فرهنگ و هنر

«توکیو دیروز/امروز» در تهران گشایش یافت/ انعکاس تصویری روشن از آینده توکیو

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی کا 118، نمایشگاه عکس «توکیو دیروز/امروز» روز یکشنبه (۲۲ آبان برابر با ۱۳ نوامبر) با حضور موراکامی کِنجو وزیر مختار سفارت ژاپن در ایران، محمود مروتی، سیف‌الله صمدیان از هنرمندان، عکاسان و فیلمبرداران پیشکسوت توسط بنیاد ژاپن در سالن چندمنظوره این سفارت در تهران گشایش یافت.

وزیر مختار سفارت ژاپن در ایران در این آیین اظهارداشت: نمایشگاه عکس «توکیو دیروز/امروز» به معرفی عکس‌های زمان قدیم توکیو معطوف به دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ میلادی و توکیو معطوف به سال‌های بعد از ۲۰۱۰ میلادی می‌پردازد که توسط عکاسان خبره گرفته شده است.

کِنجو گفت: توکیو پس از دوران معاصر تا به امروز به مهد فرهنگی ژاپن تبدیل شده است. امیدوارم با دیدن زوایای متفاوت از توکیو در دو دوره‌ مختلف و مشاهده ظاهر چندوجهی توکیو درک عمیق‌تری از فرهنگ ژاپن به دست آورید.

وی افزود: قبل از جنگ جهانی دوم، در دهه‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ میلادی زمان شکل‌گیری چارچوب توکیوی امروزی بود و عکاسان سعی داشتند با بهره‌گیری از قدرت بیان توسعه یافته در عکاسی برای ایجاد تصویری از فضای شهری پرجنب و جوش استفاده کنند که در آن سنت و مدرنیته با یکدیگر در تضاد هستند.

«توکیو دیروز/امروز» در تهران گشایش یافت/ انعکاس تصویری روشن از آینده توکیو

وزیر مختار سفارت ژاپن در ایران بیان کرد: از سوی دیگر توکیو از دهه ۲۰۱۰ میلادی به بعد از برگزاری مسابقات المپیک و پارالمپیک توکیو به عنوان فرصتی برای پذیرش وضعیت نوسانات اجتماعی حاصل از زلزله بزرگ شهر ژاپن استفاده کرده و دستخوش تحول اساسی شده است.

کِنجو اظهارداشت: همچنین در حالی که قدرت بیان در عکاسی به دلیل پیچیده شدن، دگرگون شده است، عکاسان در تلاش هستند تا دیدگاه‌های خود را قوی‌تر نشان بدهند.

وی گفت: با گردآوری عکس‌های دو دوره گذشته و حال توکیو تصویری روشنی از آینده آن نمایان است، امیدوارم ایرانیان در این نمایشگاه با دیدن آثار عکاسان ژاپنی و تصاویر ملموس به درک عمیق‌تری از ظاهر چندوجهی شهر بزرگ توکیو دست پیدا کنند و به توکیو و ژاپن بیشتر علاقه‌مند شوند.

محمود مروتی از عکاسان و فیلمبرداران پیشکسوت نیز درباره تاریخ عکاسی در ژاپن، تحولات آن، شکل‌گیری استودیوهای عکاسی، مجلات تصویری، برپایی نمایشگاه‌های و گالری‌هایی با موضوع عکاسی سخن گفت.

«توکیو دیروز/امروز» در تهران گشایش یافت/ انعکاس تصویری روشن از آینده توکیو

نمایشگاه «توکیو دیروز/امروز» زیر نظر کوتارو ایزاوا (Kotaro Iizawa) کارشناس عکاسی با برنامه‌ریزی و هماهنگی بنیاد مستقل ژاپن برپا شده و شامل آثار ۱۱ متخصص (۹ عکاس و ۲ مجموعه عکس) است. عکس‌های قدیم توکیو مربوط به دهه ۱۹۳۰ تا ۴۰ میلادی و عکس‌های جدید توکیو مربوط به سال‌های بعد از ۲۰۱۰ میلادی که توسط عکاسان خبره گرفته شده است در این نمایشگاه معرفی شده است.

آثار ۱۹۳۰ تا ۴۰ میلادی از مجله «کوگا»، مجموعه عکس «نیپون»، Kineo Kuwabara و آثار بعد از ۲۰۱۰ میلادی آثاری از هنرمندان Nobuyoshi Araki, Daido Moriyama, Mika Ninagawa, Shintaro Sato, Shinya Arimoto, Natsumi Hayashi, Motoyuki Daifu, Kenta Kobayashi است.

«توکیو دیروز/امروز» در تهران گشایش یافت/ انعکاس تصویری روشن از آینده توکیو

نمایشگاه «توکیو دیروز/امروز» از ۲۳ آبان تا ۱۳ آذر از ساعت ۱۰ تا ۱۵ در سالن چندمنظوره سفارت ژاپن در تهران برپاست. نمایشگاه روزهای جمعه و شنبه تعطیل است.

بنیاد ژاپن یک بنیاد فرهنگی نیمه دولتی است که پروژه‌های تبادلات فرهنگی بین ژاپن و سایر کشورها را اجرا می‌کند. این بنیاد برنامه‌های متعدد فرهنگی از جمله تبادلات فرهنگی و هنری، آموزش زبان ژاپنی، پژوهش‌های مرتبط با ژاپن، کنفرانس‌های دانشگاهی و غیره را برگزار می‌کند.

«توکیو دیروز/امروز» در تهران گشایش یافت/ انعکاس تصویری روشن از آینده توکیو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا