فرهنگ و هنر

توقیف فیلم منتخب اسکار، در پاکستان/ اکران «جویلند» ممنوع شد

به گزارش خبرنگار سینمایی کا 118، «جویلند» که توسط خوسات فیلمز – Khoosat Films حمایت می شود، قرار بود در روز ۱۸ نوامبر/ جمعه پیش رو در سراسر پاکستان اکران شود.

وزارت اطلاعات و صدا و سیمای پاکستان، در اطلاعیه که روز ۱۱ نوامبر منتشر شد اعلام کرد تصمیم خود در خصوص اکران این فیلم را  اصلاح کرده است. جویلند پیشتر و در ۱۷ اوت چراغ سبز دولت برای نمایش را گرفته بود.

این فیلم پس از دریافت شکایت هایی مبنی بر داشتن محتوای بسیار نامناسب از سوی هیات سانسور، توقیف و اکران آن در پاکستان ممنوع اعلام شد.

داستان این فیلم که در لاهور می گذرد درباره کوچکترین پسر یک خانواده مردسالار از طبقه متوسط پاکستان است که به تئاتر علاقمند و در نهایت عاشق یک ستاره ترنس می شود. داستان عشق این پسر که حیدر نام دارد، خواسته ها و رازهای کل خانواده او  را فاش می کند.  

جویلند در سراسر جهان مورد تحسین قرار گرفت و برای نخستین بار با نمایش در جشنواره کن امسال از سوی تماشاگران و هیات داوران به شدت تشویق شد.

این فیلم که پس از کن در جشنواره فیلم تورنتو و نیز جشنواره موسسه فیلم آمریکا به روی پرده رفت هم اینک در پاکستان توقیف شده است.

در این فیلم که سعیم صدیق – Saim Sadiq کارگردانی آن را بر عهده داشت، آلینا خان، علی جونجو، سانیا سعید و ثروت گیلانی(Alina Khan, Ali Junejo, Sania Saeed ,Sarwat Gillani) ایفای نقش می کنند.

اسفند پارسال هم هیات مرکزی سانسور فیلم پاکستان یک هفته قبل از اکران فیلم آنجا می‌بینمت (I’ll Meet You There) آن را توقیف کرد.

نمایی از فیلم «آنجا می بینمت»
نمایی از فیلم «آنجا می بینمت» به کارگردانی ایرام پروین بیلال، کارگردان پاکستانی-آمریکایی

از نظر مقامات مربوطه این فیلم به کارگردانی ایرام پروین بیلال، کارگردان پاکستانی-آمریکایی، به دلیل آنکه فرهنگ پاکستانی را به درستی بازتاب نداده، تصویری منفی از مسلمانان به نمایش می‌گذارد و برخلاف ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی پاکستان است، برای نمایش عمومی مناسب نیست و نباید مجوز پخش بگیرد.

فیلم آنجا می‌بینمت با نمایش سه نسل از یک خانواده مسلمان آمریکایی، داستان ماجید یکی از افسران پلیس شیکاگو و دختر جوانش را دنبال می‌کند که به یک باره خود را در حال میزبانی از پدر ماجد که مدتها قبل با او قطع ارتباط کرده بود می‌یابند.   

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا