کارگری

قتل دو خبرنگار حین پوشش اعتراضات معیشتی در هایتی

قتل دو خبرنگار حین پوشش اعتراضات معیشتی در هایتی

دو خبرنگار در کشور هائیتی در حالی که در هفته گذشته در پایتخت این کشور گزارش اعتراضات معیشتی این کشور را پوشش می‌دادند، کشته شدند.

به گزارش خبرنگار کا 118 به نقل از شبکه الجزیره قطر، یک انجمن روزنامه نگاری و خبرنگاری جهانی اعلام کرد که دو خبرنگار در کشور هائیتی در حالی که در هفته گذشته در پایتخت این کشور گزارش اعتراضات معیشتی این کشور را پوشش می‌دادند، کشته شدند. 

این دو خبرنگار روز یکشنبه در حالی که در حال گزارش اعتراضات معیشتی و کارگری در یک محله فقیرنشین هایتی بودند، هدف گلوله قرار گرفتند و اجساد آن‌ها پیدا نشده است. 

قربانیان به عنوان روزنامه نگاران خبرگزاری تایسون لتیگ کار می‌کردند، و این رسانه نیز اعلام کرد: ما با اندوه فراوان درگذشت فرانتسسن چارلز، روزنامه نگار و گزارشگر خود و یکی دیگر از همکاران خود را اعلام می‌کنیم. آن‌ها در حین گزارش در سیت سولیل توسط افراد ناشناس که مشخص نیست دولت یا اشرار هستند، کشته شدند. پایگاه خبری محلی FS News کشور هایتی در آمریکای لاتین نیز در بیانیه‌ای گفت: ما خواستار اجرای عدالت و تحقیقات برای رسیدگی به پرونده قتل همکاران خود هستیم. 

مرگ این دو خبرنگار در بحبوحه افزایش خشونت‌ها در هائیتی رخ می‌دهد؛ جایی که باندهای رقیب برای کنترل کشور به خشونت و ترور نیز دست می‌زنند و اعتراضات معیشتی مردم را به سمت درگیری‌های نظامی سوق می‌دهند. 

سال گذشته رئیس جمهور هایتی در جریان اوج گیری درگیری‌ها به دلیل کمبود نان، توسط گروهی ناشناس در میان جمعیت مردم ترور شد. 

آریل هنری، نخست وزیر هائیتی گفت که از حمله مرگبار به خبرنگاران «عمیقاً شوکه شده است». او هفته گذشته در توییتر نوشت: «ما این اقدام وحشیانه را به شدت محکوم می‌کنیم، ضمن ارسال تسلیت صمیمانه خود به خانواده‌های قربانیان و همکارانشان پیگیر این حادثه هستیم». 

در حالی که این کشور جزیره‌ای برای مقابله با افزایش خشونت، تورم و کمبود سوخت، بنزین و نان تلاش می‌کند، آریل هنری خواستار کمک جهانی برای تعیین تکلیف علت قتل و عاملین ترور خبرنگاران شده است. او در اوایل این هفته در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «کشور ما مشکلات زیادی دارد.» من از همه می‌خواهم که آرامش خود را حفظ کنند.»

مردم هائیتی به خیابان‌ها آمده‌اند تا علیه افزایش هزینه‌های زندگی تظاهرات کنند و خواستار برکناری نخست وزیر شوند. 

درخواست‌های قبلی برای پاسخگویی به قتل روزنامه نگاران هائیتی عمدتاً بی‌پاسخ مانده است. 

این دو روزنامه‌نگار در هائیتی ویلگوئونس لوئیسانت و آمادی جان وسلی نام دارند که توسط گروه‌های ناشناس در حومه پورتو پرنس پایتخت هایتی کشته شدند. 

ترور ژان دومینیک، روزنامه نگار هائیتی، مشهورترین گزارشگر این کشور جزیره‌ای در آن زمان در آوریل ۲۰۰۰ نیز حل نشده باقی مانده است. مخالفان دولت هایتی عامل ترور خبرنگاران را دولت معرفی کرده و دولت نیز عاملان آن را گروه‌های خشونت طلب می‌داند. 

بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی پس از بروز کرونا و جنگ اوکراین با افزایش قیمت‌های جهانی گندم و سوخت، دچار تنش‌های معیشتی و کارگری گسترده شدند. مکزیک، هایتی، کلمبیا، پاناما و. . از جمله این کشورها هستند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا