فرهنگ و هنر

جهانبخش سلطانی: دلیل موفقیت «قصه‌های مجید» داستانش بود

جهانبخش سلطانی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی کا 118و در واکنش به این موضوع که دهه شصتی ها جنسی از ترس و خشم نسبت به او را به دلیل شخصیت ناظم در مجموعه قصه های مجید (کیومرث پوراحمد ۱۳۷۰) تجربه کردند، بیان کرد: این نشانه قوت بازیگری من است؛ اگر قرار است نقش یک ناظم فرهنگی را بازی کنم که همه چیز هست به جز فرهنگی (چون یک انسان فرهنگی هرگز با چوب و کتک و الفاظ زشت نمی تواند در یک دبیرستان حضور داشته باشد) باید این دافعه را می داشتم.

وی افزود: کارهای کیومرث پوراحمد چندلایه است؛ لایه هایی که آدم ها بر اساس میزان داشته های خودشان از آن دریافت می کنند. قصه های مجید لایه های مختلف داشت و مجید با این که سن و سالی نداشت اما اهل تفکر و دانش و نمادی از یک نوجوان مبارز بود.

بازیگر فیلم سینمایی مهریه بی‌بی (اصغر هاشمی ۱۳۷۳) تصریح کرد: شخصیت من در این مجموعه نقش ناظمی بود که از زمان شاه به انقلاب منتقل شده است و او را تسویه نکرده بودند؛ مجید مقابل این شخصیت قرار می گیرد که به او بگوید دورانش تمام شده و در حقیقت شناخت، برخورد، فرهنگ، فضا و دانش آموزش و پرورش فرق کرده است.

سلطانی ادامه داد: به همین دلیل زمانی که این شخصیت میگوید انشایی بنویسید که چه کسی به جامعه خدمت کرده است و تاکید روی ناظم دارد ولی مجید می رود و از مرده شور تعریف می کند اما از ناظم خیر چراکه می خواهد بگوید که شناخت و فرهنگ به خصوص در نوجوانان فرق کرده است.

بازیگر فیلم سینمایی افق (رسول ملی قلی پور ۱۳۶۷) گفت: مجید به قدری توانمند بود که در سر جلسه امتحان برگه اش را بسیار سریع پرکرده بود و درحال خواندن کتاب سه تفنگدار بود. این موضوع نشان می دهد که این بچه اهل مبارزه و تفکر است که شخصیت هایی مثل ناظم حرفی برای گفتن به این نوجوان ندارند.

جهانبخش سلطانی: دلیل موفقیت «قصه‌های مجید» داستانش بود

مردم از «قصه‌های مجید» بسیار خاطره دارند

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز هم واکنش هایی از مردم نسبت به قصه های مجید دریافت می کند، اظهار داشت: بله سریال سرنخ ۲ را به همین دلیل شروع کردیم که این قصه و قصه های مجید در اذهان مردم ماندگار شدند و همیشه منتظر بوده اند که ادامه این آثار ساخته شوند چرا که بسیار از این قصه ها خاطره دارند.

وی افزود: در کارهایم سریال های حضرت یوسف، مردان آنجلس و قصه های مجید هرکدام در زمان خود کارهای موفقی بودند که مردم آنها را بسیار دوست داشتند.

سلطانی یادآور شد: برای فیلم شرم (کیومرث پوراحمد ۱۳۷۰) از سری داستان های قصه های مجید در رقابتی که بین من و اکبر عبدی و فرامرز قریبیان بود، سیمرغ بلورین گرفتم.

جهانبخش سلطانی: دلیل موفقیت «قصه‌های مجید» داستانش بود

دلیل موفقیت قصه‌های مجید «قصه‌اش» بود

بازیگر سریال مردان آنجلس (فرج الله سلحشور ۱۳۷۸-۸۸) با اشاره به بازی خود در مجموعه قصه های مجید بیان کرد: نقش هایم در قصه های مجید متنوع بود؛ یک فروشنده طلای مال مردم خور، یک ناظم مدرسه دور از فرهنگ و راننده ای که مجید را سوار وانت بار می کند که به شیراز ببرد و تیکه کلام این شخصیت تا مدت ها در بین مردم رایج بود.

نقش ناظم را از یکی از ناظم های دوران دبیرستان خودم گرفتموی در پاسخ به این سوال که دلیل موفقیت قصه های مجید چه بود، گفت: اگر این قصه موفق بود دلیلش این است که نویسنده آن هوشنگ مرادی کرمانی است؛ مرادی کرمانی آدمیست که از جامعه اش شناخت دارد و نیاز جامعه را از نسل نوجوان می شناسد و بر اساس این نیاز می نویسد. به همین دلیل مجید که بازی می کرد همه نوجوانان به نوعی خودشان را در او و زندگی اش می دیدند.

بازیگر فیلم سینمایی سرعت (محمدحسن لطیفی ۱۳۷۵) گفت: من نقش ناظم را از یکی از ناظم های دوران دبیرستان خودم گرفتم. همان خشونتی که او داشت را در بازی ام اجرا کردم و از او الگو گرفتم که کتک می زد و فحش می داد و بدرفتاری می کرد.

جهانبخش سلطانی: دلیل موفقیت «قصه‌های مجید» داستانش بود

در قصه‌های مجید چند شخصیت متفاوت را بازی کردم که همگی موفق بودند

سلطانی در پاسخ به این سوال که در بین آثارش کدام یک را بیشتر دوست داشته است، گفت: برای هنرمند هرکاری که انجام می دهد مانند خانواده‌ست که همشان را دوست دارد. البته قصه های مجید و سرنخ را بسیار دوست داشتم و در قصه های مجید چند شخصیت متفاوت را بازی کردم که همه آنها موفق بودند.

۱۰۵ تئاتر نوشته ام و چون تئاتر کار می کردم می توانستم از پس بیانم بربیایم که در ذوق نخوردبازیگر سریال کامیون (مسعود اطیابی ۱۳۹۹) در پاسخ به این سوال که به دلیل برخورداری از لهجه اصفهانی صحبت بدون لهجه برایش دشوار هست یا خیر گفت: بدون لهجه کتابی صحبت می کنم. اصل کار من از تئاتر دانشگاه اصفهان شروع شد؛ ۱۰۵ تئاتر نوشته ام و چون تئاتر کار می کردم می توانستم از پس بیانم بربیایم که در ذوق نخورد.

وی در توضیح چرایی عمده کارهایش در اصفهان گفت: چون در اصفهان ما را می شناسند، برای اجاره لوکیشن به ما تخفیف می دهند و به این شهر اشراف دارم که کدام فضا به کدام مضمون خواهد خورد.

بازیگر فیلم سینمایی باشگاه سری (جمال شورجه ۱۳۷۷) در پاسخ به این پرسش که آیا نقشی را دوست داشته که تاکنون بازی نکرده است، گفت: در زمان بازی در فیلم سینمایی افق به کارگردانی رسول ملاقلی پور که ۸ ماه زیر آب بودم باهم بحثمان شد و فیلم بعدی اش را که قرار بود من بازی کنم را به جمشید هاشم پور داد البته که هاشم پور خوب بازی کرد اما من آن نقش را دوست داشتم؛ این حس در بین همه هنرمندان بوده است که می خواسته اند فیلمی را بازی کنند اما به هردلیلی نتوانسته اند و از این بابت حسرتی داشته اند.

سلطانی افزود: با حسین یاری، جعفر دهقان، حسن عباسی هم دوره و همکار بوده ام و با جمشید هاشم پور هم در سه فیلم بازی کرده ام که باشگاه سری یکی از آنهاست. زبانم طنز است و همیشه با شوخی و خنده با دیگران معاشرت داشته ام.

جهانبخش سلطانی: دلیل موفقیت «قصه‌های مجید» داستانش بود

به گزارش کا 118، جهانبخش سلطانی ( متولد ۱۳۳۰) بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ و بصورت حرفه ای زیر نظر مرحوم استاد ناصر فرهمند و ماشالله وحیدی آغاز کرد.

با دعوت رسول ملاقلی پور (کارگردان) برای اولین بار در سال ۱۳۶۷ وقتی ۳۷ ساله بود با فیلم افق وارد سینما شد و دو سال بعد با سریال قصه های مجید اولین تجربه را در تلویزیون بدست آورد و با سریال مردان آنجلس در سال ۷۷ شناخته شد.

سلطانی برای بازی در فیلم شرم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۱ شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا