فرهنگ و هنر

درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری گردشگری خوراک/ نقشه راه تدوین می‌شود

به گزارش خبرنگار گردشگری کا 118، گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشد. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به این کشورها قدم می‌گذارند و آماده تجربه فرهنگ و رسوم غذاهای آنان هستند، جذابیت دارد. هم اکنون گردشگری غذا در دنیا بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد.

گردشگری خوراک به دنبال تجربه‌های منحصر به فرد و به یادماندنی خوردن و نوشیدن، چه در نزدیک و چه در دور است. گردشگری خوراک می‌تواند خود به عنوان یک رسته انگیزشی متفاوت در گردشگری، تورهای خاص خود را داشته باشد. تورهای آشپزی و بسته‌های مسافرتی می‌توانند شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مربوط به آشپزی، نمونه‌برداری غذا، روندهای غذایی، نوشیدنی و پخت باشد.

انجمن جهانی سفر و غذا (World Food Travel Association) تخمین می‌زند که هزینه‌های غذا و نوشیدنی ۱۵ تا ۳۵ درصد از کل هزینه‌های گردشگری را به خود اختصاص می‌دهد، بسته به مقرون به صرفه بودن مقصد. WFTA مزایای احتمالی گردشگری غذایی را شامل بازدیدکنندگان بیشتر، فروش بیشتر، توجه بیشتر رسانه ها، افزایش درآمد مالیاتی و غرور بیشتر جامعه فهرست می کند.

درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری گردشگری خوراک/ نقشه راه تدوین می‌شود

راه‌اندازی ۴ مرکز و کمیته و کارگروه گردشگری خوراک توسط سمن‌ها

سیدمصطفی فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری کا 118درباره اقدامات انجام شده در فدراسیون گردشگری اظهار داشت: با آغاز کار دولت سیزدهم با رویکرد توجه و تمرکز بر گردشگری موضوعی و تخصصی، کمیته ملی گردشگری خوراک و  شبکه ملی کارشناسان گردشگری خوراک ادارات کل استان های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شد.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی افزود: در یک سال گذشته با کمک کارشناسان حوزه گردشگری و فعالان بخش خصوصی علاوه بر بانک اطلاعاتی خوراک‌های ثبت ملی و ثبت جهانی، بانک اطلاعاتی مناسبت های علمی و جهانی گردشگری خوراک بر اساس مستندات علمی و بین‌المللی و بانک‌های اطلاعاتی در زمینه محصولات و گروه‌های کالایی خوراک و بسته‌بندی خوراک و استفاده از مقالات و کتب بزرگان گردشگری خوراک ایران و سوغات غذایی تدوین شد. همچنین جلسات کارشناسی برای تهیه و تدوین نقشه راه گردشگری خوراک ایران در حال برگزاری است، مطالعات اولیه انجام شده و این نقشه به زودی منتشر می‌شود.

بانک اطلاعاتی «خوراک‌های ثبت ملی و جهانی» و « مناسبت‌های علمی و جهانی گردشگری خوراک»، بانک‌های اطلاعاتی در زمینه محصولات و گروه‌های کالایی خوراک و بسته‌بندی خوراک تدوین شدوی به همکاری با مجامع علمی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: کمیته علمی گردشگری خوراک جهت بررسی مقالات و کتب ارسال شده در زمینه گردشگری خوراک با همکاری اساتید به نام دانشگاه جهت استفاده از این ظرفیت در مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف تشکیل شده است.

فاطمی بر ضرورت گفتمان‌سازی و آموزش مفاهیم گردشگری خوراک میان کارشناسان استان‌ها تاکید کرد و گفت: در یک سال گذشته به منظور آشنایی با مفاهیم گردشگری خوراک و همچنین چگونگی ایجاد خیابان غذا (Food Street) در شهرهای بزرگ و گردشگر پذیر، دوره‌ها و کلاس‌های آموزش مجازی آنلاین برای کارشناسان گردشگری خوراک و معاونان گردشگری ادارات کل میراث فرهنگی در استان‌ها برگزار شده است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی گفت: جلسات متعددی با تشکل‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد گردشگری خوراک به عنوان مهمترین اجزای زنجیره صنعت گردشگری برای ایجاد کمیته یا کارگروه پژوهشی گردشگری خوراک برگزار کردیم که تاکنون چهار مرکز و کمیته و کارگروه گردشگری خوراک توسط تشکل های گردشگری راه اندازی شده است.

وی به تشکیل فدراسیون گردشگری خوراک و ایجاد میزهای تخصصی در این حوزه اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته در قـالب دبیـرخانه علمی با حضور اساتید و مدرسان آشپزی، محققان و پژوهشگران حوزه گردشگری خوراک، مدیران شرکت های دانش بنیان، اساتید دانشگاه، نمایندگان تشکل‌ها، انجمن‌ها و سمن‌های گردشگری کشور، فودبلاگرها، نمایندگان رسانه‌ها و مدیران برندهای خوراک و خوراک چهار میز تخصصی خوراک ایرانی، خوراک ملل، نان و شیرینی و گرم‌نوش و سردنوش تشکیل شده است.

درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری گردشگری خوراک/ نقشه راه تدوین می‌شود

۲۰ رویداد با موضوع گردشگری خوراک در شهرهای مختلف ایران

زهرا لاریجانی کارشناس‌مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره رویدادها و برنامه‌های میزهای تخصصی گردشگری خوراک گفت: در یک سال گذشته اولین سمینار تبیین و توسعه خوراک ایرانی با رویکرد استانداردسازی غذا در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی، اولین کارگاه آموزشی متاورس در گردشگری خوراک و دومین سمینار تبیین و توسعه خوراک ایرانی با رویکرد استانداردسازی غذا در سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی با همکاری کنگره صنعت رستوران، برگزار شد.

رئیس مرکز متخصصین گردشگری خوراک ایران به تشکیل اولین جلسه میز گردشگری خوراک ملل در خرداد ماه  ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: جنس گردشگری خوراک رویدادمحور است، در همین چارچوب با همکاری فدراسیون گردشگری ارمنستان در شهر سیسیان در برگزاری اولین جشنواره پیوند فرهنگ و گردشگری خوراک ایران در ارمنستان مشارکت کردیم؛ همچنین با همکاری سفارت ایران در ارمنستان در برگزاری جشنواره گردشگری خوراک که در مسجد کبود شهر ایروان، پایتخت کشور ارمنستان برگزار شد، مشارکت و همکاری کردیم.

در فاصله دو ماه ( تیر و مرداد ماه ۱۴۰۱) اولین جلسه میز گردشگری نان و شیرینی و اولین میز گردشگری گرم نوش و سرد نوش تشکیل شد و تهیه بانک اطلاعاتی و فهرست انواع نان و شیرینی ایرانی و شناسایی اساتید و سر آشپزان حرفه‌ای نان و شیرینی و تهیه بانک اطلاعاتی و فهرست انواع گرم‌نوش و سرد نوش و شناسایی اساتید حرفه‌ای باریستا در دستور کار قرار گرفت

درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری گردشگری خوراک/ نقشه راه تدوین می‌شود

لاریجانی با اشاره به مشارکت در برگزاری بیست همایش، نمایشگاه، جشنواره و سمینار حضوری و مجازی گردشگری خوراک در شهر های مختلف ایران، گفت: همکاری، حمایت معنوی، برنامه‌ریزی و ایجاد کمیته علمی در راستای برگزاری اولین و دومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو (در اسفند ماه ۱۴۰۰و مهر ماه ۱۴۰۱)، مشارکت در برگزاری نمایشگاه گردشگری خوراک و سوغات خوراک و سفره ایرانی در شهر های اردبیل، سنندج، کرج و شیراز در پاییز ۱۴۰۱ از جمله اقداماتی است که در حوزه گردشگری خوراک انجام شده است.

کارشناس‌مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث‌فرهنگی تصریح کرد: در همین مدت از برگزاری همایش سرآشپزان غذای ایرانی با رویکرد تبیین طرح کوزین ایرانی (توسعه و تبیین غذای ایرانی) حمایت کردیم؛ در این در حالی است که در سال گذشته میلادی هم در ششمین اجلاس گردشگری خوراک سازمان جهانی جهانگردی که به صورت مجازی در شهر بروگس کشور بلژیک برگزار میشد، حضور داشتیم. 

درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری گردشگری خوراک/ نقشه راه تدوین می‌شود

کارگاه آموزشی گردشگری خوراک و تور سفیران خوراک ایران

لاریجانی خاطرنشان کرد: همچنین کارگاه آموزشی تغذیه سالم و گردشگری خوراک ویژه بیماران بین‌الملل توسط دبیرخانه علمی میز گردشگری خوراک ایرانی و میز خوراک ملل یکی از هتل‌های تهران در هتل رامتین تهران، بارویکرد آموزش مدیران بخش خوراک بیمارستان‌ها به منظور افزایش مدت زمان ماندگاری بیماران خارجی در ایران برگزار شد.

کارشناس‌مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث‌فرهنگی گفت: برنامه‌ریزی و هماهنگی تور سفیران گردشگری خوراک ایرانی با خودروهای کمپر و کاروان، با عنوان  از پرشیا تا کارمانیا (در مسیر کاریز) در سه استان فارس، یزد و کرمان، با همکاری ادارات کل گردشگری و تشکل‌های گردشگری و شهرداری‌های این استان ها با رویکرد تولید محتوای متفاوت و معرفی و احیای غذاهای بومی و محلی برگزار شد.

رئیس مرکز متخصصین گردشگری خوراک ایران بیان کرد: یکی از برنامه‌ های انجام شده در چند ماه اخیر تور سفیران خوراک ایرانی با خودروهای کمپر و کاروان در مسیر ترکیه از تهران تا شهر ترابزون کشور ترکیه بود که با رویکرد معرفی فرهنگ و خوراک ایرانی و با حضور سر آشپزان مطرح ایران و ترکیه توسط دبیرخانه علمی میز گردشگری خوراک ایران و ملل با همکاری تورساب ترکیه برگزار شد.

وی افزود: همچنین تور دیگری توسط دبیرخانه علمی میز گردشگری خوراک ایرانی و ملل با همکاری سفارت ایران در ارمنستان و فدراسیون گردشگری ارمنستان، برای سفیران خوراک ایرانی با همکاری بخش خصوصی و با خودروهای کمپر و کاروان در مسیر ارمنستان و در دو شهر این کشور (سیسیان و ایروان) با حضور سرآشپزان مطرح ایران و ارمنستان با رویکرد معرفی فرهنگ و خوراک ایرانی برگزار کردیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا