اقتصاد

بازی برد برد ایران و عراق در بخش کشاورزی/ دورخیز برای کشت فراسرزمینی در کشور عراق

بازی برد برد ایران و عراق در بخش کشاورزی/ دورخیز برای کشت فراسرزمینی در کشور عراق

به گزارش کا 118، موضوع کشت فراسرزمینی از جمله موضوعات مورد توجه ایران برای تامین بخشی از امنیت غذایی می‌باشد و در تلاش است با کشورهایی که شرایط لازم را دارند، برای نیل به این موضوع همکاری نماید. یکی از کشورهایی که اخیرا جزو گزینه‌های ایران برای این کار قرار گرفته و این همکاری‎ها می‎تواند شرایطی را برای استفاده هر دو کشور فراهم آورد، کشور عراق است.

در همین راستا، وزارت جهاد کشاورزی اخیرا اعلام کرده که عبدالهادی مطلق رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل موسسه جهاد استقلال (از شرکت‌های زیرمجموعه این وزراتخانه) و محمدجواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با هدف ارزیابی فنی و امکان‌سنجی توسعه کشت فراسرزمینی و مذاکره با مسوولان عراقی و کشاورزان فعال و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، به کشور عراق سفر کردند.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال در حاشیه این مذاکرات بیان کرد: با اتکا به ظرفیت‌ها و اشتراکات عمیق دولت‌ها و مردم ایران و عراق و با توجه به ظرفیت‌های فنی دو طرف و همکاری و تعامل با کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی می‌توان کشت فراسرزمینی را در کشور عراق عملیاتی و اجرایی کرد.

139082

وجود زمینه های مختلف همکاری

حسام‌الدین نجاریان، سرپرست دفتر کشاورزی فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مورد به خبرنگار کا 118 گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و مشترکات فرهنگی و نزدیکی جغرافیایی دو کشور، طرفین درصدد گسترش همکاری‌ها در این زمینه‌ها هستند و با این همکاری، ضمن استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی کشور عراق و تامین بخشی از محصولات کشاورزی مورد نیاز دو کشور، از طرفی با توجه به توانمندی‎های کشورمان در مباحث دانش فنی و مهندسی و وجود نیروهای متخصص در این زمینه، در بحث انتقال این توانمندی‌ها به طرف عراقی موثر باشد.

نجاریان همچنین عنوان کرد: در بخش کشاورزی، زمینه‎های متعدد همکاری بین کشورهای ایران و عراق وجود دارد که دو کشور از این موضوع منتفع خواهند شد و می‌توان به مواردی مانند زراعت و دامپروری در این خصوص اشاره کرد.

 

 

 

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا