فرهنگ و هنر

اگر بنا به بلیت‌فروشی بود؛ کف قیمت بلیت‌مان ۷۰۰ هزار تومان می‌شد/ به تکثیر هنر مولد می‌اندیشیم

به گزارش کا 118نشست خبری نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو»؛ ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه) با حضور علی اسماعیلی تهیه‌کننده این اثر و حسن بزرا کارگردان نمایش در محل لوکیشن اجرایی این نمایش در بوستان ولایت برگزار شد.

توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به تولید محتوای ارزشمند در حوزه نمایش

اسماعیلی در ابتدای این نشست با اشاره به آن‌که از سال ۱۳۸۴ گونه جدیدی در حوزه نمایش‌های میدانی با تولید آثار عظیم میدانی با محوریت نمایش «شب آفتابی» به کارگردانی بهزاد بهزادپور شکل گرفت خاطرنشان کرد: بعد از اقبال گسترده و جریانی که آن اثر در حوزه نمایش کشورمان ایجاد کرد و همچنین ارائه گزارش آن اثر به مقام معظم رهبری و تاکیدات معظم‌له در حوزه نیازمندی جامعه به تولید محتوای فرهنگی و هنری به ویژه در زمینه بانوان در دهه ۸۰ خورشیدی با محوریت آثار نمایشی؛ تمام هم‌وغم خود را بر آن گذاشتیم تا روند اجرای آثار نمایش بزرگ میدانی را در پایتخت و در ادامه سراسر کشور گسترش دهیم.

وی افزود: به‌همین سبب فصل دوم و سوم نمایش شب آفتابی در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۷ در تهران و سپس در دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان ادامه یافت.

اگر بنا به بلیت‌فروشی بود؛ کف قیمت بلیت‌مان ۷۰۰ هزار تومان می‌شد/ به تکثیر هنر مولد می‌اندیشیم

روایت‌گر زندگی بانوان تاریخ ساز جهان در «جهان بانو»

اسماعیلی با اشاره به آن‌که در ادامه تولید نمایش‌های «ستاره صبح»؛ «روشنایی شب تار»؛ «تنهاتر از مسیح» و «فصل شیدایی» بازتاب جریان استمرار تولید نمایش‌های بزرگ میدانی کشور است گفت: حال در ادامه همان مسیر در مقام اجرای نمایش جهان بانو قرار گرفته‌ایم.

نمایش «جهان بانو» روایت‌گر زندگی بانوان تاریخ ساز در جهان است و از هبوط حضرت آدم و حوا تا شرایط دوران معاصر را دربرمی‌گیرد و خوشبختانه تاکنون  طی ۱۲ شب اجرا تا کنون میزبان قریب به ۳۰هزار نفر از مخاطبان بوده ایم

اسماعیلی با بیان آنکه طی قریب به دو دهه فعالیت گروه سینمایی ققنوس و تمامی فعالان و دست‌اندرکاران تولید نمایش‌های میدانی تلاش کردیم تا داشته‌های هویت‌بخش فرهنگی، آئینی؛ مذهبی و معنویی را از طریق آثار نمایشی منتقل کنیم یادآور شد: کارنامه فعالیت ما از ابتدای سال ۱۴۰۱ بعد از رکودی که طی دو سال شیوع کرونا داشتیم؛ میزبانی از ۵۵۰هزار نفر مخاطب در چهار نمایش میدانی تولید شده از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون است.

اگر بنا به بلیت‌فروشی بود؛ کف قیمت بلیت‌مان ۷۰۰ هزار تومان می‌شد/ به تکثیر هنر مولد می‌اندیشیم

اگر بنا به بلیت‌فروشی بود؛ کف قیمت بلیت‌مان ۷۰۰ هزار تومن می‌شد

اسماعیلی همچنین درباره بودجه تولید این اثر به دو مقوله بودجه اعتباری و بودجه ریالی اشاره کرد و گفت: نهادهایی مانند شهرداری با ارائه زیرساخت‌ها و فراهم کردن محیطی مانند بوستان ولایت؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با در اختیار قرار دادن ۲۵۰ سرباز که در کادر بازیگران این اثر نمایشی یاریگر ما هستند. سازمان فرهنگی-رسانه‌ای اوج که مقوله تجهیزات فنی و سوله‌های تخصصی را برای تولید دکور و دیگر ملزومات اجرای این اثر در اختیار ما قرار داد و همچنین اداره برق که برق این نمایش را تأمین کرده در حوزه بودجه‌های اعتباری است.

وی با اشاره به آنکه بیش‌از پنج میلیارد تومان هزینه بودجه ریالی این اثر نمایشی بود و با هزینه اجازه تجهیزات رقم به هفت میلیارد تومان افزایش پیدا می کرد افزود: با توجه به همه این‌ها اگر می‌خواستیم با نگاه به روند بلیت فروشی در سالن‌های تئاتری پایتخت کف بلیت را برای مخاطبان در نظر می‌گرفتیم حداقل هزینه ۷۰۰ هزار تومانی برای هر بلیت بود که می‌توانست تا یک میلیون تومان افزایش پیدا کند.

اما مسئله این است که این دست از نمایش‌ها برای عموم مخاطبان با رویکرد نذر فرهنگی تولید شده‌است و خوشحالیم با عبور از مقوله بلیت‌فروشی؛ سنتی را در کشور پایه‌گذاری کردیم که نتیجه و استمرار آن را در دیگر فعالیت‌ها می‌بینیم و آن نذر فرهنگی است

اگر بنا به بلیت‌فروشی بود؛ کف قیمت بلیت‌مان ۷۰۰ هزار تومان می‌شد/ به تکثیر هنر مولد می‌اندیشیم

در حوزه تولیدات فرهنگی و مردمی فقیر هستیم

به‌دنبال تکثیر این روند و تولید و اجرای مستمر این دست از آثار برای جریان‌سازی فرهنگی در جامعه استاسماعیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار کا 118مبنی‌بر آن‌که چرا به‌جای استفاده از ۲۵۰ سرباز از بدنه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به‌ویژه طی این ایام که اقتصاد هنرهای نمایشی با آسیب‌های جدی مواجه است استفاده نکرده‌اید گفت: مسئله این است که بازیگران این اثر نمایشی دستمزدی دریافت نمی‌کنند و آن ۲۵۰ نفر در قالب پشت سر گذاشتن دوران خدمت سربازی با این اثر نمایشی همکاری دارند. اگر می‌خواستیم حداقل دستمزد را نیز به آن‌ها بدهیم هزینه تولید این اثر نمایشی بسیار سرسام‌آور می‌شد و از توان ما خارج بود.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در سطح شهر تهران بوستان‌های فراوانی وجود دارد اما در هیچ‌یک از آن‌ها کار فرهنگی برای عموم مردم صورت نمی‌گیرد. ما در حوزه کار فرهنگی برای مردم فقیر هستیم. به‌همین سبب گروه سینمایی ققنوس با همراهی هنرمندانی که با این گروه فعالیت می‌کنند به‌دنبال تکثیر این روند و تولید و اجرای مستمر این دست از آثار برای جریان‌سازی فرهنگی در جامعه است.

تهیه‌کننده نمایش میدانی جهان بانو اظهار داشت: پردیس سینمایی و مجموعه تئاتری داریم ولی نمایش میدانی پایگاهی دائمی و ثابت نداشته است.

اگر بنا به بلیت‌فروشی بود؛ کف قیمت بلیت‌مان ۷۰۰ هزار تومان می‌شد/ به تکثیر هنر مولد می‌اندیشیم

باید آموزشی برای شناخت بیشتر نمایش میدانی برگزار کنیم

باید آموزشی برای شناخت بیشتر نمایش میدانی برگزار کنیماسماعیلی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار کا 118مبنی بر چرایی دایره محدود هنرمندان حاضر در تولید این دست از آثار نمایشی که مدام بین وی و حسن بزرا در مقام تهیه‌کننده و کارگردان شاهد تکرار و جابه‌جایی هستیم تصریح کرد: ما از خیلی عزیزان دعوت کردیم بیایند زیرا به دنبال تکثیر هستیم. ما به دنبال راه‌اندازی پایگاه‌های اجرای نمایش میدانی در نقاط مختلف شهر تهران و با مجموعه‌های مختلف در ارتباط برای تولید محتوا هستیم و فقط محدود به خودمان نیستیم.

حسن بزرا کارگردان نمایش جهان بانو نیز در ادامه توضیح داد: یک سال فراخوان دادیم تا دوستان ایده ارائه دهند که عده‌ای معدود ایده دادند اما ایده‌ها مختص اجرا در سالن بود. باید آموزشی برای شناخت بیشتر نمایش میدانی برگزار کنیم.

اگر بنا به بلیت‌فروشی بود؛ کف قیمت بلیت‌مان ۷۰۰ هزار تومان می‌شد/ به تکثیر هنر مولد می‌اندیشیم

کار تحقیق و نگارش «جهان بانو» ۴ سال زمان بُرد

در ادامه بزرا درباره محتوای «جهان بانو» توضیح داد: از سال ۹۷ نگارش متن شروع و بیش از ۲۰ بار بازنویسی شد. همچنین پیش تولید این نمایش ۶ ماه کار شبانه‌روزی را به خود دیده است. نباید فراموش کنیم اتفاقاتی که در نمایش میدانی زخ می‌دهد به لحاظ فرم اجرایی با تئاترهای صحنه‌ای متفاوت است.

وی یادآور شد: من در تئاتر رشد کرده‌ام و از جایی بعد از تجربه همکاری با آقای بهزاد بهزادپور در بخش نمایش میدانی ماندنی شدم. در حال تولید محتواهای جدید هستیم تا در طول سال؛ ۲ تا ۳ نمایش میدانی اجرا کنیم. آغوش ما برای حضور نیروهای جوان و شکل‌گیری گروه‌های جدید باز است.

اگر بنا به بلیت‌فروشی بود؛ کف قیمت بلیت‌مان ۷۰۰ هزار تومان می‌شد/ به تکثیر هنر مولد می‌اندیشیم

نمایش میدانی از زمان شکل‌گیری به چهره‌ها متکی نبوده است

ما کارهای‌مان را در منطقه‌ای اجرا می‌کنیم که برخی مخاطبان به ما می‌گفتند که تا کنون سینما و تئاتر نرفته‌اندبزرا در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار کا 118درباره چرایی عدم استفاده از بازیگران چهره در اجرای نمایش میدانی «جهان بانو»، تأکید کرد: نمایش میدانی از زمانی که شکل گرفت متکی به چهره‌ها نبوده و نیست و کار گروهی است و از این رو هیچ‌گاه به فکر پیشنهاد به بازیگران چهره نبودیم.

اسماعیلی نیز در این باره اظهار کرد: ما سربازهایی را داریم که استعداد بازیگری دارند و قطعاً مسیر زندگی‌شان تغییر خواهد کرد. امیدوارم نیروهای مسلح به این فکر کنند که زمینه‌ای فراهم شود تا سربازها در دوره خدمت مقدم سربازی در زمینه استعداد خود فعالیت کنند.

اگر بنا به بلیت‌فروشی بود؛ کف قیمت بلیت‌مان ۷۰۰ هزار تومان می‌شد/ به تکثیر هنر مولد می‌اندیشیم

تولید اثر برای مردمان محروم هدف والای گروه نمایشی «جهان بانو» است

اسماعیلی در بخش پایانی این نشست درباره مخاطبان هدف نمایش میدانی «جهان بانو» تأکید کرد: ما کارهای‌مان را در منطقه‌ای اجرا می‌کنیم که برخی مخاطبان به ما می‌گفتند که تا کنون سینما و تئاتر نرفته‌اند. البته از همه نقاط تهران مخاطب داریم. امیدواریم شهرداری تهران به صورت ویژه پایگاه‌های نمایش میدانی و مردمی را ایجاد کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا