فرهنگ و هنر

یک خبر راست و یک خبر دروغ

به گزارش کا 118در سال ۱۳۷۳ خبرنگاری در هفته نامه قومس، اقدام به چاپ خبری با این مضمون می‌کند: مادری در شهرستان قروه شش فرزند خود را به قتل رساند.

این نشریه به اتهام  نشر خبر کذب و ساختگی توسط مدعی العموم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. خبرنگار این خبر، پس از بازداشت با اعتراف به دروغ بودن این خبر، انگیزه خود را افزایش شمارگان و فروش بیشتر این هفته نامه ذکر می‌کند.

دادگاه هم او را به جرم انتشار خبر کذب به ۷۴ ضربه شلاق و انفصال از حرفه خبرنگاری محکوم می‌کند.

سم در نوشابه 

روزنامه کیهان، متهم دیگر دادگاه مطبوعات است. داستان از این قرار است که یکی از خبرنگاران روزنامه کیهان در ساری مدعی شد که در نوشابه شرکت نوشابه سازی خوش نوش، سم کشف شده است.

این خبر بازتاب بدی در افکار عمومی برای این شرکت نوشابه سازی داشت و شرکت مذکور بلافاصله دست به شکایت زد.

عناوین شرکت خوش نوش، انتشار خبر کذب و افشای مطالب محرمانه و طبقه بندی شده بود.

خبرنگار تهیه کننده این خبر، بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت اما سه روز بعد با قید ضمانت آزاد شد.

پرونده به شعبه ۱۶۹ دادگاه کیفری ۲ تهران ارسال شد. دادگاه دستور بررسی  صحت یا سقم مطلب را صادر کرد. کارآگاهان به این نتیجه رسیدند که مخبر کیهان واقعیت را نوشته و وجود سم در نوشابه خوش نوش صحت داشته اشت.

برای همین در متن حکم دادگاه چنین آمد: منبع موثقی این خبر را در اختیار روزنامه کیهان قرار داده است. تحقیقات همچنین نشان داده که مدیر خوش نوش از کشف سم در نوشابه با خبر بوده است.  موضوع هم جنبه محرمانه نداشته و انتشار خبر آن بلامانع بوده است. در نتیجه خبرنگار کیهان از اتهامات وارده تبرئه و آزاد می شود.

منبع: اسناد و پرونده های مطبوعاتی ایران در دهه ۷۰، عذرا فراهانی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا