فرهنگ و هنر

تهران- هاوانا بر استفاده از ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه روابط فرهنگی تاکید کردند

به گزارش خبرنگار فرهنگی کا 118، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور روز دوشنبه – 2 آبان ماه – در دیدار با آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر کوبا در تهران با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط توسعه یافته با کوبا است، گفت: روابط ما با کوبا تاریخی و مستحکم است و همواره خواهان تقویت بیش از پیش این روابط هستیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: روابط سیاسی دو کشور گسترده و رو به رشد است و باید برای توسعه روابط فرهنگی از ظرفیت‌های بالقوه استفاده کنیم و رو به جلو قدم برداریم.

کوبا کشور دوست و برادر ایران

وی با اشاره به امضای موافقتنامه همکاری بین ایران و کوبا اظهار داشت: طبق این موافقتنامه همکاری، مایلیم گروه‌های مختلفی از نخبگان فرهنگی و رسانه‌ای کوبا به ایران سفر داشته باشند تا از نزدیک با دستاوردها و پیشرفت‌های کشورمان آشنا شوند.

تهران- هاوانا بر استفاده از ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه روابط فرهنگی و هنر تاکید کردند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیوند دوستی دو ملت ایران و کوبا اشاره کرد و گفت: ملت ایران، ملت کوبا را به عنوان کشور دوست و برادر می‌شناسند و همه ایرانیان به خصوص جوانان با نام فیدل کاسترو اندیشمند انقلابی آشنایی دارند.

تاکید بر توسعه روابط با ساخت فیلم مشترک و رفت و آمد هیأت‌های فرهنگی و دانشگاهی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنان خود، رفت و آمد هیأت‌های فرهنگی و دانشگاهی، ساخت فیلم مشترک، برگزاری دوره‌های دانش افزایی، توسعه آموزش زبان فارسی، تألیف کتاب، اعطای بورسیه به نخبگان، برگزاری نشست‌های مجازی بین اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها و گفت‌وگوهای دینی را از جمله همکاری‌های بین دو کشور دانست.

راه اندازی مرکز تحقیقاتی اسلامی ـ ایرانی در دانشگاه هاوانا

سفیر کوبا در تهران نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وضعیت روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کوبا را مثبت ارزیابی کرد و خواستار گسترش هرچه بیشتر همکاری‌ها در حوزه‌های گوناگون فرهنگی شد.

آلبرتو گونزالس کاسالس تأکید کرد: دشمن مشترک دو کشور ایران و کوبا درصدد سنگ اندازی در تحقق پیشرفت دو ملت است، از این رو توسعه ارتباطات فرهنگی تأثیر بسزایی در خواسته ناصواب آنان خواهد داشت.

تهران- هاوانا بر استفاده از ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه روابط فرهنگی و هنر تاکید کردند

این دیپلمات ارشد کوبایی در عین حال، گفت: خوزه مارتی قهرمان کشور ماست. او فقط به عنوان یک میهن‌پرست مطرح نبود بلکه یکی از شخصیت‌های مهم کوبا بود که در عرصه‌های ادبی و فرهنگی نیز فعالیت می‌کرد و از طرفی با حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر نامدار ایرانی بیشترین ارتباط را برقرار می‌کنیم. از این رو درصدد آن هستیم تا مرکز تحقیقاتی اسلامی ـ ایرانی در دانشگاه هاوانا راه اندازی کنیم تا همکاری‌های بیشتر در زمینه معرفی شاعران و نویسندگان دو کشور توسعه یابد.

تاکید بر همکاری رسانه ای برای تعمیق روابط

سفیر کوبا در تهران اظهار داشت: همکاری‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری به ویژه تعامل نخبگان، نویسندگان و فیلم سازان دو کشور می‌تواند به تعمیق روابط کمک کند. امیدواریم به زودی شاهد برگزاری روز یا هفته روابط فرهنگی دو جانبه باشیم تا علاوه بر روایت تاریخ و فرهنگ دو کشور، در ارتباط با شخصیت‌های بزرگی چون فیدل کاسترو، آیت‌الله خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای صحبت کنیم.

مصمم به تعاملات فرهنگی با ایران هستیم

وی با اشاره به کیفیت سینمای ایران در جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران در بخش فیلم و سینما به ویژه موضوعات فرهنگی و اجتماعی در سطح بین‌الملل بسیار شناخته شده است و به همین دلیل به دنبال تعامل با ایران هستیم تا در این زمینه روابط عمیق دو جانبه ایجاد کنیم.

این دیپلمات ارشد کوبایی به فعالیت انجمن اسلامی در کوبا اشاره کرد و گفت: ما آمادگی داریم زمینه‌های لازم را برای معرفی تصویر واقعی ایران در کوبا فراهم کنیم و برای توسعه گفت‌وگوهای دینی بین دو کشور علاقه‌مندیم.

دعوت از رئیس سازمان فرهنگ برای سفر به کوبا

کاسالس به جایگاه هنر خطاطی ایرانی در میان دوستداران فرهنگ و هنر کشور کوبا پرداخت و خواستار برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری در این زمینه شد.

تهران- هاوانا بر استفاده از ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه روابط فرهنگی و هنر تاکید کردند

وی از رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای سفر به کشور کوبا به منظور دیدار با مقامات فرهنگی این کشور و سخنرانی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه هاوانا دعوت کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا