فرهنگ و هنر

آغاز ورود زائران از مرز باشماق به عراق/ تردد روزانه بیش از ۱۰۰۰ زائر از این مرز

مدیریت گذرگاه مرزی باشماق عراق با بیان اینکه این گذرگاه از امروز آماده استقبال از زائران ایرانی است اعلام کرد که بر اساس توافق میان ایران و عراق روزانه بیش از هزار زائر از این مرز عبور می کنند.

به گزارش کا 118، پایگاه خبری المعلومه اعلام کرد که زائران ایرانی از امروز(دوشنبه) سفر خود به عراق از طریق گذرگاه مرزی باشماق در استان سلیمانیه به منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی را آغاز خواهند کرد.

مریوان کریم، سخنگوی رسمی این گذرگاه در اظهاراتی گفت که مدیریت این گذرگاه به منظور استقبال از زائران، اقدامات امنیتی و بهداشتی را انجام داده و وسایل حمل و نقل و امکان استراحت را نیز فراهم کرده است.

وی گفت که بر اساس توافق میان ایران و عراق روزانه بیش از هزار زائر از این گذرگاه مرزی وارد عراق خواهند شد.

پیش از این احمد الشمری، عضو کمیته هماهنگی زیارت اربعین در اظهاراتی گفت که میانگین ورود زائران ایرانی به عراق از طریق گذرگاه منذریه(خسروی) همواره درحال گسترش است و در ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۵ هزار زائر ایرانی از این گذرگاه عبور کردند.

وی تاکید کرد که در روزهای آینده و با نزدیک شدن به اربعین امام حسین(ع) پیش بینی می شود که روزانه حدود ۱۰ هزار زائر از مرز منذریه وارد عراق شوند.

الشمری همچنین گفت که تمام اداره ها و سازمان ها آماده تنظیم روند حمل و نقل زائران است.

بر اساس این گزارش، سید علی مرعشی، دبیر کمیته امداد و نجات ستاد اربعین حسینی در گفت‌وگو با کا 118، با بیان اینکه کمیته امداد و نجات امسال ۳۵ پایگاه خدمت رسانی در عراق دایر کرده است، گفت: این کمیته علاوه بر پایگاه‌های خدمت رسانی، سه بیمارستان صحرایی نیز دایر کرده و در چند بیمارستان در شهرهای نجف و کربلا با همکاری دولت عراق به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می‌کند. همچنین ۵۰ دستگاه آمبولانس، ۶ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۶ دستگاه خودرو فرماندهی و امداد و نجات نیز به عراق اعزام شده‌ است.

وی با بیان اینکه در ماموریت اربعین مجموعا سه هزار نفر با مشارکت ارگان‌ها و نهادهای مردم نهاد با کمیته امداد و نجات همکاری دارند، گفت: بالگردهای اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر و نیروهای مسلح نیز در مرزها مستقر شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه لازم است که زائران اربعین حسینی از به همراه آوردن داروهایی که از نظر دولت عراق جنبه مخدر دارد، خودداری کنند، گفت:‌ ما بر اساس تجارب سال‌های گذشته ۳۰۰ قلم دارو را نیز که احتمالا مورد نیاز زائران اربعین حسینی در طول این راهپیمایی باشد، به عراق منتقل کردیم و خوشبختانه مشکلی از این منظر وجود ندارد.

دبیر کمیته امداد و نجات ستاد اربعین حسینی، همچنین با بیان اینکه در راه نجف و کربلا تعداد مقرهای ما برای ارائه خدمات به زائرین نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است، افزود: یکی از مسائلی که احتمالاً زائرین امسال با آن روبه‌رو شوند موضوع«گرمازدگی» است، در همین راستا نیز تمهیداتی را در این خصوص اتخاذ کردیم. همچنین به زائران توصیه می کنیم که در طول راهپیمایی به اندازه کافی آب و مایعات به همراه خود داشته باشند و در ساعات خنکی هوا راهپیمایی و در ساعات گرم استراحت کنند.

مرعشی همچنین با بیان اینکه زائرین اربعین حسینی حتماً باید دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، افزود: اگر از تزریق آخرین دُز واکسن بیش از ۶ ماه گذشته باشد زائران باید دُز یادآور را نیز تزریق کنند.

به گفته وی ۱۲۰ کارشناس وزارت بهداشت نیز در طول ایام راهپیمایی اربعین با کمیته امدادونجات جمعیت هلال احمر همراه بوده و بر روی بهداشت محیط و تغذیه نظارت می‌کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا