فرهنگ و هنر

دیدار با تبار ایثار؛ آرزوی جانبازی که ۳۸ سال از عمر خود را در آسایشگاه سپری کرده است

رضا مالوفی جانباز سرافراز کشور اگرچه در دوران جوانی با قرار دادن جانش در طبق اخلاص، برای دفاع از خاک و ناموس از سلامتی خود گذشت و سهمش از زندگی تختی شد در گوشه یکی از آسایشگاه های تهران اما باز هم دلش برای مردمان سرزمینش می‌تپد و می‌گوید دعا می‌کنم هموطنانم همیشه در آرامش، آسایش و امنیت باشند و ایران همپای دیگر کشورها در سطوح مختلف به پیشرفت دست یابد.

این جانباز به خبرنگار فرهنگی کا 118می‌گوید: اگر اکنون جنگ می‌شد و من دچار ضایعه نخاعی نشده بودم باز هم برای دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران به جبهه می‌رفتم، دفاع در این زمان را ارزشمندتر از گذشته می دانم ما اعتقاد داریم نظام مقدس جمهوری اسلامی امانتی است که از شهدا به ما رسیده و باید آن را حفظ کنیم؛ هر کسی در جایگاه خود باید به وظیفه خود عمل کند کسی هم که پست و مقام دارد نباید از موقعیت خود سوء استفاده و به مردم خیانت کند.

وی بیان کرد: سال ۱۳۶۰ از اردبیل به منطقه بوستان اعزام و در همین مکان پس از شرکت در عملیات مجروح شدم و پس از مدتی که در یکی از بیمارستان ها بستری بودم سال ۶۲ به آسایشگاه ثارالله آمدم در اینجا جانبازان قطع نخاع از ناحیه گردن و کمر بستری هستند افرادی که دچار ضایعه نخاعی از کمر شدند، می توانند تا حدی کارهای شخصی خود را انجام دهند اما افرادی که از ناحیه گردن قطع نخاع شده اند قادر به انجام هیچ کاری نیستند و بیشتر به مراقبت نیاز دارند، در مجموع خدمات دهی در این آسایشگاه مطلوب است و ما راضی هستیم.

مالوفی می‌گوید که نظامی به نام جمهوری اسلامی به وجود آمده بود، ما برای حفظ انقلاب و کشور سلامتی و جان خود را فدا کردیم و به برخی از اهداف خود که استقلال، سربلندی و امنیت کشور بود دست یافتیم اما همه آرمان ها و ارزش های اسلامی که در نظر داشتیم، محقق نشد.

دیدار با تبار ایثار؛ آرزوی جانبازی که ۳۸ سال از عمر خود را در آسایشگاه سپری کرده است

مردم تصور می‌کنند جانبازان از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردارند

این جانباز دفاع مقدس توضیح داد: محدودیت جسمی جانبازان، خانواده های آنان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، شاید برخی ها فکر کنند با امتیازهایی که جانبازان از آن برخوردارند، محدودیت هایشان برطرف می شود در صورتی که اینگونه نیست، این روزها تبلیغات نامناسب از طرف خودی‌ها و تبلیغات سوء از سوی دشمنان باعث شده دیدگاه مردم نسبت به جانبازان و خانواده آنها تغییر و آنها تصور کنند ما از همه امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار هستیم در صورتی که اینگونه نیست.

مالوفی با بیان اینکه برخلاف تبلیغات سوء مردم به امام و رهبری اعتقاد دارند، می گوید: مسئولان باید دلسوز مردم، کشور و نظام باشند، به وعده های خود عمل کنند و بهانه به دست دشمن ندهند تا به ضرر نظام تمام نشود.

وی افزود: نظام برخواسته از مردم است وقتی مسئولی از روی عقیده، اخلاص و تعهد برای مردم کار کند حتی اگر خواسته آنها برآورده نشود باز از آن فرد راضی هستند مسئولان باید مردمی و به دنبال منافع خود و جمع کردن ثروت نباشند.

دیدار با تبار ایثار؛ آرزوی جانبازی که ۳۸ سال از عمر خود را در آسایشگاه سپری کرده است

توصیه به جوانان 

این جانباز دفاع مقدس که خود دارای یک فرزند پسر است می گوید: انسان در زندگی باید آرمان و هدف والا داشته باشد؛ جوانان باید اول اهداف کوتاه مدت را در نظر بگیرند تا منزوی نشوند و بر روی مسائلی که باعث انقلاب شد کمی تامل کنند، نمی‌گویم مانند ما فکر کنند، زندگی ایده آل در ذهن ما شاید با چیزی که در ذهن جوانان امروز است متفاوت باشد. زمانه عوض شده و دنیا در حال تغییر و تحول است و این تغییرات در کشور ما هم باید صورت بگیرد اما باید برای رسیدن به اهداف، فرهنگ و ارزش های اسلامی را در نظر بگیریم و جوانان نباید فداکاری ها و چیزهایی را که بزرگان ما گفته و به آنها عمل کرده اند زیر پا بگذارند.

مرکز توانبخشی جانبازان ثارالله محل نگهداری جانبازان قطع نخاع از ناحیه گردن و کمر،هشت سال دفاع مقدس است که در سال ۱۳۶۰ بر اساس نیاز تاسیس شد و خدمات درمانی، پرستاری، فیزوتراپی و تحصیلی به این عزیزان ارایه می گردد.

در سال های جنگ تحمیلی تعداد جانبازان بستری در این مرکز به حدودیکصد نفر می رسید که به مرور زمان وارد جامعه، دانشگاه و با تشکیل خانواده از این مرکز جدا شدند.

تعدادی هم براثر جراحات ناشی از جنگ به درجه رفیع شهادت رسیدند.

در حال حاضر تعداد ۳۵نفر جانباز در این مرکز به صورت دائم و موقت بستری می باشند.

روزهای ملاقات از این مرکز هر روز به غیر از روزهای تعطیل از ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر است.

گروه فرهنگی کا 118مستندی در باره جانبازان این مرکز تولید کرده که در زیر می توانید مشاهده کنید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا