کارگری

روسیه به دنبال تقسیم سطوح میانجیگری میان عربستان، ترکیه و امارات است/ در پرونده اوکراین باید دید چراغ سبز واسطه‌گری غرب به نفع چه کسی روشن می‌شود

روسیه به دنبال تقسیم سطوح میانجیگری میان عربستان، ترکیه و امارات است/ در پرونده اوکراین باید دید چراغ سبز واسطه‌گری غرب به نفع چه کسی روشن می‌شود

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه با اشاره به تلاش‌های امارات برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار کا 118 اظهار کرد: از زمان وقوع جنگ میان اوکراین و روسیه بسیاری از کشورها به دنبال میانجیگری میان مسکو و کی‌یف بودند. به عنوان مثال کشورهایی مانند هند، چین و حتی کشورهای آفریقایی پیشنهاد میانجیگری میان دو طرف را داده بودند اما باید توجه داشته باشیم که در این میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی ترکیه هم پیشنهاد مذکور را ارائه داده بودند. در مورد ترکیه باید به این موضوع اشاره کنیم که این کشور تا حدودی با امارات در این خصوص رقابت دارد و اتفاقاً آنکارا از همان روز اول به دنبال میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین بود. این کشور تحریم‌های غرب علیه روسیه را اجرایی نکرده است و به همین دلیل معتقدم که حتی حضور ترکیه در پرونده صادرات غلات هم نوعی کنشگری مثبت به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در این میان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و به خصوص عربستان، امارات و قطر هم به دنبال ایفای نقش خود با محوریت میانجی‌گری میان اوکراین و روسیه هستند. در عربستان محمد بن سلمان به دنبال آن است که با توجه به اهدافی که برای خود مشخص کرده آن را اجرایی کند که بخشی از آن هم به پروژه نئوم و راهبردهای بلند مدت ریاض مربوط است تا در آینده بتواند از این مسائل به نفع خود استفاده کند. این در حالیست که امارات متحده عربی هم در این میان به دنبال آن است که خود را به عنوان یک میانجی مثبت به تمام دنیا معرفی کند و در این راستا شاهد بودیم که محمد بن زاید، رئیس امارات به روسیه سفر کرد و در جای دیگر هم به دنبال آن بود تا بتواند اوضاع را به سمت یک میانجی‌گری مشخص پیش ببرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: نکته دیگر این است که قطر هم دقیقاً به دنبال پیاده‌سازی همین سناریو است و بعید نیست که گوی سبقت را در این پرونده از امارات و عربستان برباید. مسأله مهم این است که تمامی این کشورها به دنبال ایفای نقش خود به عنوان میانجی برای حل و فصل بحران اوکراین هستند اما باید دید که چراغ سبز غرب در این زمینه به نفع کدام کشور روشن می‌شود. برخی‌ معتقدند که اجلاس جده و حضور ۴۰ کشور در خاک عربستان سعودی می‌تواند برای ریاض دستاوردهای فراوانی را رقم بزند و از سوی دیگر برخی هم معتقدند که این چراغ سبز را باید ارائه یک امتیاز ارزشمند از سوی غرب به شیوخ منطقه دانست؛ چراکه آنها با این نقش‌آفرینی مدعی می‌شوند که میان دو کشور اروپایی میانجی‌گری کردند و حالا هم به دنبال منافع تجاری آن خواهند رفت.

وی افزود: معتقدم روسیه بنا به دلایل اقتصادی و نیازهای فراوان خود به انرژی به سمت امارات متمایل خواهد شد و می‌خواهد از ظرفیت‌های آن به نفع مسکو استفاده کند. اینکه ترکیه چه فایده‌ای برای مسکو دارد باید بگویم که این کشور بیشتر از حیث جغرافیایی می‌تواند برای روسیه ارزشمند باشد. لذا این گزاره می‌تواند روسیه را به این سمت ببرد که هر بخش از پرونده میانجی‌گری و زیر مجموعه‌های آنرا به یک کشور تفویض کند.

چراغی در پایان خاطرنشان کرد: به عبارتی یک بخش را مانند صادرات غلات به ترکیه بدهد و مابقی را میان امارات، عربستان و حتی قطر تقسیم کند. در مقابل هم باید دید که غرب در این خصوص چه اقدامی انجام می‌دهد و چگونه تصمیم‌گیری می‌کند. این در حالیست که روسیه از سه کشور ترکیه، امارات و عربستان سعودی اخیراً به خاطر تلاش‌های آنها در پرونده اوکراین تشکر کرد که نشان می‌دهد مسکو به دنبال آن است که از هر سه کشور در این پرونده به ازای نقشی که به آنها می‌دهد، امتیاز کسب کند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا