به گزارش کا 118، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بررسی های صورت گرفته در سراسر کشور مشاهده می شود که نصب بالابر بدون مهار ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی یکی از علل مهم حوادث است.
 
احمدرضا پرنده(مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در بیان علل عمده حوادث ناشی از کار و موارد کلیدی و موثر در پیشگیری از حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی اظهار کرد: در مواردی مشاهده می‌شود برای مهار بالابر به غلط از طناب استفاده شده، یاقرار دادن تعدادی گونی شن، یا تعدادی بلوک سیمانی روی پایه بالابر استفاده شده که باعث سقوط بالابر می‌شود.
 
وی افزود: لازم است بالابر به روش مطمئن با سیمهای مفتولی محکم و با سیم بکسل متناسب به جای مطمئن ساختمان از چند نقطه مهار شود و مرتب محل اتصال سیم مهار به پشت بام ساختمان و پایه فلزی بالای بالابر چگاب و بازدید شود زیرا به علت حمل مصالح با بالابر و فشارهای وارد احتمال شل شدن یا باز شدن مهار از بالابر وجود دارد.
 
پرنده گفت: بعضا مشاهده می‌شود وسایل ایمنی توسط کارفرمایان تهیه شده ولیکن توسط کارگران استفاده نمیشود لذا باید نظارت لازم بر استفاده از تجهیزات ایمنی بعمل اید و کارگران نیز مکلفند از وسایل ایمنی تهیه شده استفاده کنند.
 
مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در هنگام انتقال مصالح و قطعات و ابزار کار به طبقات افراد در زیر بار قرار نداشته باشند زیرا حوادث فراوانی ناشی از سقوط مصالح داشته ایم.
 
وی با بیان اینکه تمامی راه پله ها، دهانه های چاله آسانسور و پرتگاهها باید دارای حفاظ محکم و موثر باشد، گفت: عدم توجه به ایمنی در عملیات گودبرداری ساختمان از علل مهم ریزش ساختمانهای همجوار و وقوع حوادث را بدنبال داشته است لذا ضروری است صاحبان کار، مجریان ساختمانی، مهندسین ناظر و پیمانکاران و عوامل گودبرداری کلیه مقررات و آیین نامه های ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و مقررات ملی ساختمان در بخش گودبرداری را رعایت کنند.
 
پرنده استفاده از ظرفیت رسانه ها و مطبوعات را برای آگاهی بخشی کارگران و کارفرمایان مهم عنوان کرد و درخواست کرد با اطلاع رسانی نکات کلیدی پیشگیری از حوادث کار که توسط اداره کل بازرسی کار در اختیار آنها قرار داده میشود در حفظ و صیانت و سلامت نیروی کار سهیم باشند.

 

 

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا