فرهنگ و هنر

بسیج و ضرورت مقابله با جنگ نرم

مدرسه عشق عنوان عمیق از معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) درباره بسیج است، عبارتی که در کوتاه‌ترین واژه‌ها، عمیق‌ترین معانی را به ذهن مخاطبان متبادر می‌کند. تشکیل سازمان بسیج مستضعفین و مشارکت‌های گسترده این نهاد مردمی همواره در تاریخ انقلاب اسلامی منشاء خدمات موثر و عظیم در حوزه دفاع مقدس ، سازندگی و هم اینک نیز در عرصه امنیت ملی و مقابله با جنگ شناختی و نرم دشمن است.

بسیجیان دریا دلانی شورانگیز جان بر کف و عاشق هستند که در راه اهداف نورانی مکتب حیات بخش اسلام از ارزشمندترین سرمایه های انسانی که همان جا نشان هست گذشته و ارزش‌های متعالی انسانی همچون ایثار و از خودگذشتگی را برای نسل‌های بعدی به یادگار می گذارند.

هفته بسیج هفته تکریم ارزش‌های والای انسانی و ارج نهادن به شخصیت شیر مردان و زنان جان برکفی است که از جان شیرین خود در جنگ ترکیبی و در عرصه جهاد، سازندگی و امنیت ملی گذشتند. شجره طیبه بسیج بر گرفته از دو عنصر ایمان و اخلاص در عمل و گفتار است تا جایی که پیر جماران قدس سره درباره آن می فرمایند «من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجیان ام». نقش بسیج در جنگ ترکیبی _ شناختی بیگانگان در قالب جنگ نرم نقشی حساس راهبردی و سرنوشت ساز است.

امروزه دشمن با تغییر رویکرد و توجهات خود از نبرد سخت به جنگ نرم و بهره گیری کامل از کارکردهای گستره رسانه در صدد تاثیر شناختی بر افکار عمومی مردم و جوانان ایران اسلامی است و به همین ترتیب می بایست کارکردهای بسیج نیز با تغیر و تحول ساختاری در مقابله با جنگ گسترده ترکیبی شناختی آنان تجهیز گردد.

هدف این جنگ تغییر کارکرد و عملکرد دولت‌ها و ملت‌ها در پشتیبانی از دیگر دولت‌ها، و به ویژه کنترل افکار و اذهان عمومی مردم است. دانشگاهیان و جوانان از جمله گروه هایی هستند که به دلیل نقش و تاثیری که در جامعه دارند، همواره هدف اساسی جنگ نرم از سوی دشمن به حساب می آیند.

دشمنان اسلام درصددند تا این صاحب نظران کشور را علیه فرهنگ و ارزش های کشورمان متحول نمایند و راه خویش را برای نفوذ فرهنگ مغایر با دین در بین جوانان مملکت باز نمایند. به طور قطع تسلط بر تکنیک رسانه ای، جنگ روانی و روش های موثر انتقال پیام برای مواجهه با هجوم نرم دشمن لازم است چرا که مواجهه با هر پدیده ابزار خاص خود را طلب می کند و در این بحث باید از رسانه ها به عنوان مهمترین ابزار یاد کرد.

در عرصه مقابله با جنگ نرم نیز این حضور بسیج است که با تلاش میدانی و آگاهی رسانه‌ای‌ می تواند دشمن را مرحله به مرحله به شکست مواجه و به رغم توفیق دشمنان در ایجاد تغییر در بسیاری از کشورها بر اساس الگوهای انقلابات رنگین و مخملین، بسیج با حضور میدانی و هوشیاری و بصیرت خود سبب شود تا سناریوهای پیچیده دشمنان در بهره گیری از مؤلفه های عملیات روانی و جنگ نرم برای شکست نظام اسلامی به شکست بیانجامد و عملاً قدرت و توان بازدارندگی کشور را در این عرصه نیز همچون جنگ سخت به اثبات برساند.

دشمنان نظام اسلامی در ماه های اخیر با تمرکز بر حوزه جنگ نرم، بسیج را آماج حملات خود قرار داده اند؛ به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در جمع بسیجیان در ۶ آذر سال ۱۳۹۸ با تأکید بر اهمیت آمادگی بسیجیان برای مقابله با جنگ نرم دشمن، همچون جنگ سخت، یادآور می شوند: «بسیج به همان دلیل که برای مردم و کشور بسیار مهم است، به شدت در معرض توطئه و نفوذ دشمن قرار دارد تا این حرکت عظیم را از درون دچار مشکل کنند.»

اگرچه اوج حضور بسیج در دفاع مقدس تجلی یافت و نیروهای مردمی همراه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران توانستند سرنوشت یکی از مهم ترین جنگ های تاریخ معاصر را به رغم خواست، اراده، کمک و مداخله همه قدرت های جهانی و منطقه ای از رژیم صدام، به نفع مردم ایران رقم بزنند، اما پس از آن نیز کمتر عرصه ای را می توان یافت که بسیج قابلیت و توانمندی خود را اثبات نکرده و گرد و غبار تردید و ناتوانی را از چهره نظام اسلامی نزدوده و شکست ناپذیری انقلاب در مقابله با همه تهدیدات و چالش ها را اثبات نکرده باشد.

این ظرفیت و توانمندی را در تمامی عرصه های سخت و نرم را که نظام اسلامی در طول حیات خود با آن مواجه بوده است می توان دید، به عبارتی همان گونه که حضور میدانی و لبیک مردم به ندای امام (ره) پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ را در پی داشت و تلاش ها و مجاهدت های آنها در قالب نیرو های مردمی در دفاع مقدس سرنوشت جنگ تحمیلی را به نفع ایران اسلامی رقم زد، در عرصه سازندگی نیز بسیج نقش اول را ایفا کرد و پس از آن نیز در عرصه های علمی و صنعتی کمتر میدانی را می توان یافت که تفکر و روحیه جهادی نقش اصلی را در به ثمر رساندن اهداف و رسیدن به نقاط قله و اوج در آن عرصه ها نداشته باشد.

اما در عرصه مقابله با جنگ نرم نیز این حضور بسیج بود که با تلاش میدانی، نقشه های دشمن را مرحله به مرحله شکست رسانید و به رغم توفیق دشمنان در ایجاد تغییر در بسیاری از کشورها بر اساس الگوهای انقلابات رنگین و مخملین، بسیج با حضور میدانی و هوشیاری خود سبب شد که سناریوهای پیچیده دشمنان در بهره گیری از مؤلفه های عملیات روانی و جنگ نرم برای شکست نظام اسلامی به شکست انجامیده و عملاً قدرت و توان بازدارندگی کشور را در این عرصه نیز همچون جنگ سخت به اثبات برساند.

این واقعیت سبب گردیده است که دشمنان نظام اسلامی در سال های اخیر با تمرکز بر حوزه جنگ نرم بسیج را آماج حملات خود قرار دهند. به همین دلیل فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)، در بیانات خود در جمع بسیجیان در ۶ آذر سال ۱۳۹۸ با تأکید بر اهمیت آمادگی بسیجیان برای مقابله با جنگ نرم دشمن، همچون جنگ سخت، یادآور می شوند: «بسیج به همان دلیل که برای مردم و کشور بسیار مهم است، به شدت در معرض توطئه و نفوذ دشمن قرار دارد تا این حرکت عظیم را از درون دچار مشکل کنند»، به همین دلیل است که در عرصه جنگ نرم، دشمنان نظام اسلامی با بهره گیری از شبکه های مختلف رسانه ای و فضای مجازی تلاش دارند با مسئله دارکردن نیرو های بسیجی و به تبع آن خنثی سازی ظرفیت های بسیج، ابتکار عمل را از بسیج گرفته و در میدان های معارضه بسیج و بسیجیان را منفعل کنند.

بسیج و ضرورت مقابله با جنگ نرم

برخی از این عرصه ها عبارت اند از: تضعیف فرهنگ دینی، انقلابی در میان نیروهای بسیج، تضعیف روحیه ایثارگری و از خود گذشتگی به عنوان یکی از شاخصه های اصلی بسیج، ناکارآمد نمایی نظام اسلامی و سلب انگیزه دفاع و مجاهدت برای نظام. بی تفاوت سازی آنها نسبت به سرنوشت جامعه با بزرگ نمایی آسیب ها و چالش های داخلی، تضعیف روحیه ولایت مداری و تبعیت پذیری در میان بسیجیان، مدیریت ادراک فرماندهان و نیرو های مؤثر بسیج و ایجاد تردید و دودلی در آنها در مواجهه با شرایط حساس، تغییر باورها، ارزش ها، روحیات و رفتارهای نسبت به مبانی ارزشی نظام و ضرورت مقابله با چالش ها، کاهش اعتماد به مسئولان نظام ؛ القای رودررویی بسیج با مردم به دلیل مقابله بسیجیان با توطئه ها و فتنه های دشمنان، پشیمان سازی از فداکاری های گذشته حتی حضور در میدان های دفاع مقدس و حمایت از مقاومت در منطقه. معنویت زدایی و ترویج افکار انحرافی و ایجاد یأس و نامیدی نسبت به آینده.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا