فرهنگ و هنر

برنامه‌های سازمان‌ها و نهادهای فعال در هفته کتاب/ رونمایی از قرآن دوره سلجوقی

به گزارش کا 118از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، بیش از ۱۰۰برنامه فرهنگی در هفته کتاب در کتابخانه ملّی ایران برگزار می شود که مهمترین برنامه ها شامل رونمایی از یک نسخه خطی قرآن کریم بازمانده از دوره سلجوقی است.

این نسخه نفیس که به همّت سازمان اسناد و کتابخانة ملّی جمهوری اسلامی ایران و با هدف حفاظت از آثار کهن ملّی در ماه های اخیر خریداری و در فهرست نسخ خطّی کتابخانه ملّی ایران به ثبت رسیده است، طیّ مراسمی سه شنبه ۲۴ آبان ماه، ساعت ۹:۳۰ و همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، در کتابخانة ملّی ایران (تالار قلم) رونمائی خواهد شد.

این نسخه از قرآن مترجَم دوره سلجوقی به خط نَسخ کهن که احتمالاً حدود سده ششم هجری قمری کتابت شده، دارای ۲۹۱ برگ و هر برگ ۱۳ سطر است که از آیه ۴۱ سوره بقره تا آیه هشتم سوره قارعه را در بردارد. ترجمه فارسی کهن، در بین سطرها نوشته شده است و ترجمه تحت‌اللفظی آن، روان و رساست. در آغاز ترجمه، قبل از هر سوره به ترتیب نام سوره، مکّی یا مدنی، تعداد آیات، تعداد کلمات، تعداد حروف، روایتی کوتاه از حضرت رسول(ص) به نقل از اُبَیّ بن کَعب از یاران رسول خدا (ص) و کاتبان وحی در خواص خواندن آن سوره آمده است.

همچنین آرایه‌های به کار رفته در این نسخه به سبک سلجوقی و مشتمل بر شمسه و ترنج‌های کوچک و متوسط و گل‌های تزئینی در حاشیة اوراق، رموز سجاوندی (نشانه های ۶ گانه وقف) و مواضع سجدات (سجده های واجب و  مستحب) در حاشیه به رنگ سرخ و تقسیمات اجزاء و احزاب در حاشیه به رنگ سرخ و سیاه است.

جنس کاغذ نسخه، سمرقندی نخودی ‌است. جلد نسخه الحاقی، مقوایی نخودی و عطف نیز پارچه‌ای قرمز است. امتیاز این نسخه نسبت به سایر نسخ موجود، قدمت و ترجمه فارسی کهن است که گمان می‌رود بازمانده از دوره سلجوقی (قرن ششم قمری) باشد.

برنامه‌های سازمان‌ها و نهادهای فعال در هفته کتاب/ رونمایی از قرآن دوره سلجوقی

برنامه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در هفته کتاب

به گزارش کا 118از ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، محمدجواد قوی گفت: اهدای ۱۰ هزار جلد کتاب، عضویت رایگان در تمامی کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان‌ها و بخشش ۸۰ درصدی جریمه‌های دیرکرد از جمله برنامه‌های سازمان برای هفته کتاب است.  

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به دیگر برنامه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، افزود: این سازمان در هفته کتاب علاوه بر بازدید رایگان از موزه‌های رضوی، در ۲۴ آبان‌ماه، ساعت کاری ارائه خدمات به اعضا و مراجعان را در کتابخانه مرکزی و مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) افزایش خواهد داد.

قوی بیان کرد: برگزاری مسابقه کتابخوانی آنی که می‌‏خوانی برای اعضای کتابخانه‌ها با هدف بررسی علاقه‌مندی افراد در حوزه کتاب‌خوانی، از دیگر برنامه‌های ما در هفته است. نشست‌های تخصصی معرفی و بررسی کتاب‌های دانش و علم اندوزی از منظر قرآن، تربیت شکورانه از منظر اهل بیت(ع) و تاثیر هجرت امام رضا علیه‌السلام بر ترویج دانش و کتاب در جهان اسلام نیز در هفته کتاب برگزار می‌شوند. 

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، برگزاری گردهمایی خادمین کتاب و رونمایی از کتاب گنجینه رضوی در یکصد و چهل و هفتمین برنامه سه‏شنبه ‏های علمی و فرهنگی این سازمان، کارگاه تخصصی پیشینه و ساختار اداری کتابخانه آستان قدس رضوی از دوره صفویه تا پایان قاجار و برگزاری نمایشگاه کتاب ترکیبی کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های شهر مشهد و کشور با عنوان مهربانی با یار مهربان را از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب اعلام کرد.  

وی از آغاز به‌کار پایگاه تخصصی هنر در کتابخانه دیجیتال رضوی همزمان با هفته کتاب خبر داد و گفت: پایگاه تخصصی هنر، جدیدترین پایگاه ایجاد شده در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی است که  فعالیت خود را همزمان با سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

قوی افزود: کتابخانه دیجیتال رضوی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و تسهیل دسترسی پژوهشگران به منابع اطلاعاتی موجود در آستان قدس رضوی، پایگاه‌های تخصصی متنوعی در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی ایجاد کرده که برای تحقق این امر، منابع اطلاعاتی مرتبط با یک موضوع شناسایی شده و به‌صورت متمرکز در قالب پایگاه تخصصی ارائه می‌شود. این پایگاه مشتمل بر حدود  ۱۷ هزار منبع دیجیتال از قبیل  نسخه خطی، چاپ سنگی، کتاب چاپی، پایان‌نامه، کتاب و مقاله الکترونیکی در شاخه‌های مختلف هنری عنوان کرد. 

وی تصریح کرد: در این پایگاه تخصصی، علاوه بر ارائه اطلاعات کتاب‌شناختی، نسخه دیجیتال، اکثر منابع نیز ارائه شده و پژوهشگران علاوه بر مطالعه منابع دیجیتال در این پایگاه، می‌توانند از طریق سامانه‌های خدمات تحویل مدرک و امانت دیجیتال، فایل نسخه مدنظر خود را درخواست و براساس قوانین کشوری دریافت کنند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، گفت: تاکنون ۴۵ پایگاه تخصصی در سایت کتابخانه دیجیتال رضوی ایجاد شده تا یاریگر پژوهشگران در یافتن منابع مورد نظرشان باشد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق فضای مجازی  به نشانی  digital.aqr.ir یا مراجعه حضوری به ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال آستان قدس رضوی در سراسر کشور به منابع اطلاعاتی این پایگاه‌های تخصصی دسترسی داشته باشند. 

برگزاری بیش از ۷۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته کتاب در شهرداری تهران

به گزارش کا 118از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور با تشریح برنامه‌های این سازمان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی عنوان کرد: این برنامه‌ها با عنوان کتاب سایه‌بان شهر با هدف ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین شهروندان در قالب بیش از ۷۰ عنوان برنامه برگزار می‌شود. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به طرح کتابدارشو گفت: این طرح با هدف آشنایی‌ هرچه بیشتر نوجوانان با کتابخانه‌، مهارت‌ و مسئولیت‌های مورد نیاز یک کتابدار، در ۵۵ کتابخانه این سازمان برگزار می‌شود.

برنامه‌های سازمان‌ها و نهادهای فعال در هفته کتاب/ رونمایی از قرآن دوره سلجوقی

فاطمیان‌پور افزود: ایستگاه‌های فناوری از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب است که به‌صورت میدانی و با کمک شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری VR و AR اجرا می‌شود. در این ایستگاه‌ها بازدیدکنندگان با کتاب‌های مبتنی بر واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و متاورس (فراجهان) آشنا خواهند شد.

وی همچنین به طرح کتابخانه‌گردی اشاره کرد و توضیح داد: در این طرح مسئولان فرهنگی، مفاخر، مشاهیر، نویسندگان و هنرمندان در کتابخانه‌های سطح شهر تهران حضور پیدا خواهند داشت.

فاطمیان‌پور افزود: اهدای کتاب به مناطق محروم اطراف تهران و دیگر نقاط کشور یکی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب است. همچنین طرح کتاب در گردش نیز با هدف دست به دست شدن کتاب بین شهروندان پیش‌بینی شده و در آن از شهروندان دعوت می‌شود پس از مطالعه کتاب، آن را به دوستان و نزدیکان خود هدیه دهند. مخاطبان برای مشارکت در این طرح می‌توانند به فرهنگ‌سراهای مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و ایستگاه مترو تئاتر شهر مراجعه کنند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان تاکید کرد: جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب، تجلیل از فعالان حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی، نمایشگاه‌های کتاب و کارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب است.

آغاز فعالیت پایگاه اهدای کتاب در فرهنگسرای سرو در هفته کتاب

به گزارش کا 118از روابط عمومی فرهنگسرای سرو سلیمان فرهادی برنامه‌های مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۶ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی را تشریح کرد. او در مقدمه سخنان خود گفت: این برنامه‌ها با هدف تشویق عموم مخاطبان به کتابخوانی، گرامی‌داشت اهالی کتاب و نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه در بین نسل جوان تدارک دیده شده است.

مدیر کتابخانه سرو با اشاره به راه‌اندازی پایگاه اهدای کتاب گفت: همزمان با فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، پایگاه اهدای کتاب در فرهنگسرای سرو، فعالیت خود را با شعار بگذارید، بردارید، بخوانید آغاز می‌کند. در این ویژه برنامه از شهروندان دعوت می‌شود کتاب‌هایی که مطالعه کرده و نیازی به آنها ندارند را به بخش تبادل کتاب فرهنگسرای سرو اهدا کرده و به جای آن، کتابی که دوست دارند را از بخش امانت کتابخانه با خود ببرند. در این اقدام، تلاش می‌شود تا کتاب‌های مفید و سودمند در گردش قرار گرفته و افراد بیشتری از آنها استفاده کنند. این برنامه از چهارشنبه ۱۸ آبان آغاز شده و تا ۲۹ آبان مصادف با هفته کتاب ادامه خواهد داشت.

رئیس کتابخانه سرو از برگزاری مسابقه کتابخوانی صدای پروانه‌ها خبر داد و گفت: کتابخانه سرو به مناسبت هفته کتاب، مسابقه کتابخوانی جدیدی را با عنوان صدای پروانه‌ها در بین نوجوانان تهرانی برگزار می‌کند. در این برنامه کتاب با گلستان پشت چراغ قرمز نوشته فریبا کلهر به عنوان منبع اصلی مسابقه انتخاب شده و سوالاتی از آن مطرح می‌شود. بر این اساس، علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه و نوجوانان کتابخوان می‌توانند سوالات را از طریق سایت فرهنگسرای سرو دریافت کرده و پس از مطالعه کتاب، به سوالات پاسخ بدهند. هم‌چنین کتاب با گلستان پشت چراغ قرمز در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار دارد. 

او ضمن معرفی کتاب این مسابقه گفت: کتاب با گلستان پشت چراغ قرمز دربردارنده داستان‌های فارسی با اقتباس از کتاب گلستان سعدی است. عنوان داستان‌هایی که در این کتاب آمده عبارتند از دروغی که از راست بهتر است؛ میخی که در سنگ فرو نمی‌رود؛ شترسواری که مرد؛ پسری که تربیت نشد؛ مردی که اگر بمیرد بهتر است؛ وزیری که نیامد؛ خوابی که از بیداری بهتر است و… .

وی تاکید کرد: مهلت پایانی برای شرکت در مسابقه کتابخوانی با گلستان پشت چراغ قرمز پایان آبان ماه خواهد بود. به کسانی که به سوالات مسابقه درست پاسخ بدهند به قید قرعه جوایزی اهدا می‌شود.

فرهادی از ایجاد شرایطی برای بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه سرو خبر داد و گفت: ویژه برنامه یک روز خوب در کتابخانه با هدف فراهم آوردن زمینه آشنایی دانش آموزان با کتاب و کتابخانه و ترویج فرهنگ مطالعه به مناسبت هفته کتاب در فرهنگسرای سرو تدارک دیده شده است.

برنامه‌های سازمان‌ها و نهادهای فعال در هفته کتاب/ رونمایی از قرآن دوره سلجوقی

وی اضافه کرد: این ویژه برنامه با مشارکت مدارس برگزار شده و طی آن گروهی از دانش آموزان از کتابخانه سرو بازدید می‌کنند. در این برنامه، دانش‌اموزان از بخش‌های مختلف کتابخانه بازدید کرده و با خدمات کتابخانه بیشتر آشنا می‌شوند. طرح سوالاتی از دانش‌آموزان و اهدای جایزه به نفرات برتر بخش دیگری از این بازدید گروهی خواهد بود. هم‌چنین دانش‌آموزان می‌توانند با عضویت در کتابخانه از امکانات آن استفاده کنند. این برنامه روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۲ و ۲۳ آبان ماه برگزار می‌شود.

مدیر کتابخانه سرو بیان داشت: مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۶ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، برای کودکان مناطق کم‌برخوردار و محروم در اطراف تهران نیز برنامه‌هایی با محوریت کتاب درنظر گرفته است. بر این اساس، ویژه برنامه قصه کودکانه همراه با عنوان های متنوع نظیر قصه‌گویی، نقاشی و اوریگامی در مناطق حاشیه شهر تهران اجرا خواهد شد. همچنین در برنامه دیگری با عنوان یار پند دان، ویژه برنامه خوانش کتاب برای کودکان و نوجوانان در مناطق کم برخوردار اطراف تهران برگزار می‌شود. این برنامه روز جمعه ۲۷ آبان ماه برگزار می‌شود.

فرهادی از برگزاری برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان در کتابخانه سرو خبر داد و گفت: این کتابخانه با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین کودکان و تشویق آنان به دوستی با یار مهربان، به اجرای قصه‌گویی، شعرخوانی و نقاشی برای کودکان به صورت حضوری در کتابخانه می‌پردازد. همچنین در برنامه دیگری با عنوان زنگ تفریح، با هدف ایجاد نشاط و تعالی در کودکان و نوجوانان، از یک کارشناس دعوت می‌شود تا به معرفی کتاب و اجرای برنامه‌هایی نظیر مسابقه و چیستان برای نوجوانان، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در بین نسل جوان رونق ببخشد.

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار ما همانیم که می‌خوانیم از امروز (۲۱ آبان‌ماه) آغاز به‌کار کرده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا