فرهنگ و هنر

دیوارنگاره میدان ولیعصر برای چه موضوعی مناسب است؟

دیوارنگاره، ابزار ارتباطی مناسبی است که برای چند ثانیه هم شده باعث تامل در مخاطبی می‌شود که از کنار آن عبور می‌کند. همین ویژگی باعث شده است، هنرمندان تلاش کنند تا بتوانند مفهوم و پیام مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن منتقل کنند. اتفاقی که نتیجه‌اش خلق آثار ماندگاری است که چه در ایران و چه در سایر کشورهای جهان شاهد آن هستیم. انتخاب درست دیوار، جانمایی مناسب، یافتن سوژه‌ای مناسب و رونمایی از آن در زمان مناسب مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند بر کیفیت و اثرگذاری یک دیوارنگاره کمک کند. البته به شرط آنکه از نظر تکنیکی و بصری نیز به خوبی بتواند حق مطلب را ادا کرده باشد.

به گزارش کا 118، احمد عربانی، نقاش، گرافیست و پویانما بر این باور است اگر دیوارنگاره‌ای به دست یک هنرمند واقعی خلق شود می‌تواند سوژه و کار قوی را به مخاطب عرضه کند؛ به طوری که پیام به درستی منتقل شود. از این رو انتخاب هنرمند برای ثبت اثری بر روی دیوار مورد نظر بسیار حائز اهمیت است.

عربانی با تاکید بر اینکه دیوارنگاره می‌تواند بر روی نگاه نسل کودک و نوجوان هم اثرگذار باشد و کاری کند در ذهن این نسل نیز باقی بماند، می‌گوید: «یک دیوارنگاره چون مخاطب‌های گوناگون از هر قشر و سنی دارد می‌تواند یک ابزار مناسب برای انتقال فرهنگ و مفاهیم برای نسل کودک و نوجوان باشد. در نتیجه باید این ابزار را دست کم نگرفت و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.»

او با بیان این که طراحان باید دارای ایده‌های نو باشند، ادامه می‌دهد: «هنرمندان برای کارهایی که به صورت دیوارنگاری صورت می‌گیرد باید دقت و زمان کافی بگذارند. کار را سرسری نگیرند و از نمونه‌های خارجی کپی برداری نکنند. این کار باعث می‌شود تا اثر نه روح داشته باشد و نه اصالت.»

این هنرمند نقاش معتقد است، باید در این زمینه سخت‌گیری بیشتری بر روی آثار هنرمندان صورت گیرد تا کار بومی تولید شود و ارتباط با کشور ایران و فرهنگ و المان‌های آن داشته باشد: «کاری قوی است که دارای اصالت کافی و در عین حال خلاقیت باشد. این موضوع باعث می‌شود تا کار رنگ و جلا بگیرد و به شکل قوی جلوه کند. استفاده از چهره‌های معروف، قهرمانان کشور و بیان نکات مورد نظر از زاویه نگاه آنها یکی از بهترین روش‌هایی است که هنرمندان در حوزه دیوارنگاری و انتقال پیام و فرهنگ می‌توانند از آن وام بگیرند و چه بهتر طنز هم چاشنی آن باشد.»

دیوارنگاره میدان ولیعصر برای چه موضوعی مناسب است؟
احمد عربانی

دیوارنگاره‌ای با ابعاد میدان ولیعصر مناسب محتوای سیاسی و مذهبی است

عربانی عقیده دارد برای رقم خوردن اتفاق مطلوب صرفا یک دیوارنگاره (میدان ولی عصر) کافی نیست. او همچنین می‌گوید آثاری که برای سطح شهر استفاده می‌شود باید دارای اصالت باشد: «کامپیوتر و اینترنت بسیاری به سمت کپی‌برداری سوق داده است. بسیاری به خودشان زحمت فکر کردن و انجام کار خلاقانه را نمی‌دهد. در دوران ما کلاس‌هایی برگزار می‌شد که در آن فقط باید به سوژه فکر می‌کردیم. استاد از ما می‌خواست درباره یک کلمه فکر کنیم و سوژه‌هایمان را در قالب طرح ارائه دهیم. این کار انجام می‌شد تا در کنار تقویت دست‌ها، ذهن‌مان هم تقویت شود و یک ذهن قوی و خلاق به دست آوریم. در حال حاضر این اتفاق بندرت رخ می دهد. برخی هنرمندان امروز تنبل شده‌اند. به جای آنکه از کامپیوتر برای تقویت کارها استفاده کنند و کامپیوتر بشود نیرویی در خدمت هنرمند؛ اما در حال حاضر این هنرمند است که به خدمت کامپیوتر درآمده.»

عربانی درباره محتوای دیوارنگاره میدان ولی عصر (ع) هم می‌گوید: «دیوارنگاره‌ای با این ابعاد در میدان ولیعصر برای ارائه محتواهای سیاسی و مذهبی مناسب است و به نظر من این حجم از ابعاد برای انجام کارهای فرهنگی و هنری چندان کاربرد ندارد؛ مگر آنکه قرار باشد پیام بسیار مهمی در آن منتقل شود. از این رو باید بر روی چنین دیواری موارد استثنائی طراحی و جانمایی شود. تصورم بر این است اگر تجربه دیگری در این ابعاد برای انجام محتواهای دیگر در شهر جانمایی شود مردم از آن استقبال نکنند.»

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا