فرهنگ و هنر

تاریخ شیدایی نی در جنوب کرمان

به گزارش خبرنگار کا 118هوای مطلوب در زمستان اقوام مختلف ایران زمین را طی سال ها و قرن ها به سمت جنوب کرمان کشانده و جیرفت به عنوان منطقه ای حاصل‌خیزتر مورد توجه بیشتری بوده است.

اقوام کرد، لر، ترک، بلوچ و عرب از قدیم هرکدام موسیقی خاص خود را داشته اند که نی به عنوان قدیمی ترین ابزار موسیقی همراه همه این اقوام بوده است و هرکدام با کمی تفاوت در ساخت این ابزار موسیقی و اجرای نوایی متفاوت از آن بی بهره نبوده اند.

لذا برای شناخت بیشتر این ابزار موسیقی و اهمیت آن در جنوب کرمان همایش نی نوازی در جیرفت در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان برگزار شد.

تنوع موسیقی کرانه هلیل

دبیر تخصصی این همایش به کا 118گفت: حضور اقوام مختلف در جنوب کرمان موجب تلفیق فرهنگی شده که در این بین موسیقی خاصی با عنوان کرانه هلیل را نیز متبلور کرده است.

مجید امیری افزود: موسیقی کرانه هلیل در سازهای مختلف تنوع دارد و نی ساز غالب اقوام آن بوده و ماندگار شده است.

وی درباره این همایش اظهار داشت: هدف این بوده که موسیقی این منطقه را حفظ کنیم و در همین زمینه جشنواره ای منطقه ای برگزار می شود.

امیری با بیان اینکه از نی به عنوان سازی متنوع‌ و کهن ترین ساز استفاده کردیم ادامه داد: برای فصل بعد سازهای دیگری از جمله کوبه ای و سُرنا بهره می گیریم و همچنین آواز و گروه نوازی را در آنها می گنجانیم.

وی یادآور شد: ۲۰ گروه عمدتا ۲ نفره برای اجرا در همایش نی نوازی متقاضی بودند که ۶ گروه به دلیل کسب نکردن استانداردهای اولیه حذف و ۱۴ گروه برای اجرا انتخاب شدند.

جشنواره از هلیل تا جاز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هم در این همایش گفت: حتما باید پژوهش هایی در حوزه موسیقی در جنوب کرمان صورت گیرد و فرهنگ موسیقیایی این خطه را در سطح کشور بگسترانیم.

بهرام مسلمی مهنی افزود: بزودی جشنواره از هلیل تا جاز را با حضور سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در شهر منوجان برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: موسیقی این منطقه گویای فرهنگ غنی آن است و در این عرصه استعدادهای زیادی را به مردم جنوب و کشور معرفی خواهیم کرد.

مسلمی مهنی با بیان اینکه موسیقی جنوب استان کرمان ترویج فرهنگ کار، تلاش و فرهنگ عاشورایی و دینی است ادامه داد: برای برگزاری یک جشنواره موسیقی در سطح کشوری در جنوب کرمان تلاش می‌کنیم.

وی موسیقی جنوب کرمان را دارای جان و روح دانست و اضافه کرد: صدای موسیقی نی این خطه روح بخش است و این هنر باید به نسل آینده ما منتقل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با تاکید بر ضرورت احیا و حفظ فرهنگ مان است افزود: هنرمندان، فرهنگ جنوب را به نقاط دیگر صادر می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت های دیگر فرهنگی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، گفت: در حوزه تئاتر نیز ظرفیت های خوبی را به کار گرفتیم و در اسفند ماه بزرگ ترین جشنواره کشوری تئاتر برگزار می‌شود.

بیشترین نوازنده نی در جیرفت

یکی از فعالان قدیمی حوزه موسیقی در جیرفت هم درباره نی نوازی در جنوب کرمان به کا 118گفت: جیرفت به نسبت شهرهای دیگر جنوب کرمان بیشترین نوازنده نی را دارد.

محمد افشارمنش افزود: قبل از انقلاب اسلامی مرحوم شهدادی شاگرد حسین سالاری که قدیمی ترین و حرفه ای ترین نی نواز کرمان بود فرد اثرگذاری در این عرصه به شمار می رفت.

وی با بیان اینکه اکنون سه نفر از فعالان حوزه نی نوازی برای حفظ این هنر در جیرفت تلاش های زیادی کرده اند ادامه داد: مجید امیری و علی سعیدی در آموزشگاه موسیقی مشغول آموزش به هنرجویان هستند.

افشارمنش محمد سیدی را یکی دیگر از فعالان موثر در این عرصه معرفی کرد و افزود: شغل اصلی سعیدی پیرایشگری است اما در مغازه خود به صورت رایگان به هر کس که علاقه مند باشد نواختن نی را آموزش می دهد.

وی یادآور شد: کار با ساز نی سخت است و هنرجوهای کمتری به سمت آن می روند یا بعد از شروع در نیمه راه منصرف می شوند.

و این همایش درحالی به کار خود در جیرفت در ۲۳۸ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان پایان داد که زمزمه زبان موسیقی دانان و علاقه مندان به آن ابیات زیر بود:

با لب دمساز خود گر جفتمی ، همچو نی من گفتنی ها گفتمی

هر که او از هم زبانی شد جدا، بی زبان شد گرچه دارد صد نوا

به گزارش کا 118استان کرمان در زمینه موسیقی نواحی از ظرفیت های بی بدیل و تاریخی فراوانی برخوردار است به طوری که دبیرخانه دائمی جشنواره کشوری آن نیز در این استان دایر شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا