کارگری

بیانیه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور: وضعیت افزایش سایر سطوح حقوق بازنشستگان سریع روشن شود

بیانیه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور: وضعیت افزایش سایر سطوح حقوق بازنشستگان سریع روشن شود

اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور در بیانیه‌ای خواستار روشن شدن وضعیت افزایش سایر سطوح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شد.

به گزارش کا 118، در این بیانیه آمده است:

یک روز پس از برنامه زنده اینستاگرامی اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تحت عنوان «صدای بازنشسته» و تعیین مهلت چند روزه برای آقای زاهدی وفا سرپرست فعلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی اتحادیه پشکسوتان جامعه کارگری پیرامون تعیین وضعیت افزایش سایر سطوح حقوق بازنشستگات تأمین اجتماعی و ابلاغ آن توسط وزاری حاضر در هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی، آقای زاهدی وفا در حاشیه جلسه روز چهارشنبه مورخ ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱، طی مصاحبه‌ای با شبکه خبر اعلام داشتند که در هفته جاری در مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار می‌شود، پیرامون وضعیت حقوق سایر سطوح بازنشستگان تأمین اجتماعی با اصحاب رسانه گفتگو خواهند کرد. صرف نظر از اینکه آقای وزیر در این گفتگو چه خواهد گفت و انتظار ما نیز از این گفتگو در واقع برآورده شدن خواسته‌های خود که همان اجرای دقیق مصوبه‌ی هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر ۳۸ درصد به علاوه پانصد و پانزده هزار و صد و شصت و شش تومان است؛ بنابراین بازنشستگان عزیز و گرانقدر بی‌صبرانه منتظر مصاحبه سرپرست محترم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند تا ببینند در این مصاحبه به حداقل انتظارات آنان که همان اجرایی دقیق مصوبه شورایعالی کار است، توجهی خواهد شد یا خیر. 

اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و بازنشستگان غیرحداقل بگیر فرصت لازم را برای حل مشکل مذکور داده‌اند و اکنون نیز این اطلاعیه با این هدف صادر شده است تا هم کسانی که به دنبال ایجاد آرامش در کشور هستند و هم کسانی که دل در گرو خدمت به جامعه‌ی بازنشستگان بستند و هم آنانی که دغدغه‌ی استمرار مطالبات بازنشستگان از طریق اجتماعات را دارند، تلاش حداکثری خود را برای حل این موضوع و برطرف کردن این دغدغه به کار ببندند و از طریق رایزنی، دولت را مجاب کنند که مرّ قانون را اجرا نمایند. 

آگاه باشید که زمان در حال گذر است؛ هدف از صدور این اطلاعیه این است که توجه نمایندگان محترم مجلس و ریاست محترم قوه مقننه را به بی‌تفاوتی مجریان قانون در مقابل مصوبات و دستورالعمل مقام عالی ریاست مجلس که در قالب نامه‌ای به آن‌ها ابلاغ شد، به نوعی جلب گردد. در عصر حاضر و در زمانی که کشور بزرگ ایران اسلامی یکی از پرچمداران تحقق عدالت انسانی در منطقه خاورمیانه است، صحیح نیست حقوق اولیه بازنشستگان و طلایه داران این کشور توسط دولتمردان نادیده گرفته شود. بیست و پنج روز از دستور ریاست محترم مجلس مبنی بر حل مشکل و تحقق طالبات جامعه کارگری بازنشسته غیرحداقل بگیر گذشته است و هنوز دولت اراده‌ای مبنی بر شفاف‌سازی و اعلام و اجرای این قانون از خود نشان نداده است و همچنان به دنبال انحراف وعدم انجام تعهدات قانونی خود می‌باشد. 

بر همگان روشن است که دولت به دنبال زمان خریدن می‌باشد و از طرفی مرتباً افزایش حقوق بازنشستگان غیرحداقل بگیر را منوط به پایدار بودن صندوق‌ها اعلام می‌کنند. آدرسی که قطع به یقین اشتباه است و خواهد بود. وصل کردن مطالبات بازنشستگان اعم از ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ و افزایش سایر سطوح حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ به پایداری صندوق‌ها آدرس اشتباهی است که دولت از لسان وزیرکار بیان می‌کند و مضرات این آدرس غلط قطعاً گریبان گیر کسانی خواهد شد که به آن دامن می‌زنند.

ما بارها گفتیم که اتفاقاً پایداری صندوق‌ها با افزایش حقوق بازنشستگان ایجاد خواهد شد. چراکه انگیزه‌ی بیمه‌پردازی را در بخش شاغلین ارتقاء و افزایش و جلوی فرار بیمه‌ای را خواهد گرفت و واقعیت‌های بیمه‌پردازی را در اذهان بیمه پردازان شاغل امروز به منصه‌ی ظهور خواهد رساند. اگر آن‌ها آدرس غلط می‌دهند، ولی ما به آن‌ها آدرس درست می‌دهیم؛ چرا که بی‌احترامی به بازنشستگان در شأن اتحادیه پیشکسوتان نیست. دولتمردان آگاه باشید که پایداری صندوق‌ها با افزایش حقوق بازنشستگان و پرداخت مطالبات آنان از بین نخواهد رفت، بلکه‌ عدم اجرای تعهدات قانونی از سوی دولت سبب ناپداری صندوق‌ها خواهد شد. همان گونه که در حال حاضر قانون را اجرا نمی‌کنند و با گذشت پنج ماه از سال ۱۴۰۱ هنوز در حال دادن وعده و وعید هستند. دقیقاً همین رویه را هم در رابطه با مطالبات سازمان تأمین اجتماعی طی ده‌ها سال متداول انجام داده‌اند که امروز شاهد آن هستیم دولت، لقب ابر بدهکارترین و نامطمئن‌ترین شریک سازمان تامین اجتماعی به یدک می‌کشد. آدرس غلط ندهیم، آنچه که امروز ناپایداری را برای سازمان به وجود آورده است، تصویب قوانین حمایتی به جای قوانین بیمه‌ای، فراهم آوردن بستر فرار بیمه‌پردازی و بیمه‌ای وعدم ارایه لیست واقعی توسط کارفرمایانی هست که عملکرد آن‌ها نشات گرفته از سوءبرداشت نسبت به تحرکات دولت در حوزه‌ی بیمه‌ای است. لذا این که آدرس اشتباه می‌دهند و بعد موضوع افزایش پایداری سازمان تامین اجتماعی را به افزایش حقوق بازنشستگان و اجرا ماده‌ی ۹۶ گره می‌زنند، آدرس غلط و حرف نابجایی است که از ناحیه‌ی مطرح کنندگان آن که بیشتر دولتمردان هستند، صورت می‌گیرد. 

لذا ما اعلام می‌کنیم که زمان در حال گذر است و تاکنون موضع شفافی از سوی آقای زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشاهده ننموده‌ایم و نشنیده ایم. آنچه که شنیدیم زمان خریدن دولت است. ما امروز اعلام می‌کنیم که جامعه کارگری بازنشسته طبق وعده‌ای که آقای زاهدی وفا در مصاحبه خبری خود داده اند، در روزهای آینده هم صبر خواهند کرد. در صورت‌عدم پاسخگویی صریح، شفاف و روشن و یک برنامه زمان‌بندی شده برای حل مشکل بر اساس قول صریح و روشنی که آقای دکتر زاهدی وفا دادند، قطعاً دیگر انتظار سکوت جامعه‌ی بازنشستگان را نداشته باشند. به همین دلیل سریع و روشن اعلام می‌کنیم آنانی که به دنبال این هستند تا ما و بازنشستگان را وادار به سکوت کنند، بروند و سکوت دولت را بشکنند و دولت را وادار به گفتن واقعیت و اجرای تعهدات کنند. این اولین اطلاعیه و هشدار اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری است. اگر در زمان تعیین شده از سوی آقا دکتر زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ما شاهد محقق شدن خواسته خود باشیم قطعاً اطلاعیه‌ای خواهیم داد و در آن تقدیر و تشکر خواهیم کرد. در غیر این صورت به هر شکل ممکنی در راستای تحقق مطالبات خود، خواهیم بود. 

والسلام

حسن صادقی

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا