فرهنگ و هنر

استاندار خراسان رضوی: زیارت باید آسان و ارزان انجام شود

به گزارش خبرنگار کا 118، یعقوبعلی نظری روز چهارشنبه و در نخستین نشست مشاوران استانداران سراسر کشور در امر تسهیل خدمت به زائران امام رضا (ع) افزود: به همین دلیل بخشهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی در سراسر کشور باید در این موضوع شرایطی را فراهم کنند تا با یک مفاهمه مشترک، موضوع زیارت و تسهیل آن به خوبی قابلیت پیگیری داشته باشد.

وی ادامه داد: بر همین اساس، شورای ملی زیارت شکل گرفت و در همه استانداری‌ها، مشاورانی برای تسهیل در امر زیارت انتخاب شدند.

استاندار خراسان رضوی گفت: زیارت، نباید یک سفر تفریحی و یا گردشگری تعریف شود و به عنوان یک امر عادی به آن نگریسته شود زیرا وقتی فردی تصمیم به حرکت برای زیارت می‌گیرد از همان ابتدا باید در فضای معنوی زیارت قرار گیرد تا اثرگذاری معنوی آن نیز رخ دهد.

نظری افزود: در شهر مشهد، همه افراد در ارتباط با امام هشتم (ع) زائر و یا مجاور هستند و بر اساس همین نگاه، درمان هم مبتنی بر زیارت تعریف می شود و همچنین باید برنامه های مناسبی نیز برای اوقات فراغت زائران در نظر گرفته شود تا شرایط معنوی زیارت کاسته نشود.

وی اضافه کرد: وجود بارگاه منور رضوی به عنوان یک مزیت ویژه و ظرفیت و امکان فوق العاده در کشور ما محسوب می‌شود که  همه عرصه های مختلف می‌توانند از آن بهره مند شوند.

دبیر شورای ملی زیارت گفت: اگر بتوانیم زمینه لازم برای بهره مندی همه مردم از زیارت را فراهم آوریم تا از این فرصت مناسب استفاده کنند بسیاری از مسائل و نا هنجاری ها خود به خود حل می‌شوند.

نظری افزود: در کنار ارتباط دلی و معنوی با ائمه اطهار(ع)، حضور فیزیکی در حرم امامان نیز مورد تاکید است و بر اساس تجارب به دست آمده و به عنوان یک سیاست اصلی بسیاری از فعالیت های اجرایی ما نیز با این نگاه دنبال می‌شود زیرا اگر بتوانیم زمینه حضور و استفاده از این منبع بی‌نظیر را برای تمام مردم فراهم کنیم اثرات فرهنگی و اجتماعی بسیاری توسط مردم کسب می‌شود.

او اضافه کرد: وقتی مردم در حضور فیزیکی و در یک اتصال درونی با امام قرار می‌گیرند، زمینه ساز بسیاری از اتفاقات مناسب در بخش های فرهنگی و اجتماعی خواهد بود زیرا وقتی ما در یک فضا و مکان مقدس قرار می‌گیریم در کسب آرامش افراد تاثیر بسیار زیادی دارد و این در حالی است که بسیاری از زائران به صورت خانوادگی به مشهد و حرم رضوی مشرف می‌شوند که تاثیر آن در محیط خانواده آنها قابل توجه است.

استاندار خراسان رضوی گفت: سیاست و دیانت ما از همدیگر جدا نیستند و نظام جمهوری اسلامی ایران برای پیاده سازی اسلام ناب مسیر خود را پیگیری می‌کند و بر همین اساس انجام شعائر و احکام و داشتن اعتقادات می‌تواند آثار معنوی بسیاری را به افراد منتقل کند.

نظری افزود: از جمله ویژگیهای این استان داشتن جمعیتی در حدود هفت میلیون نفر در کنار حدود یک میلیون اتباع خارجی است که ترکیب جمعیتی بسیار ویژه ای را در هم مرزی با کشورهای همسایه ایجاد می‌کند و این در حالی است که وجود بارگاه منور رضوی بسیاری از مسایل امنیتی را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و معاندان این نظام نیز نگاه ویژه ای به این منطقه دارند.

وی ادامه داد: پیگیری قطار سریع السیر مشهد-تهران هم برای دسترسی سریع مردم برای انجام زیارت در بارگاه منور رضوی اهمیت دارد تا افراد بتوانند در کمترین زمان ممکن به زیارت نایل آیند و بر همین اساس این موضوع باید کشوری دیده شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا