فرهنگ و هنر

اگر مشکلات کاغذ حل شود، مسائل حوزه کتاب رفع می‌شود

وحید تیموری با تاکید بر اینکه سه دوره از برگزاری آخرین طرح فصلی فروش کتاب می‌گذرد، به خبرنگار کا 118گفت: اگر این فصل، پاییزه کتاب را نداشته‌باشیم، چهار دوره پشت سر هم این طرح برگزار نشده‌است. فکر نمی‌کنم در شرایط کنونی حتی اگر پاییزه برگزار شود، مردم از آن استقبال کنند. اخبار را به شکل جدی دنبال می‌کنم، هنوز هیچ خبری از برگزاری طرح فصلی در این دوره از هفته کتاب نیست.

متاسفانه قیمت دلار  بسیار بالا رفته است و این مساله باعث شد که باز هم کاغذ و کتاب گران شود و مردم نتوانند کتاب بخرندمدیر کتاب‌فروشی کتاب پارسه با اعلام اینکه از ابتدا مخالف برگزاری این طرح‌ها بوده‌است، ادامه داد: اگر دولت واقعا هدف حمایت از کتاب‌فروشی‌ها را داشته‌باشد و بخواهد به این گروه یارانه تخصیص دهد، باید به مشکل بزرگ کتاب‌فروشان توجه کند. کاغذ در این روزها مشکل اصلی ناشران و کتاب‌فروشان است و تا زمانی که مشکل کاغذ حل نشده‌است، حتی ناشران بسیار معتبر نمی‌توانند به فعالیت قبلی خود ادامه بدهند.

او ادامه داد: ناشران به دلیل قیمت بالای کاغذ، شمارگان (تیراژ) خود را در حد ۵۰۰ نسخه پایین آوردند تا بتوانند در کم‌ترین زمان، کتاب‌ها را بفروشند و بعد از چند ماه بتوانند تغییر در قیمت کتاب را لحاظ کنند. این‌ها همه در حالی است که هیچ اطمینانی از فروش همان ۵۰۰ نسخه هم وجود ندارد. قیمت کاغذ، بسیار گران شده و به ناشران کاغذ نمی‌دهند. این روند تاثیر چشمگیری روی قیمت کتاب گذاشته‌است و متاسفانه قیمت دلار هم بسیار بالا رفته است و این مساله باعث شد که باز هم کاغذ گران شود و مردم نتوانند کتاب بخرند.

به گفته این ناشر-کتاب‌فروش، اگر مسئولان می‌خواهند مشکلات این حوزه حل شود، باید به این بخش فرهنگی توجه بیشتری کنند و اقدامی کنند تا مشکل کاغذ حل شود. متاسفانه چند سال است که همه کارشناسان این موضوع را مطرح کردند و در نتیجه نبود توجه لازم به این حوزه، ناشران با مشکل عجیب نقدینگی مواجه هستند.

اگر مشکلات کاغذ حل شود، مسائل حوزه کتاب رفع می‌شود

باید تمام کتاب‌فروشان یک نرم‌افزار معین داشته‌باشند

تیموری با بیان اینکه در ماه‌های گذشته به سامانه خرید از کتاب‌فروشی پیوسته‌است، توضیح داد: این سامانه نیاز به اصلاح دارد و تا جایی که من متوجه شدم، برای هماهنگی با این سامانه لازم است تا یک کاربر به شکل دائمی با آن کار کند. ابتدا باید همه کتاب‌های کتاب‌فروشی را در این سامانه بارگذاری کنیم، سپس هر زمان کتابی به فروش رفت یا زمانی که کتابی به کتاب‌فروشی اضافه شد، باید این تغییر را در سامانه خرید از کتاب‌فروشی اعمال کرد. یک کتاب‌فروش این امکان را ندارد تا یک نفر را برای رسیدگی به این سامانه اختصاص دهد.  

به گفته مدیر کتاب‌فروشی کتاب پارسه باید تمام کتاب‌فروشان یک نرم‌افزار معین داشته‌باشند که به سامانه خرید از کتاب‌فروشی وصل باشد. در نتیجه اگر مشتری، یک کتاب از کتاب‌فروشی می‌خرد، آن کتاب باید از سامانه حذف شود. همچنین اگر کتابی به فروشگاه اضافه شد، باید آن کتاب به سامانه اضافه شود. اجرای این طرح ساده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت یا هر نهادی می‌تواند این کار را انجام بدهد. این‌ها اقدام‌های ساده‌ای هستند که مشخص نیست چرا اجرایی نمی‌شود.

کتاب‌فروشی‌ها ضرر زیادی را متحمل شدند

تیموری با بیان اینکه در این روزها همه کسب و کارهایی که به نوعی به فضای مجازی مرتبط بود، کساد شده‌است، ادامه داد: همه کسب و کارهایی که با اینترنت و فضای مجازی ارتباط دارند بسیار آسیب دیدند. کتاب‌فروشی‌ها هم از اصنافی هستند که ضرر بسیاری را متحمل شدند و قطعی اینترنت تاثیر زیادی روی فروش دارد. تا جامعه و اهالی ادب و فرهنگ به آرامش نرسند، کاری از کسی بر نمی‌آید. نبود اینترنت تاثیر مستقیمی روی فروش دارد و کتاب‌فروشان تا جایی می‌توانند تحمل کنند و باید دید که در آینده کتاب‌فروشان چه اقداماتی می‌توانند انجام بدهند.

مدیر کتاب‌فروشی کتاب پارسه بیان کرد: ما هم از جامعه جدا نیستیم. حتی اگر در شرایط کنونی طرح‌های فصلی برگزار شوند، نمی‌تواند بازخورد خوبی داشته‌باشد. مردم سال‌ها با فضای مجازی در ارتباط بودند و فعالیت‌های خود را بر اساس آن پایه‌گذاری کردند. فقدان ناگهانی این امکان ضربه جدی بر بسیاری از کسب و کارها وارد کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا