کارگری

برای برقراری فوق‌العاده خاص کادر سلامت، اصلاحِ قانون بودجه نیاز است

برای برقراری فوق‌العاده خاص کادر سلامت، اصلاحِ قانون بودجه نیاز است

در جزء ۳ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده صدور هر گونه مجوز جدید برای افزایش حقوق و مزایای مستمر و فوق العاده‌ها و نظایر آن توسط مراجع ذی‌ربط تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار خارج از افزایش‌های قانون بودجه ممنوع است. با اشاره به این تبصره از قانون است که وزارت بهداشت می‌گوید دست ما برای برقراری فوق‌العاده خاص بسته است.

به گزارش خبرنگار کا 118، کادر سلامت کشور مدتهاست به دنبال برقراریِ فوق العاده خاص هستند. وعده‌ای که علی‌رغمِ تأکید مسئولان به برقراریِ آن هنوز محقق نشده است. نداشتنِ اعتبار لازم و باز نبودنِ دستِ وزارتِ بهداشت به سبب تبصره‌ای در قانون بودجه ۱۴۰۱ از مهم‌ترین عواملِ‌ عدم تحقق این مطالبه عنوان شده است. 

محمدرضا سقائیان فرد (نماینده مدافع کادر سلامت) در انتقاد از عدم توجه به مطالبات کادر سلامت می‌گوید: از یک طرف مسئولان دائم از توجه به مطالبات کادر سلامت می‌گویند اما از طرفی دیگر بیان می‌کنند که بودجه نداریم. 

سقائیان فرد سپس درخصوص مصوبه مجلس در مورد سهم مالیات سلامت از مالیات بر ارزش افزوده بیان می‌کند: مجلس مصوب کرده که خزانه باید یک درصد از ۹درصد ارزش افزوده هر ماه را تا پانزدهم ماه بعد به حساب وزارت بهداشت واریز کند تا این مبلغ در حوزه‌ی سلامت هزینه شود اما تا الان که ۵ ماه از سال می‌گذرد حتی یک ریال از سهم مالیات بر ارزش افزوده به حوزه بهداشت تعلق نگرفته است. 

وی می‌افزاید: حتی شخص آقای قالیباف نسبت به این موضوع اعتراض کردند و به صراحت گفتند اگر پانزدهم هر ماه این مبلغ به حساب وزارت بهداشت وارد نشود به صورتِ جدی موضوع را پیگیری می‌کند. 

این نماینده مدافع کادر سلامت ادامه می‌دهد: این برخوردها باعث می‌شود در حوزه‌ی بهداشت نتوانیم به درستی هزینه کنیم و این رفتارها مستقیم به مردم آسیب می‌زند. به علاوه کمبود بودجه باعث می‌شود که به مطالبات کادر سلامت بی‌توجهی شود. 

سقائیان فرد می‌گوید: اگرچه در مصوبه مجلس در خصوص تخصیص یک درصد از ۹ درصدِ ارزش افزوده بیان شده که این رقم نباید صرفِ پرداختی‌ها به پرسنل شود اما به هر حال وقتی مبلغی را برای حوزه‌ی سلامت، یعنی تجهیز وسایل و بهداشت و درمان و…، در نظر می‌گیرند اما آن مبلغ به حساب وزارت بهداشت واریز نمی‌شود، بودجه‌ی کل کم می‌آید و پولی که باید از محل درامدهای اختصاصی برای پرسنل هزینه شود در حوزه‌های دیگر هزینه می‌شود. 

وی بیان می‌کند: بی‌توجهی به کادر سلامت به قدری زیاد است که محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، نیز به این موضوع اعتراض و بیان کرد که تفکر حمایت از حوزه سلامت در سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد. 

سقائیان فرد در ادامه به موضوع فوق‌العاده خاص کادر سلامت اشاره می‌کند و می‌گوید: علاوه بر کمبود بودجه، وزارت بهداشت مطرح کرده که برای پرداخت فوق‌االعاده خاص محدودیتِ قانونی وجود دارد. 

به گفته‌ی وی، در جزء ۳ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده صدور هر گونه مجوز جدید برای افزایش حقوق و مزایای مستمر و فوق العاده‌ها و نظایر آن توسط مراجع ذی‌ربط تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار خارج از افزایش‌های قانون بودجه ممنوع است. با اشاره به این تبصره از قانون است که وزارت بهداشت می‌گوید دست ما برای برقراری فوق‌العاده خاص بسته است. 

سقائیان فرد ادامه می‌دهد: کادر سلامت را در یک بن بست انداخته‌اند اما می‌گویند باید از آن‌ها قدردانی کرد. از طرفی سازمان برنامه و بودجه می‌گوید پول نداریم و از طرفی دست وزارت بهداشت برای برقراری فوق‌العاده خاص بسته است. 

او می‌گوید: پیشنهاد ما این است که با اصلاح بودجه ۱۴۰۱ موانع وزارتِ بهداشت برای برقراریِ فوق‌العاده خاص رفع شود تا کادر سلامت بتواند به بخشی از مطالبات خود برسد.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا