فرهنگ و هنر

قمی‌ها ۲۳۲ هزار کتاب و نشریه از کتابخانه‌ها امانت گرفتند

مهدی توکلیان روز سه شنبه به مناسبت ۲۴ آبان ماه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در گفت و گو با کا 118اظهار داشت: در حال حاضر ۲۴ کتابخانه نهادی در سطح استان قم وجود دارد که از این بین،‌ ۱۴ کتابخانه در سطح شهر قم، پنج کتابخانه در روستاهای قم شامل صرم، فردو، نایه، مبارک آباد و طایقان و پنج کتابخانه در مرکز شهرستان‌ها و بخش‌های استان در قنوات، سلفچگان، کهک، دستجرد و جعفریه واقع است.

وی بیان کرد: در مجموع کتابخانه های عمومی استان قم ۵۰۲ هزار و ۶۹۱ جلد کتاب موجود است و علاقمندان می توانند با عضویت در کتابخانه ها آن ها را به امانت ببرند.

وی گفت: بیش از ۱۵۰ عنوان برنامه از جمله نشست کتابخوان، بازدید و رونمایی کتاب، مسابقه کتابخوانی، پویش و بازدید مدارس در هفته کتاب در استان قم برگزار می شود.

توکلیان گفت: کتابخانه های عمومی استان قم در حال حاضر ۲۷ هزار و ۸۰۰ عضو فعال دارند که ۱۷ هزار و ۸۰۰ نفر از این اعضا خانم ها و ۱۰ هزار نفر آقایان هستند.

وی ادامه داد: با افتتاح کتابخانه مرکزی قم، تعداد کتابخانه‌های نهادی در قم به ۲۵ باب افزایش خواهد یافت که تمامی این کتابخانه ها دارای سالن مطالعه مجزا مخصوص خانم‌ها و آقایان هستند، علاوه بر این ۱۳ کتابخانه مشارکتی زیر نظر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم فعالیت دارند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم افزود: کتابخانه شهید چمران سلفچگان که در ابتدای امسال کلنگ‌زنی شده است با همکاری بنیاد مسکن و شهرسازی بخشداری، شهرداری و شورای شهر سفچگان در حال ساخت است.

وی بیان کرد: کتابخانه مرکزی قم نیز با وجود تجهیز دارای نواقص در بخش سرمایش و گرمایش است که بودجه مشخصی برای آن در سفر ریاست جمهور به قم دیده شده است.

توکلیان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با مشارکت و هم افزایی دستگاه های اجرایی و فرهنگی استان و بهره گیری از ظرفیت خیرین، واقفین و مردم، بتوانیم در ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی و ایجاد کتابخانه های عمومی در استان گام های موثری برداریم./

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا