فرهنگ و هنر

انتشار دو جلد کتاب نوشته آرشام از سوی کانون پرورش فکری

به گزارش کا 118از کانون، حامد علامتی در این مراسم گفت: خوشحال و خرسند هستم که امروز در جمع فرزندان شاهد هستم. خوشحالی مضاعف من هم به خاطر این است که در سالگرد انتشار نشریه شاهد کودک که یک نشریه تخصصی کودک با موضوع ایثار و شهادت است در جمع شما به‌عنوان نماینده شما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور پیدا کرده‌ام.

علامتی تصریح کرد: خاطرات همه ما با نشریات کودک گره خورده است. همه ما که متعلق به دهه‌های قبل هستیم در هر سنی که باشیم بخشی از خاطرات‌مان به مجله‌های کودک برمی‌گردد. از کیهان بچه‌ها و مجلاتی که سروش منتشر می‌کرد تا سلام بچه‌ها، پوپک و…

وی افزود: همه اینها خاطرات ما بزرگترها را تشکیل می‌دهد. این که یک موضوعی برای ما خاطره می‌شود یعنی اثرگذار و ماندگار بوده و در جان و دل ما نشسته است و این همان مأموریتی است که یک نشریه باید داشته باشد؛ مخصوصا نشریه‌ای در حوزه کودک و نوجوان.

مدیرعامل کانون اظهار کرد: از طرف دیگر برخی تصور می‌کنند عمر نشریات در عصر دیجیتال به پایان رسیده است. اینکه این تصور صحیح است یا نه الان جای بحث آن نیست اما یک قاعده کلی وجود دارد که ما باید به آن توجه کنیم و همینطور شما فعالان حوزه کودک و نوجوان و آن اینکه نباید بگذاریم اتصال و ارتباط بچه‌ها با نشریات و کتاب‌های چاپی قطع شود. این یک قاعده و اصل است. از آن طرف هم مخالف دیجیتال‌سازی و واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و امثال اینها نیستیم… این را هم در نظر بگیرید. اما از داخل کتاب چاپی بچه‌ها باید به محتوای دیجیتال دست پیدا کنند و از داخل نشریه چاپی به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برسند. نکته مهم جمع کردن بین این دو دیدگاه است.

علامتی بیان کرد: من نشریه شاهد کودک را دیده‌ام. در مسیر هم که می‌آمدم شماره ۱۸۱ نشریه را خواندم. کار ارزشمندی است. اما از انتشار فیزیکی نشریه هم غافل نشوید. شاید مشکل مالی و توزیع داشته باشید، اما اینها را حل کنید. کودکی که اثر شما به دستش می‌رسد باید شب مجله شما را بالای سرش داشته باشد و ورق بزند. این خیلی مهم است. باید بتواند با مداد و خودکار زیر کلماتی که در مجله است خط بکشد. این‌ها کارکردهای نشریه شماست.

مدیرعامل کانون اظهار کرد: ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همه سخنرانی‌ها و نکاتی که مقام معظم رهبری درباره حوزه کودک و نوجوان فرموده‌اند و دستوراتی که داشته‌اند دیده‌ایم و این‌ها را به راهبرد تبدیل کرده‌ایم. از توصیه‌ها و درخواست‌های جدی مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان حوزه کودک و نوجوان به‌ویژه در انتشار کتاب و نشریات کودک و نوجوان این است که کار کودک و نوجوان باید با کیفیت باشد. و حتی تصریح می‌کنند که به کیفیت پایین و کم قانع نشوید. این نگاه رهبری به نشریات و کتاب‌ها در حوزه کودک و نوجوان است.

انتشار دو جلد کتاب نوشته آرشام از سوی کانون پرورش فکری

علامتی افزود: توصیه دیگر رهبر معظم انقلاب در حوزه کودک و نوجوان است که کار کودک و نوجوان با ابتکار همراه باشد. ما نباید سرسری از این مسایل عبور کنیم. همین مباحث را اگر دنبال کنیم اتفاقات خوبی در جامعه رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: توصیه دیگر مقام معظم رهبری این است که همه محصولات کودک و نوجوان (منظور کتاب و نشریه است) به دست همه دانش‌آموزان برسد و این هم نکته مهمی است.

مدیرعامل کانون با تأکید بر اهمیت کیفیت در انتشار نشریه گفت: سطح کار را ارتقا دهید. ما هم در کارهای خودمان در کانون برای چاپ کتاب و سایر محصولات این سخت‌گیری را داریم. اگر نیاز است کانون به مجموعه نشریات شما در بخش‌های مختلف کمک کند حاضر هستیم این کمک را داشته باشیم.

علامتی تصریح کرد: روی تربیت نویسندگان نوجوان و نوقلم‌ها کار کنید. در کنار تولید محتوا و فعالیت‌هایی که دارید حتما به این بخش یعنی تربیت نویسندگان آینده توجه داشته باشید. چه خوب است که نویسندگان آینده این مملکت از میان بچه‌های شهدا و خانواده شهدا باشند.

مدیرعامل کانون درباره توجه به تربیت نویسندگان نوجوان گفت: از آقای نریمانی و مجموعه‌شان برای تربیت نویسندگان این درخواست را دارم و اگر نیاز باشد کانون هم کمک می‌کند. ما در مجموعه کانون نشریه‌ای داریم به نام نشانی و در این نشریه آثار نوقلمان منتشر می‌شود.

وی افزود: بعد از ماجرای تلخ و دردناک حادثه تروریستی شاه چراغ، آرشام که به همراه خانواده‌اش جان خود را از دست داد یک سری نقاشی‌ها و مطالب به قلم خودش داشت و ما امروز دو جلد کتاب به قلم آرشام آماده کرده‌ایم که ان اشاالله چاپ خواهیم کرد.

علامتی در پایان با بیان اینکه دوستان در تربیت نویسندگان همت و دقت لازم را داشته باشند از دست اندرکاران این برنامه برای تدارک این جلسه تشکر کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا