فرهنگ و هنر

دوره تخصصی نگارگری در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود

به گزارش کا 118از فرهنگسرای ارسباران، دوره تخصصی هنر نگارگری با حضور اردشیر مجرد تاکستانی از هنرمندان پیشکسوت این حوزه به منظور توسعه هر چه بیشتر و بهتر هنر نگارگری دوشنبه‌های هر هفته در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

در معرفی این کارگاه تخصصی آمده است: «رویکرد نگارگری ایرانی-اسلامی، تأکید همزمان بر ظاهر مادی اثر و باطن لطیف آن است، این نگرش نگارگر حاصل نگاه حکیمانه ویژه به هنر و صناعات، در تمدن اسلامی است. زیرا نگارگر تعلیم دیده در این مکتب می‌آموزد که آفرینش را به نحو احسن ارج نهد و عرصه عمل و فعالیت مادی خود را مجالی برای ظهور و به تصویر کشیدن لطافت‌های معنوی بیان شده در حکمت اسلامی کند. با این نگاه و با هدف توسعه هر چه بیشتر و بهتر هنر نگارگری دوره تخصصی نگارگری با حضور استاد اردشیر مجرد تاکستانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.»

استاد اردشیر مجرد تاکستانی متولد ۱۳۲۸، یکی از نقاشان مکتب مینیاتور است. وی نگارگر، محقق نگارگری، تذهیب، تشعیر و فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای تجسمی است، کتاب‌های «تشعیر – نشر شاهد»، «تشعیر در هنرهای کتاب آرایی – انتشارات یساولی»، «شیوه تذهیب – انتشارات سروش»، «راهنمای نقاشی و هنرهای کتاب آرایی در ایران – انتشارات آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)» از دیگر آثار استاد است.

بعضی از این کتب، جزو نخستین کتاب‌هایی هستند که در این حوزه در ایران و شاید در دنیا منتشر شده‌اند. اردشیر مجرد تاکستانی نگارگری را نزد استادان بزرگ همچون ابوطالب مقیمی، عباس معیری و محمود فرشچیان تلمذ کرده و جزو میراث گرانبهای این هنر متعالی است.

با ثبت جهانی نگارگری در یونسکو؛ پنج استاد پیشکسوت نگارگری به ‌عنوان «گنجینه زنده بشری» ثبت شدند که می‌توان از استاد اردشیر مجرد تاکستانی نام برد.

حضور افتخاری استاد اردشیر مجرد تاکستانی در فرهنگسرای ارسباران، شرایط آموزش هنر نگارگری را به شکل دوره تخصصی (مستر کلاس) با محوریت به‌روزرسانی دانش و تخصص هنری و رفع اشکال فراهم کرده تا هنردوستان و هنرجویان از این گنجینه زنده بشری بهره کافی ببرند.

طراحی عناصر و اجزا نگارگری و تشعیر، طراحی بر اساس مکاتب اصفهان، تبریز، زرنگاری و قلم‌گیری حرفه‌ای، تکنیک‌های کاربرد آبرنگ و گواش و گاه مواد طبیعی رنگ‌زا در آثار، سایه روشن‌های رنگی و هاشورکاری، چهره‌سازی، مثنی برداری از آثار نگارگران از جمله عناوین و سرفصل‌هایی است که در این کارگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. حضور هنرمندان جوان و دوستداران نگارگر در این دوره آزاد است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا