فرهنگ و هنر

جام جهانی چگونه یک ایرانی پناهنده را متحول کرد؟

به گزارش کا 118از شبکه مستند، فیلم مستند سکوت طولانی پرتره‌ای از بابک هاتفی، یک ایرانی پناهنده به فرانسه است، اما برگزاری مسابقات جام جهانی در فرانسه و شرکت ایران در آنجا حس تعلق به ایران را در او زنده می‌کند. برهمین اساس، مسابقات جام جهانی فرانسه سبب می‌شود تا بابک که سال‌ها دور از وطن خود زندگی می‌کرده به ریشه خود پی ببرد.

این فیلم مستند نقش فوتبال در همبستگی ملی را آشکار می‌کند. شخصیت اصلی این فیلم که بنابر دلایلی از ایران به فرانسه مهاجرت کرده، به واسطه فوتبال و مسابقات جام جهانی فوتبال بار دیگر با وطن و زادگاهش آشنا شده و بدان عرق پیدا می‌کند.

سکوت طولانی به کارگردانی ابراهیم اصغرزاده ساخته شده است. او متولد ۲۹ بهمن ۱۳۴۶ شهر مشهد است که در میانه دهه ۱۳۶۰ به آموزش تخصصی عکاسی و خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه قدس می‌پردازد. وی تا پایان جنگ برای آن روزنامه عکاسی کرده و در سال ۱۳۶۸ در دانشگاه هنر تهران در رشته فیلمسازی پذیرفته می‌شود.

اصغرزاده در سفر به کشورهای مختلف عکاسی کرد و تجربه حضور در کشورهایی نظیر بوسنی، لبنان و … را پیدا کرد. او در کشمیر نیز حضور داشته است.

این عکاس و مستندساز چند ماه بعد از آخرین پروژه عکاسی‌اش از عتبات عالیات در حالی که برای اتمام یک پروژه فیلم مستند درباره مادران شهدا سفر می‌کرد، در یک حادثه هوایی در کوه‌های زاگرس در سن ۳۴ سالگی درگذشت.

اصغرزاده دستیار ابراهیم حاتمی کیا بود و در بیشتر آثار حاتمی کیا همچون مهاجر، موج مرده، روبان قرمز، بوی پیراهن یوسف، از کرخه تا راین و خاکستر سبز به عنوان دستیار کارگردان حضور داشت.

سکوت طولانی که در انجمن سینمای جوانان ایران تهیه شده است، روز یکشنبه ۶ آذر ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند پخش و دوشنبه ۷ آذر ساعت ۲۲:۳۰ بازپخش می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا