فرهنگ و هنر

حوزه هنری از طرح فیلمسازان شهرستان‌ها با موضوع زیست‌بوم حمایت می‌کند 

امیرعباس شه‌دوست روز چهارشنبه در نشست با کارگردانان و هنرمندان مستندساز شهر سمنان در سالن ماه حوزه هنری استان سمنان گفت: طرح کاما فراخوان حمایت از از فیلمسازان مستند در استان‌ها است و با آنکه سفارشی بودن موضوعات مد نظر نیست، اما از آنچه که ذات مستند پژوهش و شناخت از موضوعات است، فیلم هایی مورد حمایت این کارگروه قرار می گیرند که طرح هایی با محوریت زیست‌بوم منطقه خود داشته باشند.

وی افزود: همکاری با هنرمندان در استان‌ها بهتر و نتیجه بخش‌تر است و همیشه نبود حمایت‌ها از فیلم‌سازان در هر استان باعث مهاجرت هنرمندان توانمند هر شهرستان به تهران شده است.

شه‌دوست گفت: این  ضعف اعتماد نیز تا جایی وجود دارد که در سال گذشته بودجه‌ای که برای حمایت از ساخت فیلم‌ها در استان‌ها در نظر گرفته شد اضافه آمد.

وی افرود: اهداف این طرح نگرش حرفه‌ای نسبت به هنرمندان در استان‌ها، حمایت و نگهداشت هنرمندان در شهر خود و تولید آثار فاخر است.

مدیر دفتر هنرهای تصویری معاونت راهبری استان های حوزه هنری کشور ادامه داد: فیلمسازان طرح‌های خود را بدون هیچ محدودیتی و بر اساس آنچه برآورد هزینه واقعی ساخت آن فیلم است پیشنهاد دهند و کارگروه مستند پس از بررسی از آن حمایت می کند.

وی ابراز داشت: همچنین هنرمندان فیلم‌ساز می‌توانند در قالب‌های  مستند کوتاه کمتر از ۲۶ دقیقه، نیمه بلند ۲۶ تا ۶۰ دقیقه و بیشتر از ۶۰ دقیقه و حتی به صورت مستند سریالی طرح‌های خود را ارسال کنند تا در کارگروه مستند بررسی و حمایت مالی از آن صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه مسوول هنرهای تصویری حوزه هنری استان در نخستین قدم طرح ها را بررسی و ارسال می کند افزود: قرار است سیزدهم آبان سال جاری بررسی و تصمیم برای ساخت طرح های رسیده در تهران برگزار شود.

شه‌دوست افزود:  از آنجا که مسئول هنرهای تصویری حوزه سمنان در سطح حرفه‌ای با فیلمسازی آشنایی دارد و خود از مستندسازان کشور است، می تواند راهنمای خوبی برای فیمسازان سمنان در ارائه طرح باشد .

مدیر دفتر هنرهای تصویری معاونت راهبری استان های حوزه هنری کشور با بیان اینکه کارگروه مستند طرح‌ها را در سه  سطح دسته‌بندی می‌کند گفت: سطح الف ویژه آثار فاخر ملی، و سطح ب شامل  طرح های بدون حمایت ستاد است که در بخش ارزیابی مورد برررسی قرار می گیرد.

در ارائه طرح ها به خط روایت توجه شود 

مسئول استانهای مرکز مستند سوره نیز در این نشست با ارائه راهنمایی ارائه طرح ها گفت: طرح های بسیار خوبی به دفتر ارسال می شود اما در مرحله بعد به علت نداشتن خط روایت و بی توجهی به ویژگی های موضوع انتخاب شده،  کیفیت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

وحید شاهی افزود: هنرمندان در ارائه طرح‌های خود در ژانر مستند علاوه بر جذابیت، به اینکه طرحشان به چه سوالی  پاسخ می دهد و یا چه سوالی ایجاد می‌کند  توجه کنند و همچنین قبل از ارائه آن به اینکه آیا پیش از این نیز با آن موضوع فیلمی با چه نوع و سبک روایتی ساخته شده است دقت کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا