فرهنگ و هنر

تبدیل نایین به قطب گردشگری کشور تا هفت سال آینده

کا 118/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین گفت: ریل‌گذاری در بخش سرمایه‌گذاری خصوصی این شهرستان را در هفت سال آینده به قطب گردشگری کشور تبدیل خواهد کرد.

شهرستان نایین با قرار گرفتن در مسیر شاهراه مواصلاتی کشور و مرکز ایران از موقعیت استراتژیک و ویژه‌ای برخوردار است، به‌طوری که روزانه به‌طور متوسط ۵ تا ۱۰ هزار دستگاه خودرو از آن عبور می‌کنند که این مقدار در مناسبت‌ها و رویدادهای رسمی به ۱۵ هزار دستگاه می‌رسد.

وجود بیش‌ از ۱۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در این شهرستان‌، که برخی از آن‌ها تاریخ و تمدن نایین به جامانده از دوران پیش از اسلام  است مسافران داخلی و گردشگران خارجی را به سوی خود جلب می‌کند.

این شهرستان در ادوار گذشته به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم همواره به‌عنوان یک شهر عبوری از آن یاد می‌شد و این در حالی بود که آژانس‌های مسافرتی برای ارائه خدمات به مسافران داخلی و خارجی تنها یک تا دو ساعت در این شهرستان حضور داشتند و صرفاً بازدیدها به بنای تاریخی مسجد جامع و موزه پیرنیا محدود می‌شد.

برای بررسی بیشتر این موضوع و پرداختن به ابعاد چگونگی زمینه‌سازی برای حضور بیشتر مسافران و گردشگران خارجی با محمود مدنیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

تبدیل یک تهدید به فرصت

مدنیان با اشاره به روند افزایشی توسعه گردشگری در این شهرستان گفت: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های گردشگری شهرستان نایین نبود مراکز اقامتی برای اسکان گردشگران بود که به همین دلیل بیشتر برای گردشگران محل عبور بود.

وی با بیان اینکه بافت‌های تاریخی نایین همواره مکانی برای افراد معتاد و تهدیدی برای ساکنان این منطقه‌ها بود، افزود: از مهم‌ترین دلایل تقویت شهرستان در حوزه گردشگری ریل‌گذاری صحیح و ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران به وسیله برگزاری رویدادهایی چون احیای مراسم سنتی و جشنواره‌های نوروزی بود که مسافران داخلی و گردشگران خارجی زیادی از این برنامه‌ها استقبال می‌کردند و این انگیزه‌ای شد تا سرمایه‌گذاران بومی نسبت به ساخت واحدهای بومگردی و نیز اقامتگاه‌های گردشگری اقدام کنند که در کمتر از یک دهه اخیر انقلابی در نایین رخ داد و آن سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی این شهرستان بود.

تبدیل نایین به قطب گردشگری کشور تا هفت سال آینده

مدنیان ادامه داد: تاکنون تعداد واحدهای اقامتی دارای پروانه بهره‌برداری در شهرستان به ۲۲ مورد از جمله هتل، مهمان‌پذیر، خانه مسافر و بومگردی افزایش یافته که تعداد ۱۶ مورد آن در بخش بوم گردی سرمایه‌گذاری شده است و این می‌تواند نایین را در هفت سال آینده به قطب گردشگری تبدیل کند.

وی گفت: با گسترش و رونق گرفتن گردشگری در بیست سال گذشته شهرستان‌های نایین و خور و بیابانک ۵ اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساندند و امروز ۹۵ مورد که در آینده به ۳۰۰ مورد افزایش پیدا می‌کند.

بهره‌برداری از کاروان‌سرا و کمپ گردشگری در نایین

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نایین تصریح کرد: پس از سرمایه‌گذاری در بخش اقامتگاه‌ها و بومگردی ها، برخی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به فکر ایجاد تشکل مردم نهاد و ثبت تعاونی گردشگری افتادند و وقتی این دو در کنار هم قرار بگیرد مهم‌ترین عامل برای جذب گردشگر خواهند بود.  

تبدیل نایین به قطب گردشگری کشور تا هفت سال آینده

وی با اشاره به استقبال خوب سرمایه‌گذاران در گردشگری خبر افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های کاروان‌سرای تاریخی بلاباد، کاروانسرا و مجموعه گردشگری مشجری و نیز دو پروژه مجتمع و کمپ گردشگری تا پایان سال را داد.

مدنیان اظهار کرد: با روند افزایش رونق و توسعه گردشگری بیش از ۹۵ اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که این مقدار در آینده به ۳۰۰ اثر افزایش می‌یابد.

اگر میراث فرهنگی نبود بازار تاریخی به کل از بین رفته بود

از رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین در خصوص اینکه مرمت‌هایی که در بناهای تاریخی شهرستان صورت گرفته، آیا می‌تواند پاسخگوی نیاز گردشگران و مسافران باشد؟ می‌پرسیم که در پاسخ گفت: در زمینه مرمت و احیای بافت فرسوده کارهای بسیار زیادی صورت گرفته و نایین یکی از محدود شهرستان‌های کشور است که اقدامات دولتی در آن از سال‌های گذشته در بحث مرمت انجام شده است. در خود شهرستان استادکاران بومی حضور داشتند که برای مرمت سایر بناهای تاریخی استان نیز مراجعه می‌کردند و امروز مهم‌ترین بنای تاریخی شهرستان بازار تاریخی آن به عنوان قلب بافت تاریخی نایین است که مرمت پشت بام به صورت ایزوله و سپس آجر فرش و به صورت سنگ فرش، کف آن مرمت و تعمیر شد و اگر میراث فرهنگی نبود بازار تاریخی به کل از بین رفته بود.  

تبدیل نایین به قطب گردشگری کشور تا هفت سال آینده

وی از دیگر بناهای مرمت شده را نارنج قلعه، خانه تاریخی پیرنیا، خانه تاریخی فاطمی، خانه تاریخی امامی، مساجد جامع نایین، حسینیه‌های شهرستان، آب انبارها، یخچال‌های سنتی بافران و محمدیه، زورخانه فریدون، آسیاب ریگاره، خانه تاریخی امامی و مصلی نایین عنوان کرد.

پتانسیل و ظرفیت میزبانی از گردشگران در چهار فصل سال 

مدنیان افزود: از جاذبه‌های طبیعی متنوع که به صورت هر چهار فصل گردشگر می‌تواند از زیبایی این نواحی بهره ببرد مناطق کوهستانی و جاذبه‌های ریگ جن در کویر است.

تبدیل نایین به قطب گردشگری کشور تا هفت سال آینده

از ۳۰۰ فعال صنایع دستی تا صدور ۱۷۰ مجوز برای توسعه مشاغل خانگی

او در ادامه از گسترش صنایع دستی در این شهرستان خبر داد و  گفت: صنایع دستی شهرستان نایین نیز همواره زبانزد خاص و عام مردم بوده به نحوی که فرش نایینی تا عبای محمدیه به شهره جهانی نیز رسیده‌اند و امروز با دارا بودن ۳۰۰ فعال صنایع دستی کارگاهی و انفرادی و صدور ۱۷۰ مجوز مشاغل خانگی می‌توانیم در بازارهای داخلی و خارجی نیز حرف هایی برای گفتن داشته باشیم.

برگزاری دوره‌های آموزشی راهی برای تقویت حوزه گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نایین با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی فعالان صنایع دستی در این شهرستان از روند ارائه تسهیلات برای حمایت از مشاغل و صنایع دستی خبر داد.

مدنیان در خصوص تحقق شعار سال گفت: در سال جاری با تهیه کردن بانک اطلاعات گردشگری، توانستیم بسته‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم و از طرفی در نظر داریم با به روز کردن علم گردشگری و تعامل با دانشگاه‌ها در بخش دانش بنیان نیز اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با به روز کردن علم و دانش گردشگری در شهرستان نایین و صنایع دستی و استفاده از اساتید مختلف دانشگاه، می‌توانیم حوزه گردشگری را که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است رونق دهیم.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا