فرهنگ و هنر

تور رسانه‌ای اوآنا در موزه فرش ایران/ طرح و نقش‌هایی که اعجاب‌انگیز شد

به گزارش خبرنگار میراث‌فرهنگی کا 118، مدیران اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) که برای حضور در هجدهمین اجلاسیه این اتحادیه به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (کا 118) به تهران سفر کرده‌اند، صبح روز چهارشنبه – چهارم آبان ماه – در قالب تور آشناسازی از موزه  فرش ایران بازدید کردند.

در این تور که حدود ۲ ساعت طول کشید، اعضای اوآنا با فرش‌های نفیس ایرانی، تاریخچه و قدمت فرش‌های دست‌باف، تنوع طرح‌ و نقش‌ فرش‌ها با تقسیم‌بندی مناطق ایران، نحوه و مواد بافت (از ابریشم، پشم و کرک)، قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین دستبافته‌های ایرانی آشنا شدند.

تور رسانه‌ای اوآنا در موزه فرش ایران

در تالار اصلی (هم‌کف) موزه فرش ایران ۱۵۶ فرش نفیس ایرانی با طرح و نقش‌هایی از تبریز، اصفهان، کاشان، خراسان، کرمان، کردستان و غرب کشور و مناطق عشایری که از قرن نهم هجری قمری تا دوران معاصر بافته شده‌اند، در معرض نمایش است که مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی قرار گرفت و در مواردی درباره این آثار برجسته سوال می کردند و عموما تقاضا می‌کردند با این آثار فاخر، عکس بگیرند.

بازدیدکنندگان در بدو ورود با نمونه قالی پازیریک آشنا شدند، اصل این قالی حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. حدود ۷۲ سال پیش در منطقه پازیریک نزدیک سیبری یافت شد و اکنون در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ روسیه نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید

قدیمی‌ترین فرش ایرانی کجاست؟

 قالیچه‌ میرزا کوچک‌خان جنگلی، قالیچه‌های دوره بایسنقری و  فرش ترنج‌دار از نفیس‌ترین فرش‌های این موزه بود که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.  

تور رسانه‌ای اوآنا در موزه فرش ایران

شکوه هنر ایرانی در منظر اصحاب رسانه‌های قاره کهن و اقیانوسیه

فلسفه و طرح و نقش هر فرش، نمادها، تمثیل‌ها و داستان‌هایی که در لابه‌لای تار و پود هر کدام از قالی‌ها و قالیچه‌ها نهفته بود وقتی از زبان کارشناس و مترجم روایت میشد، شگفتی و اعجاب بازدیدکنندگان را بر می‌انگیخت، نقش‌های رنگارنگ از پرندگان و حیوانات و درختان، داستان‌های اساطیری از شاهنامه و تاریخ کهن ایران، نمادهای رویایی از بهشت، تصویری از شعرای ایرانی، یا فرشی با حاشیه‌ای از نمادها و مناطق مختلف جهان از آسیا تا آمریکا، شکوه هنر ایرانی را در منظر اصحاب رسانه‌های قاره کهن و اقیانوسیه عیان کرد.

در پایان این تور رسانه‌ای هدایایی به رسم یادبود از طرف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدیران و خبرنگاران خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) اهدا شد.

تور رسانه‌ای اوآنا در موزه فرش ایران

به گزارش کا 118، هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) از روز دوشنبه (۲ آبان) با حضور حدود ۵۰ مدیر از ۳۵ کشور عضو، طی مراسمی با سخنان محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (کا 118) و هیون جون کیم مدیر اجرایی خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی طی مراسمی آغاز به کار کرد و روز سه‌شنبه – سوم آبان ماه-  با صدور اعلامیه تهران به کار خود پایان داد.

اوآنا(OANA) نام اختصاصی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه The Organization of Asia-Pacific News Agencies است که در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ میلادی (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد.

در آیین اختتامیه هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) با رای اعضای این مجمع ریاست سه ساله سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (کا 118) بر این سازمان (اوآنا) به صورت رسمی آغاز شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا