اقتصاد

صنعت قطعه ‌سازی کشور باید به زنجیره تامین و ارزش جهانی بپیوندد/ با افزایش بی رویه قیمت ها موافق نیستیم

صنعت قطعه ‌سازی کشور باید به زنجیره تامین و ارزش جهانی بپیوندد/ با افزایش بی رویه قیمت ها موافق نیستیم

به گزارش خبرنگار کا 118، عباس هاشمی در نشست خبری انجمن صنعت لوازم خانگی ایران، درباره افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی، اظهار کرد: انجمن موافق افزایش بی رویه قیمت ها نیست و به نظر من، در این بازار، قیمت‌ها باید بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی افزود: در شرایط فعلی که به واسطه کاهش توان خرید عمومی و رکود نسبی در بازار داخلی، رقابت واقعی میان واحدهای تولید ایجاد شده است، دولت نباید با ورود غیر منطقی و غیر ضروری در بخش قیمت گذاری، صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. هاشمی، گفت: انجمن صنعت لوازم خانگی با همکاری دولت به دنبال تعمیق ساخت داخل است و در بخش صنعت لوازم خانگی، به تعمیق و توسعه ساخت داخل نیاز داریم.

دبیر و رییس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، سهم این صنعت را در تولید ناخالص ملی (GDP) 13 درصد دانست و افزود: با توجه به رویکرد دولت در برنامه‌های کلان اقتصادی و صادرات کالاهای غیر نفتی، صنعت لوازم خانگی باید از حمایت‌های توسعه‌ای و ویژه برخوردار شود. هاشمی ادامه داد: سهم صنعت لوازم خانگی در بخش مالیات حدود 68 درصد از کل مالیات‌های کشور است و این موضوع نشان می‌دهد که توسعه متوازن در این صنعت ایجاد نشده است.

وی به موضوع صادرات نیز اشاره و اظهار کرد: در برخی از کالاها، مزیت نسبی صادراتی بالایی داریم و برای رشد و ارتقای این صنعت باید از این مزیت‌ها استفاده کنیم. در بخش ممنوعیت واردات هم به نظر من باید این رویکرد باید تغییر کند. هاشمی تصریح کرد: با تعاملات محدود و یا مقطعی نمی توانیم به اهداف کلان اقتصادی و یا توسعه صنعت لوازم خانگی برسیم و چاره ای جز پیوستن به بازارهای جهانی نداریم که باید به صورت سیستماتیک در زنجیره ارزش و تامین جهانی متصل شویم.

گفتنی است؛ در ابتدای این نشست که با موضوع تبیین وضعیت و چالش های صنعت لوازم خانگی و تشریح سند جامع صنعت لوازم خانگی برگزار شد، دکتر افسانه شفیعی، عضو هیات علمی و سرپرست گروه مولفان مجلد بازآفرینی یک صنعت، توضیحاتی در خصوص این سند ارایه داد. وی گفت: این مجلد با لحاظ قوانین و مقررات بخش خصوصی و همچنین تبیین مفاهیم سیاسی و آینده پژوهی از سوی دولت و وزارت صنعت خلق و منتشر شده است.

با توجه به جایگاه استراتژیک و راهبردی صنعت لوازم خانگی در اقتصاد کلان کشور و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم آن بر سایر صنایع مشابه و ساخت‌محور، مجلد فوق بسیار ارزشمند است. شفیعی، افزود: مجلد بازآفرینی صنعت در 4 بخش طبقه بندی شده، منتشر شده است. بخش نخست به توسعه زنجیره ارزش صنایعلوازم خانگی، بخش دوم به صنعت لوازم خانگی ایران، بخش سوم به تحلیل محیط کسب و کار صنایع لوازم خانگی در ایران و بخش آخر به سند تحول صنایع لوازم خانگی در ایران اختصاص دارد.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا