فرهنگ و هنر

آخرین دیدار “محمدرضا” با هم‌کلاسی‌ها در لباس شهادت

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار کا 118، محمدرضا کشاورز یکی از سه دانش‌آموزی است که در حمله تروریستی شاهچراغ (ع) به شهادت رسید؛ و هم کلاسی‌هایش امروز جای خالی او را در کلاس با شمع و گل پر کردند.
امروز مدرسه بی‌وجود او حس و حال غریبی داشت؛ مدرسه‌ای که از ساعات ابتدایی صبح در انتظار حضوری نو از جنس شهادت بود؛ در انتظار آمدن کسی که قرار بود، هم‌شاگردی‌هایش برای همیشه با او وداع کنند تا در دامان پاک فرشتگان رهسپار منزلگه ابدی شود.
همین چهارشنبه هفته پیش (چهارم آبان ۱۴۰۱) بود که پس از نواخته شدن طنین زنگ‌مدرسه با دوستانش بی‌هیچ بدرقه‌ای برای مدتی که فکر می‌کردند کوتاہ است، یکدیگر را تا درب مدرسه همراهی کردند و راهی خانه شدند؛ خداحافظی که ابدی شد.

رهسپار حرم برای ادای نذر شخصی
محمدرضا کشاورز دانش‌آموز پایه دهم دبیرستانِ “سید احمد خمینی” غروب چهارشنبه ۴آبان‌ماه در حالی که برای ادای نذر هفتگی‌اش منزل را به قصد زیارت حرم شاهچراغ (ع) ترک کرده بود تا خود را به آغوش پاک حرم برساند و آرزوهایش را به دل بی‌تاب این بارگاه آسمانی بسپارد، در پی حادثه‌ای غم‌انگیز در این مکان مقدس به شهادت رسید و حالا یک مدرسه که نه، یک شهر عزادار او شده‌اند.

آخرین دیدار "محمدرضا" با هم‌کلاسی‌ها در لباس شهادت

بازگشت به مدرسه با لباس شهادت
هم‌شاگردی‌هایش امروز چفیه بر دوش و سربند سرخ یاحسین (ع) بر سر بسته بودند و با قرآن، اسپند و گل در انتظار آمدن محمدرضا و خوش‌آمدگویی به او بودند؛ محمدرضا اما با لباسی از جنس شهادت، مزین به پرچمی سه رنگ وارد مدرسه شد؛ چه شکوهمندانه مسیر ورودش به مدرسه را از میان هم‌کلاسی‌هایش طی کرد و چه موقرانه مقابل آنها به میهمانی آخرین وداع نشست.

آخرین دیدار "محمدرضا" با هم‌کلاسی‌ها در لباس شهادت

با ورود پیکر پاک محمدرضا فضای مدرسه آکنده از حزن و اندوه همراه با نوحه‌سرایی شد و هم‌کلاسی‌هایش دور تا دور پیکر پاک او حلقه زدند؛ پیکرش را گلباران کردند، گریستند و به سوگ نشستند. هرچند که “هجر شهیدان خدا از جِنس غم نیست  آنها پُر از آرامشی از جنس نابند”
با این حال امروز مدرسه در ماتم هجران محمدرضا حزن انگیز بود؛ جای خالی‌اش در کلاس با شمع و گل پر شده بود و هم‌کلاسی‌هایش خاطراتش را با قاب عکسش مرور می‌کردند؛ آنها در هنگام ورود به کلاس به پیشواز جای خالی محمدرضا رفتند و صندلی او را گلباران کردند.

آخرین دیدار "محمدرضا" با هم‌کلاسی‌ها در لباس شهادت

بغض و اندوه هم‌کلاسی‌ها
کلاس درسِ امروز رنگ و بوی دیگری داشت و با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار فارس و مدیرکل آموزش و پرورش متفاوت‌تر از همیشه آغاز شد. در کلاس درس بی‌حضور محمدرضا گویا زمان ایستاده بود و غم، دلتنگی و رنج در قلب‌ همکلاسی‌هایش جاخوش کرده و بغضی سخت گلوی آنها را می‌فشرد. بعضی‌ها خیره و مبهوت به قاب عکس او شده‌ بودند و برخی هم سرشان را پایین انداخته و بغض فرو خورده خود را تاب می‌آوردند.

بازخوانی خاطرات هم کلاسی شهید
سکوت کلاس با درخواست وزیر آموزش و پرورش از هم کلاسی‌های محمدرضا برای مرور خاطراتشان با او و شمردن ویژگی‌های اخلاقی این شهید نوجوان شکست.

آخرین دیدار "محمدرضا" با هم‌کلاسی‌ها در لباس شهادت

“محمدرضا” می‌گفت دل همدیگر را نشکنید
یکی از همکلاسی‌های محمدرضا او را فردی متین و آرام معرفی کرد و گفت: محمدرضا پسری بسیار ساکت بود؛ هیچ‌گاه تاب و تحمل ناراحتی کسی را نداشت. اگر دو نفر از بچه‌ها با هم شوخی می‌کردند و این شوخی باعث ناراحتی آنها می‌شد، محمدرضا به آنها می‌گفت دل همدیگر را نشکنید.
همکلاسی دیگر محمدرضا نیز او را فردی بسیار خوش‌رو و خنده‌رو معرفی کرد و گفت: محمدرضا با همه با چهره‌ای گشاده و باز برخورد می‌کرد. نسبت به دوستان و بزرگترها مودب بود و برای معلمانش احترام بسیاری قائل می‌شد.

درخواست نامگذاری مکانی به نام هم‌کلاسی شهید
سالار کاظمی دوست صمیمی محمدرضا کشاورز هم با بغضی در گلو گفت: محمدرضا پسری درس‌خوان بود و هر زمان که امتحان داشتیم نمرات خوبی می‌گرفت؛ نذر داشت که هر چهارشنبه به حرم شاهچراغ برود و اذان بگوید.
هم‌شاگردی‌های همچنین از مسئولان درخواست کردند که یک زمین چمن یا مدرسه با نام این شهید نوجوان به بهره‌برداری برسد.

آخرین دیدار "محمدرضا" با هم‌کلاسی‌ها در لباس شهادت

مأموریت امروز دانش‌آموزان
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش که در این آیین حضور داشت نیز خطاب به هم‌کلاسی‌های “محمدرضا” گفت: همه شما باید راه این شهیدان و شهدای انقلاب اسلامی را ادامه دهید. شما در کشور مقتدری هستید که نقطه عطفی برای جهاد تبیین است. شهدا باید الگوی شما دانش‌آموزان باشند.
نوری با بیان اینکه علم و پژوهش، اخلاق و معنویت و امنیت سه موضوعی هستند که باید مورد توجه دانش‌آموزان قرار بگیرد، اظهار داشت: امیدوارم همه شما بتوانید خصلت‌ها و ویژگی‌های اخلاقی این شهید نوجوان را در خود ایجاد کنید.

بزرگترین توقع شهید
محمد هادی ایمانیه استاندار فارس هم اظهار کرد: پس از اسلام بالاترین رتبه علمی دنیا مربوط به مسلمان‌ها به ویژه مسلمان‌های ایرانی بوده است.
ایمانیه افزود: زمانی که دشمنان متوجه شدند نمی‌توانند با سواد، دانش و علم مسلمان‌ها مقابله کنند و مانع از پیشروی آنها شوند متوسل به مسائل فرهنگی شدند و تلاش کردند به ترویج فساد اخلاقی و انحرافات بین نوجوانان و جوانان ایرانی بپردازند.
وی گفت: در نتیجه آنها توانستند کمتر از ۲۰ سال مسلمانانی که ۶قرن درخشیده بودند را شکست دهند.
ایمانیه افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی هم پیشرفت دنیای اسلام روز به روز در حال نزول بود. اما پس از پیروزی انقلاب یعنی طی چهل سال گذشته سطح علمی دنیای اسلام به ویژه ایران در حال ارتقا است.
وی با بیان اینکه دشمنان از برگشتن ما به افتخارات گذشته خشنود نیستند، گفت: در حال حاضر هدف آنها ضربه زدن به دبیرستان‌ها و دانشگاه‌هاست تا بتوانند از این طریق تئوری خود را دنبال کنند؛ اما شما جوانان به افتخار شهید محمدرضا کشاورز باید توضیح‌دهندگان این ترفند دشمن باشید.
استاندار فارس اظهار داشت: دانش آموزان این کلاس آنقدر توانمند هستند که هر یک از آنها می‌تواند هزار دانش‌آموز دیگر را توجیه کند تا نوجوانان و جوانان کشور ابزار دست دشمنان نشوند؛ این بزرگترین توقع این شهید از شماست.

آخرین دیدار "محمدرضا" با هم‌کلاسی‌ها در لباس شهادت

غروب روز چهارشنبه (چهارم آبان ۱۴۰۱) فردی مسلح با حمله به زائران و خادمان حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در شهر شیراز ۱۳ نفر از جمله چند کودک و زن را به شهادت رساند و بنا بر آخرین اعلام مسئولان استان فارس، ۳۰ نفر را مجروح کرد.
پیکر پاک شهیدان محمدرضا کشاورز و آرشام سرایداران به عنوان ۲ شهید دانش آموز شیرازی این حادثه تلخ، یکشنبه هشتم آبان ۱۴۰۱ همراه با پیکر چهار شهید دیگر این عملیات تروریستی در صحن حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) آرام گرفت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا