فرهنگ و هنر

ثبت جهانی تاق‌بستان بر هر پروژه ای ارجحیت دارد

به گزارش کا 118؛ «رضا سامه» روز پنجشنبه در سفر به استان کرمانشاه در جلسه با شهردار کرمانشاه در خصوص پروژه تله کابین، اظهار کرد: افق ما برای تاق‌بستان ثبت جهانی آن است و در مورد یک موضوع حقوقی دنبال راه حل کارشناسی هستیم و از فرصت گفت و گو برای حل این مشکل استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت‌هایی بر عهده ما است که از ضوابط متقن و قوانین مشخص که نشات گرفته و ماهیت وزارت‌خانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر مبنای این قوانین شکل گرفته است، گفت: در موضوع تله کابین تاق‌بستان با عرصه‌ای مواجه هستیم که کاملا متفاوت است و افق ما برای این اثر تاریخی ثبت جهانی است.

سامه با بیان اینکه افزایش تعداد ثبت‌های جهانی علاوه بر ارتقای منزلت و جایگاه کشور، رونق گردشگری را نیز به دنبال دارد، تصریح کرد: تاق‌بستان برای ثبت جهانی دست به نقد است و با یک همت می‌تواند استانداردهای ثبت جهانی را کسب کند و باید ضمن حفاظت از اثر موانع را رفع و شرایط را آماده ثبت جهانی کنیم. الان در مجموعه تاق‌بستان گرفتاری‌هایی داریم که اگر رفع نشوند امکان ثبت وجود ندارد، در کنار اینها اگر یک پروژه جدید را شروع کنیم به این مشکلات اضافه می‌شود.  

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی کشور با طرح این پرسش که آیا ثبت جهانی اساساً اولویت استان و دولت هست یا نه؟ اظهار کرد: آیا ما منافع بلند مدت کشور و استان را باید فدای یک اتفاق کنیم. در سایت های تاریخی برای اجرای هرگونه تاسیسات قائل به بازگشت پذیری هستیم که بشود سریع به حالت قبل بازگشت و اصولا احداث تاسیسات سنگین و غیر قابل بازگشت در دستور کار نیست.  

سامه با تاکید بر اینکه احداث تله‌کابین در تاق‌بستان نیازمند بررسی دقیق است، گفت: اگر ما مجوز دادیم و یونسکو تله کابین را به عنوان مانع ثبت جهانی مطرح کرد، تکلیف چیست؟ ما باید دقت کنیم که دچار خطایی نشویم آیندگان ما را نبخشند و با بررسی کارشناسی کامل سطح مغایرت تله کابین با ثبت جهانی تاق‌بستان نظر نهایی خود را در آینده نزدیک برای احداث یا ممانعت از آن اعلام می‌کنیم.

به گزارش کا 118؛ تاق بستان در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ به شمارهٔ ثبت ۱۷۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات تشکیل پرونده برای ثبت جهانی نیز از چند سال قبل آغاز شده است.

محوطه تاریخی تاق بستان در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه ای در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است، در این محوطه آثاری از دوره ساسانی وجود دارد که شامل سنگ نگاره اردشیر دوم و ۲ ایوان سنگی به نام های ایوان کوچک و بزرگ است.

ایوان کوچک در سمت چپ سنگ نگاره اردشیر دوم و ایوان بزرگ در سمت راست ایوان کوچک قرار دارد. سیاحان، مورخان و جغرافی نویسان دوره اسلامی ضمن توصیف سنگ نگاره های تاق بستان، از این محوطه با نام های متفاوتی یاد کرده اند، به طوریکه ابن فقیه و ابن رسته این مکان را «شبدیز» و یاقوت آن را «قصرشیرین» نامیده است.

همچنین حمدالله مستوفی آنجا را تاق وسطام» عده ای دیگر آن را «تاق بهستون»، «تاق بیستون» و «تخت بستان» نامیده اند.

اهالی محل نیز محوطه را با نام تاق وسان و تاق بسان می شناسند زیرا «سان» در لفظ محلی به معنی سنگ است و به این ترتیب تاق و سان یعنی طاقی که در سنگ کنده شده است.
 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا