فرهنگ و هنر

ادامه سریال حمله فعالان محیط‌زیست به تابلوهای نقاشی مشهور

به گزارش خبرنگار تجسمی کا 118؛ همزمان با روند ‌استمرار حملات فعالان محیط‌زیست و منتقدان به روند گرمایش زمین به واسطه استفاده کشورهای غربی از سوخت‌هال فسیلی به موزه‌های بزرگ و تابلوهای نقاشان بین‌المللی و مشهور جهان، این بار دو تابلو نقاشی از فرانسیس گویا نقاش شهیر مکتب رمانتیسم اسپانیایی در موزه ملی مادرید توسط دو زن فعال محیط‌زیست مورد حمله قرار گرفت.

در تازه‌ترین حمله نمادین منتقدان گرمایش زمین به موزه‌ها، گاردین گزارش داده؛ روز شنبه (۱۴ آبان ماه ۱۴۰۱ – ۵ نوامبر ۲۰۲۲) دو فعال حوزه محیط زیست دستان‌شان را به قاب دو تابلو نقاشی اثر فرانسیس گویا که در موزه «پرادو» شهر مادرید اسپانیا نگهداری می‌شود، با چسب چسباندند.

بنا به گفته مسوولان موزه؛ این اقدام آسیبی به قاب نقاشی‌ها وارد نکرده، اما لکه‌های جزئی بر روی آن‌ها ایجاد شده است.

همچنین طبق اطلاعیه پلیس مادرید؛ هر دو این فعال معترض پس از این اقدام دستگیر شدند.

این دو نفر در فضای بین دو نقاشی و بر روی دیوار عبارت « ۱.۵+ درجه سانتی‌گراد» را نوشتند، تا به این نکته اشاره کنند که بر اساس «توافقنامه پاریس»‌ برای اینکه گرمایش زمین آثار مخرب و غیرقابل کنترل نداشته باشد، افزایش دما باید زیر ۱.۵ درجه باقی بماند

مسوولان موزه پرادو ضمن محکوم کردن این اقدام؛ به مخاطره انداختن میراث فرهنگی به عنوان ابزاری برای اعتراض را سرزنش کردند.

به گزارش کا 118؛ گروه شورش در برابر انقراض، این اقدام فعالان محیط زیستی را اعتراضی به مواجهه با افزایش دمای کره زمین عنوان کرده‌اند. به گفته این گروه، گرمایش زمین آب و هوای بی‌ثبات و عواقب جدی را برای تمام کره زمین به دنبال خواهد داشت.

روز جمعه نیز گروهی دیگر از فعالان بر روی شاهکار «ون‌گوگ» سوپ نخودفرنگی ریختند. دختری با گوشواره مروارید، شاهکار عصر طلایی یوهانس ورمیر در موزه مائریتشویس واقع در لاهه و نقاشی گران‌قیمت کومه‌ها اثر کلود مونه نیز هدف معترضان قرار گرفته بود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا