فرهنگ و هنر

تلاش دولت برای خارج کردن بزرگترین طرح گردشگری شمالشرق کشور از بن‌بست

خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت از نظر موقعیت مکانی در مسیر زائران باب الرضا(ع) واقع است و همه ساله دلدادگان عاشق زیادی از این استان قدم در سرزمین ثامن الحجج(ع) می گذارند.

این خطه از شمالشرق کشور دارای بیش از ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲ منطقه نمونه ملی و ۲۲ منطقه نمونه گردشگری است که تمامی شرایط گواه این است که هر نوع سرمایه گذاری در بخش های گردشگری مذهبی دارای بهره وری اقتصادی مناسب است.

 در این راستا کلنگ اجرایی بزرگترین طرح گردشگری زیارتی، تجارتی و تفریحی در قالب توسعه امامزاده عباس ابن موسی بن جعفر(ع) در بجنورد مرکز خراسان شمالی با سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریالی اوقاف و امور خیریه کشور در ۲۴ خردادماه سال گذشته به زمین زده شد.

طرحی که از حمایت نماینده ولی فقیه در استان برخوردار بود و قرار شد تا امامزاده سید عباس (ع) در قلب بجنورد به قطب فرهنگی شمالشرق کشور تبدیل شود ولی در اواخر دولت سابق مسکوت ماند و مسوولان استان سعی دارند با هم افزایی بیشتر این طرح را اجرایی کنند.

سیمای طرح

عملیات اجرایی بزرگترین طرح گردشگری زیارتی، تجارتی و تفریحی در قالب توسعه امامزاده عباس ابن موسی بن جعفر (ع) در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی با سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریالی اوقاف و امور خیریه کشور در خردادماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و این طرح بر اساس نقشه اولیه باید در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار اجرا می‌شد که ۹ هزار متر مربع از این اراضی از املاک موقوفه امامزاده، ۱۳ هکتار مربوط به شهرداری و ۱۰ هکتار نیز املاک و اراضی خصوصی تامین شده است.

در این اراضی ۲۶ هزار متر مربع برای فضای مذهبی، ۴۶ هزار متر مربع فضای فرهنگی و آموزشی شامل حوزه علمیه و فضای فرهنگی گلزار صالحین، صحن چندمنظوره و نمایشگاه، ۱۰۷ هزار متر مربع فضای خدماتی شامل زائرسرا، پل توریستی، آلاچیق، ۵ هزار مترمربع پارکینگ، ۸۴ هزار متر مربع تجاری  شامل بازارچه، هایپرمارکت، رستوران و راسته هنرمندان ایجاد می شود.

همچنین در این طرح ۲ هزار متر مربع برای واحدهای بهداشتی و درمانی، سه هزار و ۷۰۰ متر برای ساماندهی قبور شهدا، ۱۰ هزار متر مربع مجموعه تخصصی و ورزشی بانوان پیش بینی شده است.

 هدف از اجرای این طرح علاوه بر حفظ حرمت امامزاده سید عباس(ع)، فضایی برای تامین نیاز گردشگری استان طراحی شده است به طوری که تمام کاربری های مورد نیاز مسافران و زائران در این طرح لحاظ شد.

اوقاف به‌عنوان متولی اجرای این طرح عظیم باید با سایر دستگاه‌های شهرداری بجنورد، بنیاد شهید، میراث فرهنگی و راه و شهرسازی همکاری کند.

آزادسازی اراضی؛ گره اجرای طرح

“غلامرضا عادل” معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در آیین کلنگ زنی ‌مجموعه مذهبی، فرهنگی و تاریخی امامزاده سید عباس بجنورد بر این نکته تاکید داشت که این امامزاده را به قطب فرهنگی استان تبدیل می کند.

“محمد علی شجاعی” استاندار سابق خراسان شمالی نیز در این آیین با بیان اینکه بهره برداری از طرح توسعه امامزاده سید عباس بیش از پنج سال به طول نمی‌انجامد، قول داد که موانع این طرح با واگذاری به بخش خصوصی سرعت گیرد.

در حالی که شجاعی وعده رفع موانع موجود را داده بود اما هر چه به پایان دولت تدبیر و امید نزدیکتر می شد، گام های پیگیری استاندار نیز به کندی برداشته می شد و نه تنها موانع از بین نرفت بلکه نهادهای مرتبط با این طرح نیز به هم افزایی نرسیدند.

عضو شورای شهر بجنورد با اشاره به اینکه سه دستگاه میراث فرهنگی، شهردای و اداره کل اوقاف استان در این طرح سهیم هستند گفت: شهرداری بجنورد ۵۲ قطعه زمین را در این طرح باید آزادسازی کند وبرای اجرای این مهم نیاز به ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار است.

یوسف مغروری افزود: با جلساتی که در زمان استاندار سابق در سال گذشته برگزار شد در نتیجه ۵۲ قطعه ای که در ضلع غربی امامزاده سید عباس(ع) بجنورد واقع شده بود باید توسط شهرداری تملک شود که راه و شهرسازی در این زمینه با همکاری شهرداری زمین معوض به مالکان ارایه دهد.

عقد معوض؛ عقدی است که انتقال مال یا تعهد از ناحیه طرفین باشد به عبارت دیگر عقدی است که هر یک از طرفین در ازاء چیزی که می دهد چیز دیگری می گیرد

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی بجنورد گفت: بر اساس کارشناسی اولیه، ۹۰ میلیارد تومان برای رضایت مالکان ۵۲ قطعه زمین برآورد شد که اکنون این میزان با گذشت یکسال به ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است، با این حساب راه و شهرسازی زمین مورد نظر را برای این ۵۲ قطعه در شمال شهر بجنورد و نزدیکی مسکن مهر گلستان شهر در نظر گرفت که با مخالفت مالکان همراه بود.

وی هم افزایی و همکاری بین دستگاه های مرتبط با اجرای این طرح را ضروری دانست و عنوان کرد: اداره کل اوقاف باید در ابتدا میزانی از این اعتبار را در این محدوده هزینه کند و موافقت مالکان را جلب و در قبال آن در سایر بخش های غیرفرهنگی طرح توسعه سرمایه گذاری کند.

این عضو شورای شهر بجنورد در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری ۲ هزار ۵۰۰ میلیارد تومانی اوقاف در این طرح اظهار داشت: متاسفانه اوقاف این میزان از اعتبار را فقط برای حوزه های فرهنگی که در چند فاز تعریف شده است، هزینه می کند.

اجرای طرح؛ نیاز به هم‌افزایی بیشتر

رییس اداره بهره‌وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نیز در این خصوص اظهار داشت: براساس تفاهم نامه ای که با استاندار و رییس سازمان اوقاف کشور منعقد شده است؛ سازمان اوقاف به شرطی در این طرح سرمایه گذاری می کند که صدور پروانه، نظارت و تغییر کاربری به صورت رایگان توسط شهرداری صادر شود و متاسفانه این مهم انجام نشده است.

ارسلان فرزین فرد ادامه داد: این طرح باید به ۲ صورت توسعه گردشگری مذهبی و طرح جامع اقتصادی امامزاده تفکیک شود و اوقاف تنها بر طرح جامع سرمایه گذاری می کند و اکنون نیز این رویه دنبال می شود.

وی تصریح کرد: اداره کل اوقف استان پیگیری ها لازم را در این زمینه انجام داده است ولی دستگاه های مرتبط نیز باید هم افزایی بیشتری در اجرای طرح داشته باشند.

رییس اداره بهره‌وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در ادامه گفت: اداره کل اوقاف خراسان شمالی سهم خود را در یکهزار و ۷۰۰ متر مربع از طرح توسعه این امامزاده با تخصیص پنج میلیارد تومان آغاز کرد و تاکنون سه میلیارد آن هزینه شده است.

اصرار دولت در اجرای طرح

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری خراسان شمالی در این زمینه اظهار داشت: استاندار کنونی با حضور در سازمان اوقاف کشور تمامی تعهدات این طرح را پذیرفته و تفاهم نامه اجرای این طرح را نیز به امضاء رسانده است.

مصطفی وثوق ادامه داد: ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات محل سفر رییس جمهور به خراسان شمالی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است و با تخصیص این اعتبار بسیاری از مشکلات آغاز اجرای طرح برطرف می شود.

وی عنوان کرد: تعهدات صدور پروانه رایگان، نظارت رایگان و تغییر کاربری و فراهم کردن زیرساخت برای سرمایه گذاری انجام می شود و این تعهدات در تفاهم نامه مورد تاکید استانداری قرار دارد.

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استاندار خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: طی هفته آتی جلسه مشترکی با اوقاف و نهاد های ذیربط برگزار خواهیم کرد و در این زمینه تصمیم گیری می شود و چالش های این موضوع بررسی می شود.

وی یادآور شد استاندار کنونی به جد پیگیر اجرای این طرح است و در این زمینه نیز جلسات متعددی با رییس سازمان اوقاف کشور برگزار کرده است.

به گزارش کا 118، تپه تاریخی معصوم‌زاده بجنورد با شماره ۷۰۸ در سال ۱۳۴۵ در  فهرست آثار ملی به ثبت رسید با این وجود تا سال ۸۴ در این مکان که مجاورت حرم امامزاده سید عباس و گورستان بجنورد قرار دارد ساخت و ساز انجام می شد.

در جنوب شهر بجنورد آرامگاه امامزاده سیدعباس معصوم زاده فرزند امام موسی کاظم(ع) است که در دوره حکومت عباسی از مدینه وارد خراسان شده و در اواخر سده دوم هجری وفات یافت.

هسته مرکزی آن بنای چهارگوشی است که در وسط هر ضلع آن یک ورودی قرار دارد و این بنا دارای ۲ ایوان نوساز و ۲ شبستان است و در دو سوی ایوان شرقی، ۲ برج مانند در گوشه‌های بنا ایجاد شده است.

این بنا بسیار متناسب و دارای زیبایی خاصی است. خودِ گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای و نقش زیبای «لا اله الاّ اللّه»، به رنگ لاجوردی پوشیده شده است و در نمای ایوان اصلی، کتیبه‌ای از کاشی معرق شامل آیه‌های قرآنی دیده می‌شود.

کهن ترین تاریخ موجود در بنا، ۱۲۲۳ هـ. ق مربوط به زمان مرمت آن است و در کنار بقعه ضریحی وجود دارد این امام‌زاده را برادر امام رضا (ع) می‌دانند و در محل، به نام «معصوم‌زاده» معروف است. این بنا، در سال ۱۳۴۵ هـ. ش به طور کامل بازسازی شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا