فرهنگ و هنر

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خطاب به وزیر صمت نامه نوشت

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نامه‌ای خطاب به وزیر صمت خواستار رسیدگی به وضعیت قیمت بالای چادر مشکی در کشور، حمایت از تولید داخلی این محصول و برخورد با افراد سودجو شد.

به گزارش کا 118، در نامه سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی به دکتر سیدرضا فاطمی امین، با اشاره به اینکه دسترس پذیرتر کردن لباس زیبا، سالم، عفیفانه و ارزان یکی از اهداف نظام اسلامی در حوزه عفاف و حجاب است، آمده است: «وقتی حرف از حجاب برتر می‌زنیم، شاهد قیمت‌های سرسام‌آوری هستیم که عملاً یک خانم محجبه در شرایط اقتصادی امروز نمی‌تواند چنین محصولی را خریداری کند و اساساً مردم دیگر توان خرید پارچه و چادر مشکی را ندارند.»

قیمت ارزان لباس‌های نامتعارف

وی به مقایسه قیمت این محصول با سایر پوشش‌های موجود در بازار پرداخته و افزوده است: «قیمت گزاف خرید چادر مشکی درحالی است که شاهد فروش مانتوهای نامتعارف با قیمت‌هایی به مراتب نازل‌تر در فروشگاه‌ها هستیم.»

این استاد حوزه و دانشگاه، این سوال را از جانب قشر معتقدین مطرح کرده است که لباس مناسب و مطابق با شرع و عرف چرا باید گرانتر از لباس نامناسب و مبتذل باشد؟

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به آمار اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه تهران درباره میزان نیاز کشور، حجم تولید داخل و قاچاق چادر مشکی ادامه داده است: «طبق آیین‌نامه راهکارهای اجرایی حجاب و عفاف مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور، وزارت صمت موظف به حمایت کامل حتی یارانه‌ای از واحدهای تولیدی چادر مشکی است.»

هاشمی گلپایگانی همچنین به آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس مصوب تیر ۱۳۹۴ هیات وزیران و سیاست‌های کلان در امر گسترش حجاب و عفاف مصوب ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان اشاره و اضافه کرده است: بر اساس این مقررات وزارت صمت موظف است از واحدهای تولید چادر مشکی به طور ویژه حمایت کرده تا قیمت آن به یک چهارم قیمت روز کاهش پیدا کند.

حمایت از تولید داخلی

برنامه‌ریزی برای تولید داخلی چادرمشکی از دیگر نکات مهم در این نامه است که دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر حمایت‌های جدی وزارت صمت برای حذف مالیات بر تولید این کالای فرهنگی، اعطای تسهیلات ریالی و ارزی به واحدهای تولیدی و حل مشکلات بانکی این مجموعه‌ها را از راهکارهای حمایت از تولید داخلی این محصول فرهنگی عنوان کرده است.

وی همچنین به علل گرانی چادرمشکی پرداخته و افتادن قیمت‌گذاری این محصول به دست واردکنندگان و یک عده آدم خاص را یکی از عوامل گرانی این محصول برشمرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر یکسان بودن عوارض گمرکی چادر مشکی با پارچه‌های رنگی و نساجی را یکی دیگر از دلایل گرانی چادرمشکی عنوان و به این نکته اشاره کرده که در گذشته این عوارض متفاوت بوده است.

چادر مشکی در فهرست محصولات مشمول استاندارد اجباری قرار گیرد

وجود محصولات بی‌کیفیت در بازار از دیگر دغدغه های دکتر هاشمی گلپایگانی در این نامه است.

وی یکی از علل اصلی آن را قرار نداشتن چادر مشکی در فهرست محصولات مشمول استاندارد اجباری می داند و می افزاید: «واردکنندگان به‌راحتی چادرهای بدون کیفیت را وارد بازار کرده و با قیمت‌های گران به‌فروش می‌رسانند.»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر حمایت وزارت صمت از طرح «چادر؛ کالای فرهنگی» مجلس را گامی در کاهش موانع موجود عنوان کرده است.

هاشمی گلپایگانی از زاویه دیگری هم به این موضوع پرداخته و با اشاره به آمار قلیل مراکز و فروشگاه‌های عرضه محصولات حجاب اسلامی در سطح شهرها و کلان شهرها خواستار برنامه‌ریزی برای افزایش این مراکز با همکاری وزارت صمت و سایر نهادهای ذی ربط شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان تأکید کرده است: نباید چادری‌ها را با قیمت قیمت بالای چادر جریمه کنیم و برای دولت سیزدهم زیبنده نیست که نتواند مسئله گرانی چادر را حل کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا