فرهنگ و هنر

احیای ظرفیت تمدنی زبان فارسی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نوشت: مسلم است که زبان و ادبیات فارسی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل هویت‌بخش ایران اسلامی، از ظرفیت‌های بالایی برای تمدن‌سازی برخوردار است.

به گزارش کا 118 به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در یکی از تدابیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بدلیل اهمیت توجه و گسترش هرچه افزون تر زبان و ادبیات فارسی، “احیای ظرفیت‌های تمدنی زبان و ادبیات فارسی در گستره ایران فرهنگی و ارتقای آن در تراز زبان‌های جهانی علم و فرهنگ ” آمده است.

خوشبختانه زبان و ادبیات فارسی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل هویت‌بخش ایران اسلامی، از ظرفیت‌های بالایی برای تمدن‌سازی برخوردار است. این تدبیر که در سند  الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پیش بینی شده، درصدد است که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زبان فارسی را که در دوران تمدن افتخار آمیز ایران، حاصل شده را نه فقط در داخل کشور   بلکه در سطح کشورهای فارسی زبان و نیز کشورهایی که قبلا در حوزه تمدنی ایران قرار داشته‌اند، فعال کند، به گونه‌ای که فارسی‌زبانان علاوه بر ارتقا فرهنگ ایرانی اسلامی، در مقام زبان جهانی علم نیز،   به شایستگی ظاهر شوند.

زبان فارسی در این تدبیر،   قابلیت آن را خواهد یافت که درحوزه علم هم،   مورد توجه قرار گرفته و چنان مرجعیتی پیدا کند که در آینده ای نه چندان دور، با احیای ظرفیت‌های تمدنی زبان و ادبیات فارسی، در گستره ایران فرهنگی و ارتقای آن، در تراز زبان‌های جهانی علم و فرهنگ، با بهره مندی درتولیدات علمی  به زبان  فارسی، در تقسیم بندی جهانی مورد توجه قرار گیرد.

در این تدبیر منظور از ایران فرهنگی گستره وسیعی  از کشورهای فارسی زبان و غیر فارسی زبان است که زبان و ادبیات فارسی در آنها رواج دارد، یا درگذشته رواج داشته است.

براساس این تدبیر، کشور ایران می‌تواند با استفاده از چنین ظرفیتی با افزایش تولیدات کمی و کیفی فرهنگی و با بهره مندی از تأثیر زبان و ادبیات فارسی، تمدن نوین اسلامی را بشارت دهد.

بنابراین گزارش، در صورت اجرای این تدبیر و تحقق آن، در هر دو حوزه علم و فرهنگ، پیشرفت قابل ‌ملاحظه‌ای صورت خواهد گرفت و شاخص‌های علمی و فرهنگی کشور ارتقا خواهد یافت واز این منظر، می‌توان زبان فارسی را به عنوان یکی از ده زبان علمی دنیا، در فهرست زبان‌های جهانی تولید علم قرار داد.

 تحقق چنین امری، می‌تواند ضریب تأثیر و ارجاع به سرمایه دانشی کشور، به زبان فارسی را، در جهان افزایش دهد. همچنین این تدبیر می‌تواند نسبت به افزایش حضور و نفوذ فرهنگی ایران در منطقه کشورهای فارسی زبان و جهان اسلام، برنامه ریزی کرده و صدور تولیدات فرهنگی ایران به زبان فارسی را به کشورهای دیگر، زمینه سازی نماید و در نهایت، تمدن نوین اسلامی ایرانی  مد نظر الگو را پایه‌ریزی کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا