فرهنگ و هنر

ارسال بیش از صد اثر به پانزدهمین جشنواره شعر ملی ” درکوچه آفتاب” 

حمید بهداروندی روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار کا 118بیان کرد: درآستانه مراسم نکوداشت دکتر قیصر امین پور ستاد بزرگداشت پانزدهمین جشنواره ملی شعر آفتاب در شهرستان گتوند تشکیل شد و در آیینی ازپوستر پانزدهمین دوره جشنواره شعر ” در کوچه آفتاب ” با حضور جمعی از مسوولان محلی در فرمانداری شهرستان گتوند رونمایی شد.

وی گفت:بعد ازانتشار فراخوان پانزدهمین دوره این جشنواره آثار با محوریت دفاع مقدس، و نقش قیصر امین پور در ادبیات معاصر فارسی و انقلاب اسلامی ، از سایر نقاط کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

بهداروندی افزود: به مناسبت بزرگداشت این شاعر فرهیخته و ملی، ساعت 9 صبح روز ۸ آبان با همراهی جمعی از مسوولان، هنرمندان و دوستداران این شاعر فقید، برای ادای احترام در آرامگاه دکتر قیصر امین پور حضور پیدا می کنیم و تعدادی از شاعران بر مزارش به شعر خوانی می پردازند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گتوند با اشاره به زمان برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره ملی ” در کوچه آفتاب ” بیان کرد: با پیگیری تامین اعتبار از طرف اداره کل فرهنگ وارشاد خوزستان و ستاد بزرگداشت قیصر امین پور درشهرستان گتوند به ریاست فرماندار تلاش می شود که این جشنواره در آبان ماه و پس از بررسی آثار و به نحوی شایسته و در شان و منزلت این شاعر برجسته در شهرستان گتوند برگزار شود.

وی افزود : این جشنواره یک رویداد ادبی و ملی است  ولی بودجه آن محدود و در حد شهرستان است لذا ضرورت دارد مسوولان نگاه ویژه برای تامین اعتبار برگزاری جشنواره داشته باشند زیرا این شاعر شخصیتی شناخته شده و چهره ملی است که باید به آن پرداخته شود.

دبیر پانزدهمین دوره شعر ملی ” در کوچه آفتاب ” با بیان اینکه تلاش می شود از آثار شعرای مطرح بهره ببریم ادامه داد: برگزاری کارگاه شعر، نمایشگاه خوشنویسی “در مسیر باد” از اشعار دکتر قیصر امین پور توسط اساتید خوشنویسی در سطح استان ، حضور ادیبان و دوستداران شعرو شعر خوانی  در محل آرامگاه ازجمله برنامه هایی است که هر ساله در این جشنواره برگزار می شود.

وی افزود: انجمن آیینه های ناگهان کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نیز، برنامه هایی را در خصوص شناخت قیصر امین پور برای کودکان و نوجوان اجرا می کند.

بهداروندی، هدف ازبرگزاری این جشنواره را توسعه فرهنگ دفاع مقدس ،شناسایی شاعران و پژوهشگران ملی در جهت رشد و اعتلای آفرینش های ادبی بیان کرد و گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گتوند تلاش می کند با توجه به منابع کم مالی این جشنواره ،برنامه ای با کیفیت در شان این شاعر نامی برگزار کند ولی انتظار می رود از سوی مسوولان توجه بیشتری به جشنواره ملی شعر” درکوچه آفتاب ” شود.

قیصر امین‌پور، شاعر و استاد فقید دانشگاه از موسسان حوزه هنری و دفتر شعر جوان و در دوره‌ای دبیر شعر هفته‌نامه سروش و سردبیر ماهنامه‌ ادبی – هنری سروش بود.

این شاعر متولد دوم اردیبهشت ماه ۱۳۳۸ گتوند پس از مصدوم شدن در حادثه رانندگی در سال ۱۳۷۸ بامداد سه‌شنبه هشتم آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند خوزستان به خاک سپرده شد.

تنفس صبح و در کوچه آفتاب (۱۳۶۳)، آینه‌های ناگهان (۱۳۷۲)، گل‌ها همه آفتابگردانند (۱۳۸۰) و دستور زبان عشق (۱۳۸۶) از مجموعه‌های شعر قیصر هستند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا