فرهنگ و هنر

تئاتر باید وارد سبد اقتصادی خانواده‌ها شود

محمد دشت گلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار کا 118افزود: در بی اعتنایی جامعه به هنر نمایشی همچون تئاتر عوامل مختلفی دخالت دارند که یکی از این موارد انتخاب سوژه است.

وی تئاتر کنونی را هنری برای هنر دانست و با انتقاد از این شیوه بیان کرد: باید توجه داشت که تئاتر کار و حرفه نیست و بطور معمول در کشورهای توسعه یافته در حوزه هنر با یارانه و اعتبارات شهرداری ها برای شادابی و نشاط جامعه اجرا می شود اما در کشور ما این مسئله به طور کل وجود ندارد و تمامی بار تئاتر بر روی دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا خود تولید کننده قرار می گیرد.

به گفته داور جشنواره تئاتر مازندران، تئاتر و بازیگری شغل نیست بلکه هنری است و این هنر در صورتی که به درآمدزایی کشیده و حمایت نشود، به هنری دلی تبدیل می شود که خیلی با مخاطب و نیاز جامعه ارتباط پیدا نمی کند و به محصول هنری برای خود هنر تبدیل می شود.

دشت گلی بر استمرار و تبدیل شدن تئاتر به کالایی برای مخاطب و قرارگیری در سبد اقتصادی جامعه تاکید کرد و ادامه داد: رسیدن به این هدف نیازمند آسیب شناسی، نیاز سنجی و خواست مخاطب از هنر نمایشی است.

امید آفرینی نیاز هویتی تئاتر

داور جشنواره تئاتر مازندران یکی از ضعف های تئاتر کنونی کشور را فقدان امید افرینی و توجه به نشاط اجتماعی دانست و با انتقاد از این موضوع گفت: موضوعاتی که ما انتخاب می کنیم باید امید و نشاط به جامعه بدهد در حالی که متاسفانه بعضی وقت ها هنر برای هنر می شود در حالی که هنر باید برای مردم باشد.

دشت گلی تاکید کرد: نمایشنامه ها باید ذاعقه ها و سلیقه های گوناگون مخاطب را در بر گیرد و میزبان فکر و اندیشه باشد و در عین حال امید و نشاط را برای مخاطب و جامعه ایجاد کند.

به گفته او، متاسفانه در آثار تئاتری ما همچنان شاهد کمرنگ شدن این پارادایم و گفتمان امید بخش هستیم. البته خوشبختانه در جشنواره تئاتر مازندران کارهای متفاوتی دیدیم که رگه هایی از کمدی و نشاط و شادابی را در خود داشت، اما این مسئله باید به الگو تبدیل شود.

حلقه مفقوده جای خالی تئاتر در سبد اقتصادی

داور سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر مازندران حلقه مفقوده فقدان حضور تئاتر در سبد اقتصادی جامعه را ناشی از برنامه ریزی درازمدت در حوزه فرهنگ و هنر دانست و ادامه داد: این حلقه باید توسط سیاست گذاران و مدیران اجرایی و وزارت فرهنگ و ارشاد ترمیم شود که طی این سالها به دلایل مختلف مورد غفلت قرار گرفت و محدودیت های مالی یکی از این عوامل است.

وی اظهارکرد: با وجود اینکه ما برای حوزه فرهنگ و هنر سند افق ۱۴۰۴ را به عنوان یک تکلیف در اختیار داشتیم که از سال ۱۳۸۴ آغاز شد اما طی این سالها هیچ اقدام مهمی در این زمینه صورت نگرفت و اکنون تنها سه سال آن باقی مانده است که نمیتوان انتظار معجزه داشت.

به گفته دشت گلی، البته در بخش های علمی و دانش بنیان برنامه ریزی و اتفاقات بزرگ و تحولاتی عمیق در کشور رخ داده است اما متاسفانه هم راستا با این مسئله در حوزه فرهنگ و هنر شاهد غفلت بودیم.

سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران از ۲۶ آبان در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی شهرستان ساری آغاز شده و امروز بکار خود پایان می دهد.

در این دوره از جشنواره استانی مازندران ۲۰ اثر معرفی شد که از این تعداد هشت نمایش به عنوان برگزیده برای نمایش در جشنواره انتخاب شد. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا