اقتصاد

توسعه پایدار تولید زیتون با نگاه دانش‌محور/ ایجاد کلکسیونی از ۱۱۰ رقم زیتون

توسعه پایدار تولید زیتون با نگاه دانش‌محور/ ایجاد کلکسیونی از ۱۱۰ رقم زیتون

به گزارش کا 118 از  وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه آیین کاشت رقم‌های مختلف زیتون در کلکسیون بین‌المللی ارقام محصول زیتون در شیراز گفت: در کلکسیون بین‌المللی ارقام زیتون در جنوب ایران در شیراز با هدف تقویت بانک ژن زیتون استان فارس، بیش از ۱۱۰ رقم زیتون کشت و تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: در این مجموعه تلاش می‌کنیم بهترین ارقام زیتون با توجه به شرایط اقلیمی به ویژه مسئله کم‌آبی برای استان فارس تعیین و به باغداران توصیه شود.

 

کلکسیون ارقام در استان‌های زیتون خیز

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در این کلکسیون سازگارترین ارقام زیتون با شرایط استان فارس شناسایی و به باغداران معرفی می‌شود، اظهار کرد: در نقاط دیگر زیتون‌خیز کشور در استان‌های زنجان، قزوین، گیلان و گلستان کلکسیون ارقام داشته‌ایم و برای استان فارس رقم‌های مختلف زیتون در کلکسیون ارقام کاشته می‌شود.

به گفته وی، استان فارس از استان‌های مهم تولید زیتون (رتبه دوم کشوری) به شمار می‌رود به طوری که بیش از ۱۲ هزار هکتار زیتون در استان فارس کشت شده است.

2

90 هزار هکتار زیتون در کشور

برومندی با اشاره به اینکه با این اقدام به توسعه تولید زیتون در کشور آن هم با یک نگاه دانش‌محور کمک می‌شود، ابراز کرد: بیش از ۲۵ میلیون تن محصولات باغبانی در کشور تولید می‌شود که یکی از گونه‌هایی بسیار مهم تولیدی، زیتون است.

وی با بیان این که حدود ۹۰ هزار هکتار زیتون در سطح کشور داریم که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن میوه زیتون و حدود ۱۷ هزار تن روغن زیتون از این باغات تولید می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی توسعه تولید زیتون و آن هم توسعه پایدار تولید زیتون در کشور است، زیرا براساس اسناد بالادستی برنامه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب، تکلیف داریم که در جهت توسعه پایدار این محصول قرآنی تلاش کنیم.

 

همکاری ایران و شورای بین المللی زیتون

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: از آنجایی که ایران عضو شورای بین‌المللی زیتون و از کشورهای تولیدکننده زیتون در دنیا است، از غدیرا دبیرکل شورای بین‌المللی زیتون دعوت کردیم تا با حضور در ایران از چند رویداد مهم بهره‌برداری شود.

وی افزود: با حضور دبیر کل شورای بین‌المللی زیتون در ایران، یک مدرسه زیتون در استان گلستان رونمایی خواهیم کرد، همچنین باغ زیتون در علی‌آباد طارم که آن هم به عنوان باغ بین‌‌المللی از حمایت‌های شورای بین‌المللی زیتون برخوردار خواهد بود نیز راه‌اندازی می‌شود.

 

گفتنی است؛ کلکسیون بین‌المللی ارقام زیتون پروژه مشترک ارقام سالم‌سازی شده و گواهی شده ایران و شورای بین‌المللی زیتون است که در آیین مذکور «عبدالطیف قدیرا»، دبیر کل اجرایی شورای بین‌المللی زیتون و اولانو مانرو مدیر روابط خارجی این شورا، نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا